Annonce
forside

Enhedslisten: Dyrere biler skal sætte turbo på grøn omstilling

Enhedslistens klimaplan har 78 tiltag inden for de sektorer, der er omfattet af Paris-aftalen. Det er transport, energi, produktion og landbrug. (Arkivfoto).

I stor klimaplan vil EL investere milliarder i kollektiv trafik og pålægge benzin- og dieselbiler afgifter.

Enhedslisten vil hæve prisen på benzin- og dieselbiler samt brændstof og kræve betaling for at benytte veje. Det er motoren, der skal betale for den grønne omstilling i partiets nye, store klimaplan.

Allerede om seks år skal salg af nye biler drevet af fossilt brændsel være forbudt, hvis det står til partiet, der onsdag fremlægger udspillet, som ser på transport, energi, produktion og landbrug.

- Det handler om, at vi alle giver hinanden et håndtryk på at tage det individuelle ansvar, der skal til. Til gengæld skal politikerne love, at der bliver foretaget de strukturelle ændringer, der skal til for at leve mere grønt, siger politisk ordfører Pernille Skipper (EL).

Planen vil blandt andet ændre på, hvordan borgerne transporterer sig, hvad de spiser, samt hvordan de opvarmer huse og får strøm i stikkontakterne.

Konkret vil partiet i 2030 i runde tal mindske udledningen af CO2 med 20 millioner ton mere om året end de ti millioner, som energiaftalen fra 2018 lægger op til.

Den sidste nye benzin- og dieselbil skal sælges i 2025, og der indføres en kontant støtte til køb af 250.000 elbiler fra 2020 til 2025. Støtten varierer fra 50.000 til 100.000 kroner.

Dermed vil partiet sætte sin lid til elbiler, til trods for at de endnu ikke kan konkurrere fuldt ud med traditionelle biler, når det kommer til, hvor langt de kan køre.

- Teknologien er meget tæt på at være på plads for elbiler, det skal nok komme de kommende år. Vi vil selvfølgelig også opsætte ladestandere, så helt almindelige danskere kan komme rundt, siger Pernille Skipper.

En pulje på 240 millioner kroner skal over fire år fremme udbredelsen af hurtigladestandere, hvor elbiler kan lade op i løbet af en halv time.

Der skal investeres op mod 40 milliarder kroner i den kollektive trafik over de næste ti år, og priserne for offentlig transport skal sænkes med 30 procent fra 2020.

Fra 2030 må busser, taxaer, biler og varebiler, der kører for det offentlige, ikke forurene luften.

Det kan virke som en stor omstilling. Men Pernille Skipper mener, at planen er realistisk.

- Den gode nyhed er, at vi beviser, at det ikke er et farvel til den livsstil, vi kender i dag. Vi skal træffe store, alvorlige beslutninger, som skal gå hurtigt.

- Men vi beviser, at det kan lade sig gøre på en måde, hvor helt almindelige familier ikke får slået bunden ud af deres økonomi. Vi kan nå det i tide på en fair måde, siger hun.

Desuden er der CO2-afgifter for landbrug og virksomheder, hvor indtægterne føres tilbage til gavn for den grønne omstilling.

I starten er der et økonomisk minus i planen. Men den er ifølge partiet fuldt finansieret over fire år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Kuk i den kommunale økonomi

I løbet af den kommende måneds tid vil byrådspolitikerne i alle de tre nordvestjyske kommuner træffe en lang række beslutninger, som vil få afgørende indflydelse på din hverdag, når der skal lægges budgetter for den kommunale husholdning i 2020 og frem til 2023. I Struer sker det, når byrådet i løbet af de kommende par dage er samlet til et budgetseminar, hvor de kommer til at bokse med regneark og budgetter for alt det, der har indflydelse på din hverdag. Det er alt fra hullerne i fortovet til plejen af dine børn eller dine forældre. Udgifter til skoler og driften af kulturinstitutioner, investeringer og anlægsudgifter, hvis der skulle være ønsker om for eksempel nye omklædningsrum i den lokale boldklub. Det kan derfor virke en smule paradoksalt, at den kollektive opmærksomhed i langt højere grad er rettet mod landsdækkende temaer som for eksempel formandsskiftet i Venstre. Det er byrådspolitikerne, du skal henvende dig til, hvis det er forhold i din hverdag, det gælder. Det helt store spørgsmål er så, om de har mulighed for at indfri dine ønsker. Nationalbankens direktør, Lars Rohde, udtalte i går, at den danske økonomi er både robust og inde i et historisk opsving. Samfundsøkonomien kører på skinner med lav rente, kun ganske få arbejdsløse og lav inflation, så du får mere og mere for pengene. I den kommunale økonomi ser det bare anderledes dystert ud for byrådspolitikerne i både Struer og Holstebro. Dybøl Mølle maler ikke helt, som den skal, når det gælder fordelingen af de kollektive goder og bidragene til fællesskabet, og kommunerne kæmper for at få enderne til at nå sammen. I Holstebro har det medført, at der nu er fremsat konkrete forslag om en skattestigning på 0,3 procent. I Struer vil borgmester Niels Viggo Lynghøj (S) ikke afvise tanken om at bevæge sig i samme retning. Udgangspunkt må dog stadigvæk være, at politikerne sikrer sig, at borgerne kan føle sig trygge ved de kommunal velfærdsydelser uden at skulle dreje skatteskruen yderligere i bund.

Lemvig

Verdensmusik spiller til dans

Annonce