Annonce
Lemvig

Efter kritik: Kantpæle bliver rykket ud

Cyklisterne vil fremover få lidt mindre plads, mens bilerne får bedre mulighed for at passere hinanden. Foto: Johan Gadegaard
Bilister føler sig pressede af kantpæle på Ringkøbingvej, så nu vil kommunen gøre kørebanen bredere

Lemvig: Efter en voldsom kritik bider Lemvig Kommune nu i det sure æble og gør vejbanen bredere.

- Når borgerne reagerer, må vi også evaluere og forholde os til tingene, siger formanden for teknik- og miljøudvalget, Steffen Damsgaard (V).

Kommunen har lavet cykelbaner på begge sider af Ringkøbingvej ind mod Lemvig. Som en sikkerhed for cyklisterne er der sat såkaldte steler - eller kantpæle - ned i vejen for at adskille biler og cykler.

Det har dog ført til kraftig kritik fra flere bilister, der føler, at vejbanen føles smallere og derfor  presser bilisterne. Blandt andet har to lastbiler svært ved at passere hinanden, og Falckfolk har berettet om, hvordan bilister under udrykning har svært ved at trække ind til siden. Det har i flere tilfælde ført til farlige situationer.

Annonce

Nyt udspil

Kritikken har fået Lemvig Kommune til at se på vejen igen, og nu er man så klar med et nyt udspil, der vil gøre vejbanen bredere.

- Det er en løsning, som både politiet og Falck har sagt, er et OK forslag, siger Steffen Damsgaard.

Politiet vil dog ikke godkende projektet, inden politikerne har vedtaget den nøjagtige udformning, hvilket nu er sket.

Annonce

Steler flyttes

Forslaget indebærer, at de nuværende steler alle bliver flyttet 30 centimeter længere ud i siden, hvorved kørebanen samlet set bliver 60 centimeter bredere. Samtidigt bliver der ryddet op i antallet af steler, så de kommer til at stå med 100 meters mellemrum forskudt overfor hinanden. Det skal give bedre plads til, at bilister kan trække ud til siden, når de møder et udrykningskøretøj.

Ulempen er, at pælene bliver rykket helt ud i den nuværende cykelbane, hvor cyklisterne vil få mindre plads.


Cykelbanen vil fortsat være over de 1,1 meters bredde, som er anbefalet til cykelbane

Steffen Damsgaard (V), udvalgsformand


- Men cykelbanen vil fortsat være over de 1,1 meters bredde, som er anbefalet til cykelbane. Det vil måske gøre, at cyklister får mere lyst til at cykle enkeltvis frem for to ved siden af hinanden, men det skulle fortsat gerne sikre cyklisternes tryghed, siger Steffen Damsgaard.

Annonce

Hastigheden sænkes

Det bliver også nødvendigt at trække en ekstra kantlinje, så der fremover bliver en kantlinje på begge sider af stelerne. Og endelig vil hastigheden på landevejen blive reguleret ned, så der maksimalt må køres med 70 kilometer i timen på de steder, hvor der i dag må køres med 80 kilometer i timen. Det gælder hele strækningen fra krydset mod Lomborg og ind til bygrænsen, hvor der bliver skiltet med 60 kilometer i timen.

Steffen Damsgaard understreger samtidigt, at vejforløbet ikke kan ændres til en dobbeltrettet cykelsti.

- Den mulighed blev undersøgt, da arbejdet gik i gang, men flere steder ligger vejen så tæt ved boliger, at en dobbeltrettet cykelsti vil få vejforløbet til at sno sig lidt. Derfor vurderede hverken vi eller politiet, at vejen er egnet til en dobbeltrettet cykelsti, siger Steffen Damsgaard.

Derfor arbejder man nu videre med den skitserede løsning, der vil give bedre plads på kørebanen samt sænke hastigheden.

Arbejdet med at omdanne vejen ventes at gå i gang allerede i foråret.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce