Annonce
Biler

Det store tyske motorshow i Frankfurt er døende

Besøgstallet på biludstillingen i Frankfurt er raslet ned, og samtidig bliver de fleste bilmærker væk. Foto: Newspress
Siden 1951 har biludstillingen i det tyske finanscentrum været den førende i Europa, men fabrikkerne bliver væk, og det samme gør de besøgende.

I årtier har den store biludstilling i Frankfurt, der finder sted hvert andet år, været en slags mekka for bilfabrikker og bilkøbere, men nu er det måske slut.

Allerede før åbningen for offentligheden 12. september så det dystert ud. Fraværet af mærker inklusive Toyota, Renault, Peugeot, Nissan, Fiat og Ferrari var et alvorligt slag for arrangørerne, VDA, Tysklands sammenslutning af bilproducenter. Dertil protesterede tusinder af klimaaktivister uden for indgangen og fremhævede de markante spændinger mellem den tyske bilindustri og landets miljøforkæmpere.

Nogen succes blev udstillingen da heller ikke, langtfra, efter at antallet af besøgende på dette års begivenhed faldt med næsten en tredjedel.

Dette års show, som sluttede i søndags, havde 560.000 besøgende ifølge VDA. Dette kan sammenlignes med 810.000, da begivenheden sidst blev holdt i 2017, endda midt i Volkswagens dieselkrise, skriver branchebladet Automotive News Europe.

Allerede da var der en diskussion om, hvorvidt showet havde det rigtige format, fordi antallet af besøgende var faldet fra 931.700 i 2015.

Annonce

En skygge af sig selv

På baggrund af antallet af bilproducenter, der sprang over begivenheden, og mindre ambitiøse stande tweetede den tidligere Opel-direktør Karl Thomas Neumann, at dette års show var en enorm fiasko og "en trist skygge af, hvad det plejede at være". Han forudsagde, at der ikke vil være et show i 2021.

I en erklæring sagde VDA-præsident Bernhard Mattes, at foreningen var meget tilfreds med den offentlige interesse i showet og tilføjede i videoer på sociale medier, at begivenheden opnåede "nye dimensioner".

"I den digitale tidsalder er det, der tæller, ikke længere kun antallet af dækkede kvadratmeter, men relevans, sagde han.

Mattes oplyste, at foreningen planlægger at forynge showets format, men meget tyder på, at det er sidste gang, biludstillingen finder sted i Frankfurt.

Måske til Berlin

Tyske medier skriver, at en beslutning om format og placering vil blive truffet i foråret. Berlin, med sin unge befolkning på 3,75 millioner og mange iværksættere, kan blive valget til det næste show, skriver blandt andre avisen Bild.

Generelt er tilslutningen til de klassiske biludstillinger dalet markant de senere år, og både Detroit og Paris har haft svært ved at lokke udstillere til.

Den årlige biludstilling i Frankfurt har fundet siden 1951, men kan dateres helt tilbage til 1897, hvor man udstillede otte biler på hotel Bristol i Berlin, hvor udstillingen i øvrigt fandt sted frem til anden verdenskrig, hvorefter den altså genopstod i Frankfurt.

Nu er den måske på vej tilbage til hovedstaden, hvis konceptet overhovedet overlever.

Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

Grønkjær og Aske måtte se sig slået

Lemvig

Caféen rives ned for at genopstå

Lemvig-Thyborøn For abonnenter

Må hjem og arbejde med angrebsspillet på træningsbanen

Annonce