Annonce
Danmark

Elbilsrejsen er først lige begyndt: Marcus vil være den bedste til at finde fejl på din elbil

21-årige Marcus Gaardsvig går på personvognsmekanikeruddannelsen på teknisk skole i Skjern. Han har altid interesseret sig for motorer og mekanik, og når han er færdig, vil han gerne være tekniker. - Det er sjovt at være god til at finde fejl, siger han. Foto: Birgitte Carol Heiberg
På teknisk skole i Skjern, UCRS, bliver samlingen af elbiler snart udvidet, så skolen råder over fem forskellige modeller. Skolen vil være bedst til elbiler, og de nye elbiler er nødvendige, hvis skolen og eleverne skal kunne følge med den rivende udvikling.

For enden af den store lagerhal, som indeholder UCRS’ bilpark, er Marcus Gaardsvig i gang med at koble de orange strømkabler fra skolens Kia Niro til det digitale multimeter, hvor snart sagt alle elbilens data kan aflæses. Han har langskaftede, røde gummihandsker på, og et kraftigt visir beskytter hans ansigt. Handskerne og ansigtsbeskyttelsen er nødvendigt sikkerhedsudstyr, selvom alle sikkerhedsprotokoller er fulgt, for stød fra den 400-volts batteripakke, der fylder hele bilens undervogn, kan være dødeligt.

Processen bliver fulgt af faglærer Christian Randeris, som har været med, siden teknisk skole i Skjern, UCRS, fik sin første elbil i 2011. Dengang var skolen den første i landet til at anskaffe sig en elbil, og skolen er stadig førende inden for elbil-delen af mekanikeruddannelsen.

- Vi synes, det var spændende dengang, og så var vi også bevidste om, at hvis elbiler var noget, vi ville være rigtig gode til, så kunne vi ikke vente med at komme i gang, for man bliver lynhurtigt sat af udviklingen, siger Christian Randeris.

Annonce

Elever fra hele landet

Skolen tiltrækker elever fra hele landet, og næsten halvdelen af eleverne på auto kommer langvejsfra, nogle helt fra Sjælland, og i skoleperioderne er skolehjemmet med plads til flere end 100 elever fyldt.

Mekanikeruddannelsen på UCRS

Elbilsfagene er ikke en selvstændig uddannelse, men en del af uddannelsen som personvognsmekaniker. 

Med skolens nye uddannelsesordning har undervisningen nu fokus på elbiler allerede i den tidligste del af uddannelsen.

Uddannelsen tager fire år, og en stor del af uddannelsen foregår hos praktikvirksomhederne. For de elever, som ikke er fra lokalområdet, er det muligt at bo på skolehjem under skoleforløbene. 

Læs mere på  www.ucrs.dk.

Den første elbil i samlingen, en hvid Toyota Auris, er i dag forældet som køretøj, men som uddannelsesværktøj har den mange år tilbage at leve i. I løbet af de næste par måneder lander dog to splinternye elbiler, for selvom eleverne kan lære meget af at kigge på gårsdagens tekniske løsninger, er skolen også nødt til at kunne fremvise de nyeste landvindinger.

Christian Randeris underviser på mekanikeruddannelsen på UCRS. Han har fulgt udviklingen inden for elbiler, siden skolen anskaffede sig en Toyota Auris i 2011. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Når eleverne spørger mig, hvorfor man laver tingene på den ene eller den anden måde, må jeg ofte svare, at det gør man heller ikke længere, for nu har man fundet på en smartere metode, siger Christian Randeris.

Skolens uddannelsesordning er netop blevet ændret, så eleverne allerede på første skoleforløb lærer om sikkerhed i forhold til elbiler.

Annonce

Fejlfinderen

Marcus Gaardsvig er i gang med sit sidste forløb på skolen, og til sommer er han færdig som mekaniker. Når han ikke er på skolen, er han i praktik ved en autoriseret Peugeot-forhandler i Herning, hvor han allerede er blevet tilbudt ansættelse, når han er færdig.

