Annonce
Biler

Det globale salg af elbiler stiger markant

Tesla Model 3 er verdens mest solgte elbil. Foto: Christian Schacht
Salget af elbiler steg til næsten det dobbelte på bare et år, men udgør fortsat en forsvindende lille del af de samlede indregistreringer i verden.

92 pct. Så mange flere elbiler blev der solgt i årets første seks måneder end i samme periode sidste år. Det viser en analyse af det globale salg af rene elbiler, som Jato Dynamics, der overvåger det globale bilsalg nøje, har lavet.

Tallet er på 765.000 for i alt 41 lande, hvor salget er målbart. Året før var det på 397.000, og tilbage i 2010 udgjorde det samlede salg i samme periode kun 2.000.

Stigningen er således markant, men kigger man på det samlede salg af biler, udgør elbilerne kun 1,7 pct.

Årsagen er den samme de fleste steder: De er ret dyre (selv i Kina), infrastrukturen er ikke klar endnu, og der er stadig bekymring for rækkevidden, skriver Jato Dynamics i sin analyse. Dette forklarer, hvorfor de stadig er nichebiler.

Den alligevel stærke vækst, der blev registreret i 1. halvår 2019, skyldes to hovedfaktorer: Kinas forpligtelse til elektrificering og Teslas stigende salg, takket være Model 3.

Naturligvis har det bredere sortiment, der nu tilbydes, givet flere muligheder for forbrugere, ligesom flere lande har incitamenter og fordele ved at køre en bil med nul-emission.

Top-10 i markedsandel af elbiler

1. Norge: 37,1 pct.

2. Holland: 6,5 pct.

3. Sverige: 4,8 pct.

4. Kina: 4,0 pct.

5. Schweiz: 3,4 pct.

6. Portugal: 2,7 pct.

7. Østrig: 2,4 pct.

8. Irland: 2,2 pct.

9. Korea: 2,1 pct.

10. Danmark: 1,7 pct.

Kilde: Jato Dynamics

Kina trækker salget op

Især Kina trækker således salget op, da der blev afsat 470.000 eldrevne personbiler i årets første seks måneder, en stigning på 111 pct. i et bilmarked, der ellers oplevede et fald på 12 pct.

Dermed er markedsandelen for rene elbiler nu oppe på fire pct. Kineserne vælger primært egne bilmærker, og det var mere end 90 pct. af salget, der var drevet af lokale producenter.

Kina tegner sig for 56 pct., af alle solgte elbiler i perioden, mens Europa har 23 pct. og USA-Canada er på 17 pct. De resterende fire pct. er fordelt på resten af verden.

Kigger man på de enkelte lande, er Norge på en tredjeplads efter Kia og USA, skarpt forfulgt af Tyskland og med et godt stykke ned til Frankrig og Holland. Kigger vi på elbilernes markedsandel, er Norge dog helt i særklasse, for her udgør de 37,1 pct. af det samlede salg af biler. Det kan sammenlignes med andelen herhjemme, der for tiden er på 1,7 pct. som lige akkurat svarer til det globale gennemsnit.

Tesla Model 3 er et godt eksempel på en elbil, der er populær på trods af sin pris. Tesla solgte omkring 134.300 enheder i 1. halvår 2019 og var langt den største producent.

Ellers er det især de kinesiske producenter, som dominerer listen over de 10 mest solgte elektriske biler: BYD E5 og BAIC EU er på anden- og tredjepladsen med Nissan Leaf og endnu en kineser, BYD Yuan, på femtepladsen. Derefter kommer Renault Zoe og Hyundai Kona, men igen fulgt af Chery, Geely og Roewe, alle fra Kina.

De europæiske registreringer udgjorde i alt 37.500 enheder, og Tesla Model 3 førte an foran Renault Zoe. Model 3 var Norges mest solgte bil og den tredjemest solgte vogn i Holland. I Kina viser data, at der blev solgt 16.300 Model 3 på de kanter, hvilket gjorde landet til det næststørste marked for det amerikanske firma og ind i det kinesiske top-10-liste.

Forbrugerne i Europa har også vist en stigende interesse for eldrevne biler. Samlet blev der indregistreret 173.200 nye enheder i 1. halvår 2019, 84 pct. højere end samme periode året før. Væksten skyldes flere nye modeller, som især Tesla Model 3, men også Jaguar I-Pace, Hyundai Kona Electric og Kia e-Niro, men også generel modstand mod dieselmotorer.

Den positive dynamik i markedet vil fortsætte, mener Jato Dynamics, der endda regner med, at væksten vil stige endnu mere, især næste år. Volkswagen forbereder sig på at introducere ID 3, dets første elbil udviklet helt fra bunden, Mercedes EQC er allerede tilgængelig, mens Opel Corsa og Peugeot 208 kommer som rene elbiler i starten af næste år, for blot at nævne nogle af de kommende nyheder. Kinesiske producenter vil også tage teten og forsyne de elbilhungrende indbyggere med lydløs kørsel.

Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Verdensmusik spiller til dans

Annonce