Sydjylland

Det altid åbne værksted

Nyt udstyr afprøves hos HTL Service. Bilen køres over en rampe, som aflæser dækmønstrene, og...
HTL Service har succes med lange åbningstider, godt udstyr og en inkluderende personalepolitik.

AABENRAA: Pladshunden Sally, en imødekommende labradoodle, der i bogstaveligste forstand kender sin plads, luftes dagligt af en handicappet mand. Han kender også sin plads.

Og det gør Lars Hansen om nogen. Han er sammen med sin kone Tanja, der står for det administrative, indehaver af HLT Service, et ekspanderende bilværksted tæt på havnen i Aabenraa, der er åbent på flere måder.

– Vi har haft firmaet i 10 år, og vi har altid lagt vægt på, at vi er til for kunderne. Derfor har vi åben fra seks til seks seks dage om ugen, altså også om lørdagen. Og der er kunder nok til det, siger Lars Hansen, der modsat mange andre i branchen ikke skriger efter arbejdskraft.

– Vi kunne da godt bruge nogle højt uddannede teknikere, men vi har altid en masse lærlinge, og dem sørger vi for at ansætte bagefter. Vi sender dem på teknisk skole i Viborg. De har godt af at komme væk hjemmefra, og så ansætter vi dem efter de fire år, uddannelsen tager. Vi har et godt samarbejde med Jobcentret og tager både voksenlærlinge og folk, der har haft det lidt svært ved at klare sig på arbejdsmarkedet og skal til arbejdsprøvning eller omskoles, ind. Vi har et godt eksempel med en, der var på kontanthjælp og havde haft det lidt svært. Han kom i lære hos os, fik topkarakter i sin svendeprøve og blev efterfølgende selvstændig, forklarer han.

To udmærkelser

Åbenheden og den inkluderende personalepolitik har også sine priser: HLT Service modtog i 2018 CSR-mærket af Aabenraa Kommune for social ansvarlighed og er i år af samme årsag kåret som Årets Virksomhed i kommunen af Aabenraa Erhvervsforening.

Altid fleksible

- Jeg tror, at vores succes som værksted hænger sammen med, at vi altid er meget fleksible. Vi har 30 lånebiler, lang åbningstid, og så har vi altid det nyeste udstyr. I øjeblikket er vi og et værksted i Haderslev de eneste i Danmark, der prøvekører et nyt system, hvor man læser dataene på en bils dækmønstre, når den kører over en rampe, så man kan se, om dækkene er i balance. I det hele taget bruger vi rigtig meget digitalt udstyr, og så gør vi rigtig meget ud af efteruddannelse, påpeger Lars Hansen, der selv er uddannet som lastbilmekaniker.

I dag skruer han ikke længere på bilerne, men søger for den daglige drift i HTL Service, der servicerer alle bilmærker, busser og trailere og er en del af Bosch Car Service og Iveco erhvervsbiler, som man også sælger. Værkstedet har vundet flere licitationer og servicerer blandt andre Post Danmark Leasing og både kommunale og statslige institutioner.

– Arbejdet er fordelt nogenlunde ligeligt mellem private biler og erhvervsbiler. Vi har også skadeservice, og den udgør 20 procent af vores arbejde. Vi har udvidet løbende gennem årene og er i gang med at opføre en ny administrationsbygning med kundemodtagelse, der skal stå færdig til sommer. Og sidst på året er vi klar med en lagerhal på 1000 kvadratmeter med ny kantine og mandskabsfaciliteter til vores 48 ansatte, slutter Lars Hansen.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Danmark

DMI varsler lokale skybrud og torden: Se om det rammer dit område

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig

Viser det nye havnekontor frem

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Annonce