Annonce
Kultur

Deltager-bombe under Vi Elsker-festival blev en fuser: Jeg er dybt taknemmelig

Bilen var egentlig pakket ind i reklamer for 10.000 kroner forud for dette års festival. De penge er tabt for arrangør Jan Nonboe (til venstre) og Vi Elsker 90'erne. I stedet har man dog fået den nye dato på. På billedet ses Martin Tang og Lars Kongsgaard (til højre). Privatfoto
Under tre procent af gæsterne til den aflyste Vi Elsker 90'erne-fest har bedt om at få pengene retur. Det er rørende at se opbakning fra såvel publikum som sponsorer i en svær tid, siger arrangører.

Holstebro: Regnestykket er enkelt:

2500 solgte billetter til 1000 kroner stykket.

Det er 2,5 millioner kroner.

Det er penge, som Vi Elsker 90'erne og arrangør Jan Nonboe ikke har.

- Vi har til gengæld en lille million kroner ude til forudbetalinger til kunstnere, TV-reklamer og så videre. Stod vi og skulle tilbagebetale 2,5 millioner kroner til vores gæster, så var vi blevet presset. Vi kunne måske have lånt pengene i banken, siger Jan Nonboe.

Ordet "konkurs" får man ham ikke til at bruge, men med en aflyst festival i år og deltagere i hobetal, der med god grund forlangte pengene tilbage, havde det set bælgravende sort ud.

Sådan gik det ikke.

- Vi er den af Vi Elsker-festerne, hvor færrest kunder vil have pengene tilbage frem for at gemme billetten til næste år. Kun 86 ud af de 2500 solgte billetter - med firmabilletter er det antal faktisk 3000 - har bedt om at få pengene igen. Det er en gudsbenået gave. Sikke en tillidserklæring, som jeg er dybt taknemmelig. Det er jo ikke kun mig, det her går ud over. Jeg har respekt for, at folk er blevet fyret og er gået ned i løn, men selvom de er pressede, så bakker de op, siger Jan Nonboe.

Annonce

Vi Elsker - online

Selvom dette års Vi Elsker 90'erne er udskudt til næste år, og selvom man ikke må samle store folkemængder, så klør den landsdækkende musikfest alligevel på.

Det sker bare online i stedet.

- Det begyndte som en mulighed for at skabe noget liv og glæde i nogle lidt hårde tider. Og så stak det bare af sted, forklarer Riffi Haddaoui, der er hovedmanden bag Vi Elsker 90'erne i Danmark.

Online-koncerterne, der kaldes "Stay Home Party", sendes ud via Facebook, og ved den seneste blev der sat rekord.

- Her kiggede 55.000 enheder med. Vi gætter på, at to personer i snit ser med fra telefon, TV eller tablet, hvilket bringer antallet over 100.000. Det er en fantastisk opbakning, og en god måde at være sammen på hver for sig. Men det kræver også et kæmpe setup, ikke så stort som den rigtige festival, men stort. Derfor tager vi også et show ad gangen. Det næste bliver den dag, hvor vi skulle have spillet for 18.000 mennesker i Rødovre, den 23. maj, siger Riffi Haddaoui.

Lokalt engagement

Også fra Riffi Haddaoui, der er idemanden til landets Vi Elsker-koncerter, er der ros.

- Det er alfa omega for os, at så høj en andel har beholdt deres billet. Det er rørende at se, at så mange ønsker os det godt. Det er generelt noget, vi har oplevet i alle de byer, vi skulle have besøgt, men at det også gælder for byer som Aabenraa og Holstebro, der er forholdsvist nye steder på vores turné - det viser vores gode forhold til gæsterne, samt at de kan lide det, vi laver, siger Riffi Haddaoui.

Gæsterne er ikke de eneste. Jan Nonboe har eksempelvis lavet et nyt bilsponsorat med Tang Biler.

- Tang Biler kunne godt have sagt, at de vil have deres bil tilbage, fordi de ikke fået noget ud af sponsoratet i år. Derfor er det så fedt at opleve, at også de vil det her. Det er den slags lokalt engagement, der gør det fedt at bo her, mener Jan Nonboe.

Vi Elsker 90'erne er udskudt til 21. august næste år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Geopark: Nu er det op til Unesco

Annonce