- Jeg gik efter at komme i lære et sted, hvor man får lov til at lave noget, siger den unge mekanikerlærling, som har interesseret sig for biler og elektronik, siden han var helt lille.

- Jeg har altid godt kunnet lide at bruge mine hænder, og da jeg var lille, så jeg altid videoer i forskellige fora på nettet, hvor jeg kunne lære at fikse alle mulige ting, siger han.

Fordelen ved at være hos en autoriseret forhandler er, ifølge Marcus Gaardsvig, at han også får helt nye biler ind, når der er fejl på dem.

- Når der kommer nye euro-normer, fører det som regel til fejl på bilerne det første år, og på et autoriseret værksted følger man udviklingen, siger han.


Når eleverne spørger mig, hvorfor man laver tingene på den ene eller den anden måde, må jeg ofte svare, at det gør man heller ikke længere, for nu har man fundet på en smartere metode.

Christian Randeris, faglærer på UCRS


Skolen gør meget for at give eleverne gode vaner i forhold til sikkerheden ved at arbejde med elbiler. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Når han er færdiguddannet, er planen, at han skal være tekniker og lave fejlsøgninger, for det er sjovt at være god til at finde fejl, mener han. Og selvom elbilerne hele tiden bliver bedre, er han ikke selv klar til at anskaffe sig en.

- Jeg synes, det mangler at bevise sit værd i det lange løb, før det giver mening for mig. Og så skal der også komme flere ladepladser.

Annonce

Kampen om førerpositionen

For Christian Randeris har det været interessant at se, hvordan elbilsmarkedet har udviklet sig, siden skolen begyndte at have fokus på andet end de benzin- og dieseldrevne slæder. Han sammenligner nogle af de ældre elbiler med et stykke forbrugerelektronik, som firstmover-kunderne købte, fordi de var spændende, men bilerne blev hurtigt mindre interessante, ligesom en gammel iPhone bliver det, når der kommer nye modeller.

Litiumionbatterierne er i princippet af samme slags som dem i en smartphone. Det er især på batterifronten, at udviklingen er gået stærkt, og nye elbiler har en rækkevidde på flere hundrede kilometer på en ladning. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- I sådan en VW Up, som vi har holdende her, var bilens varmesystem dybest set bare en brødrister, som den kolde luft udefra blæste forbi på vej ind i bilen. I nyere modeller er der jo monteret varmepumper, og det er et langt mere effektivt system. Bilerne er helt grundlæggende blevet bedre, og nu handler alt om at få ladetiderne ned og rækkevidden op.

Poul Jensen er uddannelsesleder på mekanikeruddannelsen. For ham hænger skolens gode ry sammen med de engagerede undervisere. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Batteripakken betyder meget for elbilernes rækkevidde, og hvor skolens ældste bil har en batteripakke på 200 volt, er spændingen i den nyeste af bilerne dobbelt så høj, og snart bliver batteripakker på 800 volt normen, mener faglæreren. Desuden er de nye batterier langt hurtigere at lade op.

- Kiaens batteri lader på tre faser, så hvor det før ville tage 17-18 timer at lade batteriet op, hvis det var helt afladet, tager det nu cirka syv timer, siger Christian Randeris, der mener, at Tesla stadig er den elbilsproducent, der er længst fremme med udviklingen, men at de kan blive overhalet snart.

Selve motoren fylder ikke meget i elbilerne, men det gør batteripakken til gengæld. I skolens Kia Niro fra 2018 fylder batteripakken hele undervognen. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- De ligger stort set alle sammen lunt i svinget til at overtage førerpositionen. Derfor er jeg også tryg ved at sige, at rejsen ikke er færdig endnu, den er først lige begyndt. Det er så vores opgave at finde ud af, hvilken vej udviklingen går, siger Randeris.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Lemvig

Endnu en flyttedag for kviktestcenter

Annonce