Annonce
Livsstil

Dybe vejrtrækninger giver ro

Dit åndedræt er essentielt for dit liv. Foto: Nordic Academy of Ayurveda
Annonce

”For åndedræt er liv, og hvis du har en god vejrtrækning, vil du leve længe på jorden.”

Sådan lyder et ayurveda-ordsprog.

Det er den første ting, du gør, når du bliver født, og den sidste ting, du gør, inden du dør. Dit åndedræt er essentielt for dit liv.

Imellem det første og sidste åndedræt tager du omkring en halv milliard vejrtrækninger. Og kvaliteten af disse definerer i høj grad kvaliteten af dit liv.

Hvad, du måske ikke er klar over, er, at sind, krop og sjæl er tæt forbundet og kan påvirke hinanden. Vores vejrtrækning er påvirket af vores tanker, og vores tanker og fysiologi kan påvirkes af vores åndedræt. At lære at trække vejret bevidst kan være et værdifuldt redskab til at hjælpe med at genoprette balance i din krop og dit sind.

Forskere har efterhånden dokumenteret fordelene ved en regelmæssig praksis med enkelte, dybe vejrtrækninger grundigt, og disse inkluderer:

1 Reduceret angst og depression.

2 Nedsat/stabiliseret blodtryk.

3 Forøget energi.

4 Muskelafslapning.

5 Reduceret følelse af stress og overvældelse.

Inden for konventionel medicin er der en stigende forståelse for den positive indflydelse, som dybe vejrtrækninger kan have på fysiologien, både i krop og sind. Ifølge forskning kan mange af disse positive effekter tilskrives en reduktion af stressreaktion i kroppen.

Når du oplever stressede tanker, aktiverer de det sympatiske nervesystem. Det er kroppens ældgamle kamp-eller-flugt-reaktion, og med det samme får du et boost af energi til at kunne reagere på den opståede fare. Din vejrtrækning bliver overfladisk og hurtig, og du indånder primært fra brystet og ikke fra den lavere del af lungerne. På samme tid producerer din krop en bølge af hormoner som kortisol og epinephrin (også kendt som adrenalin), som øger dit blodtryk og din pulsfrekvens og sætter kroppen i højeste alarmberedskab. Den er klar til at kæmpe eller flygte.

Med dybe vejrtrækninger kan du øjeblikkeligt vende disse symptomer og skabe en følelse af ro i din krop og dit sind. Når du indånder dybt og langsomt, aktiverer du det parasympatiske nervesystem, som vender stressresponsen i din krop. Dybe vejrtrækninger stimulerer hovednerven i det parasympatiske nervesystem - vagusnerven - og bremser din hjerterytme, sænker dit blodtryk og beroliger krop og sind.

Åndedrætsøvelse

Begynd allerede nu, mens du læser denne klumme.

Tag fem runder med dybe åndedræt.

En runde er således: Tæl til fire på din indånding. Hold vejret, mens du tæller til fire. Ånd langt ud på otte. Hold vejret op til fire, inden du begynder på en ny runde.

Annonce
Annonce
Lemvig

Ellen Trane Nørby vil være borgmester

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Alarm 112

Efter flugtforsøg fra fængslet: Nu skal Peter Madsen for en dommer

Lemvig

Fiskeredskaber forsvundet fra fjorden

Annonce