Annonce
Læserbrev

Den politiske debat. Skal være ordentlig

Debat: ”Fra den yderste venstrefløj!”

Min salig moder sagde altid:

”Du skal være ordentlig, Frederik!”

”Du skal gøre dig umage!”

”Og så skal du være en god kammerat!”

Det er en ordentlig mundfuld, men man prøver jo for det meste at leve op til det. –

Som lærer fodbolddommer forælder og meget andet.. –

På mine ældre dage har jeg kastet mig ind i partipolitik. –

Jeg synes, at de tre regler også skal gælde i det politiske liv. –

Derfor blev det Enhedslisten for mit vedkommende.

Den politiske debat skal være ordentlig. – Det fortjener vores demokrati.

Jeg finder det uordentligt og grådigt, når man hænger 100'vis af plakater op ved siden af hinanden af den samme person. Så kønne er vi jo heller ikke.

Jeg finder det uordentligt, når man sidestiller Enhedslisten med den yderste borgerlige fløj. –

Jeg finder det uordentligt, når man fusker med støttekroner til valgkampen.

Jeg finder det uordentligt, når man fusker med ordene i et spincirkus for egen vindingsskyld.

Til gengæld glæder jeg mig over, at Enhedslisten som det første parti har haft kræfter og kapacitet til et gennemregnet klimaforslag.

Og jeg glæder jeg mig over, at den yderste venstrefløj fostrer en præsident til Danmarks Naturfredningsforening.

At den yderste venstrefløj fostrer en direktør for foreningen Red Barnet. –

Det er ordentligt…

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Afsked med Bent

112

24-årig lemviger kørte galt ved Skive

Læserbrev

Transport. Fremtidens tog kan køre på batteri

Debat: ”Hvor kommer man batterierne i?” Det spørger Grunk om, da han i de populære film om ’Krummerne’ fra 1990’erne får en træfigur i gave. Børn var allerede dengang vant til, at legetøjet var elektrisk, og at der ofte skulle strøm til, før man kunne slippe fantasien løs. Den teknologiske udvikling har sat sit præg på vores køkkener, arbejdspladser og adfærd, og det giver stof til eftertanke for mig som transportminister. For hvordan kan vi bedst muligt bruge teknologien til at optimere vores transportsektor – og måske endda samtidig gøre den mere klimavenlig? Det giver god mening, når vi ser på passagertal og samfundsøkonomi at elektrificere de store jernbaneårer. Det er vi allerede i fuld gang med. Det er dog ikke nødvendigvis ud fra et økonomisk perspektiv en tilsvarende god idé også at elektrificere alle de små og mellemstore vener, som forgrener sig ud i resten af landet. Det er togtrafikken i de områder ikke stor nok til. Lokalbanerne er dog fortsat vigtige, og derfor er det væsentligt, at de ikke halter bagefter, når vi moderniserer hovednettet – men hvis det ikke er økonomisk forsvarligt at elektrificere de lokale jernbanestrækninger, kan vi så gøre togene grønnere? Det kan vi. Vi skal have fat i batteriet fra barndommen, der puster nyt liv i legetøjet. Batteritoget er en transportform, der er i rivende udvikling, og som er meget interessant at følge. Dels fordi det giver os nogle nye muligheder for at modernisere selv de mindre jernbanestrækninger, og dels fordi det bidrager til at forbedre vores miljø og klima. Derfor har jeg aftalt med regionrådsformændene fra Region Midtjylland, Hovedstaden og Sjælland, at vi afprøver batteritog; blandt andet på Lemvigbanen. Leverandørerne får mulighed for på skift at prøvekøre strækningen i sidste halvdel af 2020 og første halvdel af 2021. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne har batteritog i vores daglige togtrafik i Danmark. Det ville nemlig være optimalt, hvis vi kunne udnytte den teknologiske udvikling til at styrke jernbanen endnu mere, så den ikke alene blev et attraktivt og driftssikkert tilbud, men også en grønnere mulighed for at rejse mellem byer og landsdele – for ligesom med alt andet i Grunks verden, så er det muligt at komme batterier i det meste i dag. Også i tog.

Danmark

Sådan undgår du at få coronavirus: Tag bare til Norditalien, men kram ikke en italiener

Lemvig

Indbrud hos Bay Art under opklaring

Annonce