Sydjylland

Elementfabrik bygger på

Evt. henvisning
Contiga A/S går efter tysk opkøb og gode regnskabsår mod lysere tider.

TINGLEV: Der er stille denne dag.

Der arbejdes dog lidt med vedligehold blandt de mange tonstunge betonelementer, men hos Contiga A/S holdes der generelt fri 1. maj på Arbejdernes Internationale Kampdag. Så ingen produktion af vægge og huldæk denne onsdag.

Stille var der også, da den daværende Tinglev Elementfabrik var gået konkurs, og så var det i 2012 efter et livgivende norsk opkøb op til Karsten Rewitz som ny administrerende direktør at skabe en fremtid for virksomheden.

– Jeg kom fra et job på en frontlæsserfabrik i Braunschweig, hvor jeg havde været i fire år. Og der var mange ting, der ikke var i orden – blandt andet kvaliteten af produkterne, som ikke var den bedste, de havde ikke den finish, de skulle have. Tinglev var kendt for, at det var billigt, men kvaliteten ikke den bedste, og derfor ville fabrikken ikke kunne overleve på den lange bane. Kvaliteten skal bare være i orden, og det arbejdede vi benhårdt på, så det skulle blive helt tydeligt, at kunderne hellere ville handle med os end med konkurrenterne, siger Karsten Rewitz med et langt blik i bakspejlet.

- Vi blev hjulpet på vej af, at der var mere byggeri, og havde en omsætning på 300 millioner kroner i 2011, 2012 og 2013. Det blev til lidt mere i 2014, og i 2015 kom der så et enormt hop. Vi havde sagt ja til for mange ordrer, og vi måtte indføre weekendarbejde i 16 uger og købe produkter ind ved kolleger. Vi nåede en omsætning på 500 millioner kroner, men det er jo ikke holdbart at handle med konkurrenterne og arbejde i weekenden, så vi købte mere udstyr og kunne i 2016 holde den samme omsætning som i 2015, fortæller Karsten Rewitz.

Regnskabet for Contiga A/S 2018

Omsætning i 2018: 589 millioner kroner (523 mio. i 2017).

Årets resultat: 40 millioner kroner (17,5 mio. i 2017).

Egenkapital: 80 millioner kroner (57,5 mio. i 2017)

Volume med vokseværk

- 2017 og 2018 indførte vi nye teknologier og fik et armeringsværksted, og vi har øget omsætningen yderligere til 589 millioner kroner, så vi har i dag, når man tager prisstigningerne med i betragtningerne, haft en volumenstigning, der er tre-fire gange så stor som i 2012. Vi startede med at levere enkelte projekter til kunder, som før ikke ville tale med os, og når de oplevede, at det kørte godt, fik vi flere ordrer. I dag arbejder vi i hele landet - i Aalborg, på Sjælland, Esbjerg, Herning og lidt i Nordtyskland, siger den administrerende direktør, som i løbet af fem år vendte et underskud på 10 millioner kroner til et overskud på 40 millioner kroner.

Contiga A/S, der har omkring 450 ansatte, blev 1. februar i år solgt af sine norske ejere til den kæmpestore multinationale tyske koncern HeidelbergCement AG, der med sine 66.000 medarbejdere er markedsførende inden for produktion af cement og færdigblandet beton.

Fabrikken på Mads Clausens Vej i Tinglev, der i forbindelse med ejerskiftet skiftede navn til Contiga HeidelbergCement Group, er i øjeblikket involveret i omkring 80 forskellige byggeprojekter, blandt andre ungdomsboliger på Søren Frichs Vej i Aarhus og et stort boligprojekt på Amager.

I lokalområdet er den genopstandne virksomhed, der udregnet efter omsætning er den tredjestørste i den hjemlige branche, blandt andet engageret i sygehusbyggeriet i Aabenraa, i byggeriet på Hærvejsskolen i Rødekro og i opførelsen af boligkomplekset Cimbriaparken i Aabenraa.

Tysk arbejdskraft

En stor del af den ufaglærte arbejdskraft i produktionen hentes syd for grænsen.

– Der findes jo ikke nogen egentlig betonelement-uddannelse i Danmark, mens der findes en enkelt specialuddannelse i Tyskland, så det er for det meste learning by doing her hos os, siger Karsten Rewitz.

– Omkring 60 procent af vores medarbejdere i produktionen har bopæl syd for grænsen, vi har mange nydanskere ansat, og jeg vil tro, at der er op til 20 forskellige nationaliteter ansat hos os. Vi har et kontor i Vejle for at kunne tiltrække ingeniører og tekniske tegnere. Når man bor i Vejle, i Horsens eller længere nordpå, er der langt til Tinglev, så vi har nogle udfordringer med at finde de rigtige folk.

Med det nye ejerforhold er strategien hos Contiga med det nye tyske efternavn at udvide produktprogrammet med for ekssempel industribyggeri og trapper.

– Vi skal fortsat effektivisere, kigge på en anden form for ekspansion i Danmark, opkøbe eller bygge nye fabrikker. Nu har vi en ejer med kapital i ryggen, så vi behøver ikke at spørge banken, siger Karsten Rewitz.

Han råder i dette regnskabsår på flere end 25 millioner kroner til investeringer i blandt andet digitalisering og automatisering af produktionen.

– Vi er netop blevet ISO 9001-certificeret, og vi vil gerne give vores bidrag til FN’s verdensmål. Bæredygtigt byggeri er meget oppe i tiden, og det kan der være forskellige opfattelser af, hvad er. Betonelementer brænder ikke, de rådner ikke, de får ikke skimmel, de optager og afgiver varme, de er yderst stabile og langtidsholdbare. Det er en lang række fordele i forhold til træ. I branchen arbejder vi også på at fremstille produkter med mindre forbrug af CO2, genanvende beton og reducere cementforbruget ved at finde alternative bindemidler.

- Vi skal fortsat effektivisere, kigge på en anden form for ekspansion i Danmark, opkøbe eller bygge nye fabrikker. Nu har vi en ejer med kapital i ryggen, så vi behøver ikke at spørge banken, siger Karsten Rewitz. I dette regnskabsår råder han over flere end 25 millioner kroner til investeringer. Foto: Carsten B. Grubach
0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Sonne lukker - nye virksomheder opstår

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig

Viser det nye havnekontor frem

Portræt For abonnenter

Datter og barnebarn lokker mormor nordpå

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

Kultur

Europæiske anmeldere: Dette kan Holstebro forvente af Sting-koncert

Annonce