Annonce
Struer

Eleverne blomstrer af at møde andre kulturer

Struer Statsgymnasium har i denne uge været vært for afslutningen på et tre år langt Erasmus+-projekt. Foto: Johan Gadegaard
Struer Statsgymnasium har i denne uge været vært for afslutningen på et treårigt Erasmus+-projekt. Sidste step handlede om, hvordan moderne teknologi påvirker os.

Struer: Der har i den forgangne uge været lige en tand mere aktivitet på Struer Statsgymnasium end vanligt, og den har været lige en my mere international - eller europæisk for nu at være helt præcis.

Det lokale gymnasie har nemlig været vært for afslutningen på det Erasmus+-projekt, den og yderligere fem skoler rundt i Europa de seneste tre år har været en del af.

Projektet, som er en videreførelse af et tidligere også treårigt projekt, har ud over Struer deltagere fra en skole i England, en i Letland, en i Frankrig, en i Tyskland og en i Spanien.

Det hele begyndte tilbage i november 2016, hvor parterne mødtes i Granada i Spanien for at komme med ideer til det nuværende projekt, som man kunne søge midler hos EU ud fra.

- Vi søgte om et treårigt projekt, hvor vi det første år skulle undersøge vores nationale identitet som forskellige lande. Vi lavede nogle migrationskort, nogle nationale kostumer, familietræer og så videre, forklarer Christell Vinther Nikolajsen.

Annonce

Det er enormt spændende at arbejde med den kulturelle udveksling, og det er vigtigt, at eleverne som fremtidige europæere får en indsigt i andre kulturer.

Christell Vinther Nikolajsen, underviser, Struer Statsgymnasium

Fra miljø til kunst

Hun er ud over underviser på Struer Statsgymnasium hovedkoordinator på det konkrete Erasmus+-projekt, der nu er slut.

- Vi prøvede at danne os et overblik over det enkelte lands kulturelle- og historiske arv, siger Christell Vinther Nikolajsen.

Det første år tog elever og lærere fra de deltagende lande til Riga - der er i alt tre besøg på de tre år, hvor seks elever kan deltage, og hvor lærerne også er med som tovholdere.

- Inden laver man nogle aktiviteter derhjemme, som man så viser på mødet, og på mødet laver man nogle aktiviteter, og efterfølgende er der også nogle aktiviteter, hvor vi samler op, forklarer Christell Vinther Nikolajsen.

Andet år foregik det i Granada i Spanien, hvor der blev kigget på miljøet.

- Der undersøgte vi, hvordan de forskellige europæiske landes miljøpolitik var i forhold til, hvad de gjorde for miljøet, og der lavede vi nogle kunstgenstande af genbrugsmateriale med et miljømæssigt budskab, fortæller Christell Vinther Nikolajsen.

Globalt udsyn

Det budskab kom ud via plakater og postkort, som blev taget med hjem, uddelt og lavet udstilling omkring.

- Tredje og afsluttende år er så her hos os i den her uge, og temaet er moderne teknologi - hvordan påvirker moderne teknologi os positivt og negativt, siger den lokale gymnasielærer:

- Det er både i form af sociale medier og i det hele taget, og der har eleverne lavet nogle tidskapsler, som de har taget med og ville sende ud. Altså hvad ville de som unge nu sende ud i fremtiden for at vise, hvordan moderne teknologi er.

Mens eleverne har været i Struer, har de skullet lave enten en kortfilm eller en dokumentar om, hvordan moderne teknologi påvirker os. Resultatet af arbejdet kan ses på hjemmesiden facebook-or-facetoface.eu

- Det er enormt spændende at arbejde med den kulturelle udveksling, og det er vigtigt, at eleverne som fremtidige europæere får en indsigt i andre kulturer, og så kan man bare mærke, hvordan de blomstrer i forhold til at møde andre kulturer og andre lande, siger Christell Vinther Nikolajsen.

Annonce
Forsiden netop nu
Annonce