Annonce
Kultur

Se video med ældgammel elbil: 108 år gammel elbil havde vanvittig rækkevidde

Til Classic Race holder der en helt særlig elbil. Det er en Detroit Electric fra 1913, som er en af verdens første serieproducerede elbiler. Allerede for 100 år siden havde den en rækkevide på op mod 300 kilometer.

AARHUS: Blandt store benzinslugere og larmende muskelbiler stjæler en stille gammel elbil opmærksomhed. Den er mørkeblå, har bløde runde kanter og kabinen ligner en gammel dagligstue med sofasæder, måtter og lanterner.

Bilen er en Detroit Electric elbil fra 1913. Det er en af de få eksemplarer, som stadig kan køre.

Detroiten var langt foran sin tid og havde en rækkevide, som der skulle gå 100 år, før elbiler kunne matche. Den fortæller historien om en teknologi, som blev glemt, og først genopdaget for nyligt.

Annonce

Den virker måske alligevel bekendt? Det er nemlig samme bil, som Bedstemor And havde i Disneys tegnefilm.

Helt original

I dag er bilen ejet af Jørn Grønkjær, som fandt den for nogle år siden, da han egentlig var ved at købe en elektrisk båd. Han var med det samme solgt.

- Da jeg fandt ud af, at den også var elektrisk, så var jeg fyr og flamme og overtog bilen, fortæller Jørn Grønkjær.

Jørn Grønkjær ved hans 1913 Detroit Electric. Foto: Jakob Langkilde

Der er ikke mange Detroit Electric tilbage, som kan køre, men denne model er velbevaret og original. Dens tidligere ejermand købte den i Florida i 2009, hvor den har stået på et lager.

- Den står fuldstændig originalt. Der er ikke lappet noget. Det er det oprindelig indtræk, oprindelige ruder. Der er intet, der er udskiftet i kabinen og på karosseriet. Der er lavet en ny batteripakke, men fuldstændig svarende til det, der var, siger Jørn Grønkjær.

På trods af, at det er et gammelt klenodie, som står originalt, så insisterer Jørn Grønkjær på, at det ikke skal være en udstillingsmodel. Folk skal have lov til at komme ind i vognen og den skal køres. På trods af, at den kun kan ramme ca. 30 km/t, er den også godkendt til kørsel på offentlige veje.

- Det har været fantastisk at se den opmærksomhed, den har fået. Detroiten kunne blive et fantastisk medie til at fortælle om elbilsagen, siger Jørn Grønkjær.

Bilen tiltrækker sig da også en masse opmærksomhed på køreturen inde i Mindeparken, hvor flere besøgende stoppede op for at tage billeder og tale med Jørn om bilen.

Annonce

Tabt teknologi

Bilen blev i sin tid især markedsført til kvinder. Det var fordi, at benzinbiler dengang skulle startes med håndsving, men det var ikke tilfældet med elbilen.

Bilens design bærer dog også præg af, at den er over 100 år gammel, den har eksempelvis ingen sidespejle eller vinduesviskere. Jørn griner, da han hiver vinduet ned og siger, "den har dog aircondition".

- Den er bygget op på fjedre som en hestevogn. Det er jo kombinationen af en bil og en hestevogn.

Flere af de forbipasserende gæster på køreturen er forundret, når de hører, at Detroiten er en 100 år gammel elbil med så stor rækkevidde.

Batterierne er mere eller mindre det eneste, som er skiftet ud i bilen. Det er dog bygget, så de minder om de gamle. Foto: Jakob Langkilde

Detroit Electric bilen er en påmindelse om, hvor langt de var fremme med el allerede dengang, og dens indflydelse kan stadig ses.

- Hele den teknologi og mekanik, der ligger i bilen, er den måde elbiler er opbygget i dag også. Det vil sige trinløs gearkasse og så videre. Detroiten er symbolet på den her udvikling. Den er symbolet på, at det her kunne altså lade sig gøre, fortæller Jørn Grønkjær.

Annonce

Meget stille udvikling

Hvis man for 100 år siden kunne serieproducere elbiler med stor rækkevide, og flere steder i USA havde netværk af ladestationer, hvorfor skulle udviklingen så stå stille i knap 100 år? Jørn Grønkjær har to bud.

- Der er ingen tvivl om, at de to største faktorer til, at der skulle gå 100 år, før man gjorde det her igen var dels opfindelsen af startmotoren, som gjorde, at det var meget lettere at få en benzinmotor i gang. Man skulle bare dreje en nøgle uden at skulle ud og bruge startsving, siger Jørn Grønkjær.

- Den anden del af forklaringen er om muligt den allerstørste faktor. Det er olieindustriens enorme indflydelse og lobbyisme. Olieselskaberne har haft monopol på udviklingsområdet, og de har arbejdet aktivt for, at det ikke skulle gå for hurtigt med teknologien omkring elbiler, fordi de selvfølgelig ved, at det kunne blive olieselskabernes død på lang sigt, siger Jørn Grønkjær.

Den billigste udgave af Detroit Electric kostede for 108 år siden 2.550 dollars. I nutidens dollars svarer det til 66.000 dollars. I danske kroner vil det i dag være 420.000 kroner.



Classic Race

Lørdag

Fra klokken 8:30 til klokken 12 kører de forskellige klasser tidstagning.

Det første oficielle løb starter 13:25, og det sidste starter 17:05

Der bliver desuden holdt to opvisninger klokken 11:10 samt klokken 12.

Klokken 12:15 er der Raceforkids velgørenhedsløb.

Søndag

Søndag starter løbene allerede klokken 8:30.

Det er dog først fra 13:25 at finaleløbene starter. De bliver kørt derfra og frem til 17:35

Det er også værd at tage et kig i mindeparken, hvor en masse events bliver afholdt. Her ligger Electric Avenue med Detroit Electric bilen blandt andet. 

Annonce
Lemvig For abonnenter

Manden var alvorligt syg, og Bitten stod med fire børn og alle de udfordringer, der fulgte med: Bare der havde stået en og banket på for at sige, nu skulle jeg nok få hjælp

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Skuffelse i Lemvig-lejren efter pointdeling: - Jeg synes det var tyveri ved højlys dag

Sport For abonnenter

Minut for minut: Lemvig måtte nøjes med det ene point i fredagsgyser i Skive

Kultur

Anbefaling: Fem forrygende serier til sofa og regnvejr

Lemvig

Analyse: Nye Borgerlige skal mere end firedoble antallet af stemmer

Navne

Stort skulderklap til lokal kok: - Tårerne var lige ved at komme, men jeg holdt dem heldigvis tilbage

Erhverv For abonnenter

Det er Nordeuropas største solcellepark, men hvor meget fylder den præcist: Som 888.000 skriveborde? Som en bagatel? Som en forringelse af livskvaliteten?

Kultur

Boganmeldelse: Grønne forventninger i 'Vi ville så meget'

Kultur

Stem her: Nu kan du være med til at finde det bedste billede i lokal fotokonkurrence

Erhverv

Her skal der helst være grus i maskineriet

Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Leder For abonnenter

Højere afgift på dieselolien er det rene talmagi- det sænker ikke CO2-udledningen

Sport For abonnenter

Karakterbogen: 2 mål på 12 afslutninger gør ikke Thymann til en skurk

Lemvig

Ønske i valgkampen: Det skal være let for den pårørende når det er svært

Annonce