Annonce
Struer

Er kravet om en super-landevej mellem Holstebro og Struer reelt eller blot begyndelsen på valgkampen?

Det varer ikke længe, før de skal findes frem igen - valgplakaterne. Det forestående kommunalvalg er dog ikke den direkte anledning til, at Radikale Venstre har lanceret kravet om en super-landevej mellem Holstebro og Struer. Arkivfoto: Morten Stricker
En 2+1-vej er, hvad Radikale Venstre med byrådsmedlem i Struer Peter Vestergaard i spidsen vil have fra Struer til Holstebro. Han er derfor dagens mand i den varme stol.

Radikale Venstre krævede før påske, at der bliver etableret en super-landevej,  en 2+1-vej, mellem Holstebro og Struer, kom det krav fra dig eller Christiansborg?

- Der var en god dialog mellem os kommunalpolitikere og de folkevalgte på Christiansborg i forhold til forhandlingerne om infrastrukturen, som regeringen indkalder til. Vi talte om, hvad vi hver især havde på hånden rundt omkring, og der sagde jeg, at en super-landevej ville være en rigtig god måde at bruge penge på i vores område.

Der blev krævet flere super-landeveje rundt om i landet - er det et signal om, at Radikale Venstre er begyndt på den kommunale valgkamp?

Annonce

- Anledningen var, at regeringen indkalder til forhandlinger, og så er det signal, vi går ud med, at kræve super-landeveje flere steder i landet. Vi synes, der er nogle særlige udfordringer i Struer og nogle kommuner, som ligner os. Vi har brug for vores biler for at komme frem, og hvis vi skal slå os op som bosætningskommune, kræver det, at vi kan pendle til og fra arbejde.

Handler det her krav udelukkende om at samle stemmer til, at du kan blive genvalgt - det er jo ikke noget nyt forslag?

- Nej, det er det ikke, men det er nu, vi skal være vakse ved havelågen, hvis vi skal tilgodeses i den nationale forhandling og sikre en bedre vejforbindelse mellem Holstebro og Struer. Vi skal sørge for, at de ved, vi har udfordringer i Struer.

Tror du, hånden på hjertet, at der kommer en 2+1-vej fra Struer og til motorvejen ved Holstebro inden for de næste ti år?

- Ja, det gør jeg faktisk, hvis det lykkes mine partifæller inde på tinge at overbevise transportministeren og de andre partier. Jeg synes, der er sund fornuft i den her vejforbindelse, og den type vej her fungerer andre steder, så hvorfor ikke.

Sådan kan der se ud på hovedvejen mellem Holstebro og Struer. Foto: Morten Stricker

Hvor meget må det koste af skatteborgernes penge at spare de her få minutter, man vil kunne spare på de godt ni kilometer, hvis strækningen opgraderes?

- Man kan også vende den om og sige, at få minutter sparet pr. person sagtens kan give mening i vores samfundsøkonomi. Jeg mener, det er det værd, når man kigger på den vej, som også bliver mere trafiksikker. Det betyder også noget for mig.

En 2+1-vej vil kræve, at der lukkes af til byerne Vejrum og Hjerm, det er de ikke glade for, burde I ikke have fundet en løsning på det, før I kom med kravet her?

- Det ved jeg ikke, om vi burde. Der skal vi jo i kontakt med Vejdirektoratet og have en god og faglig vurdering af, hvordan tingene kan lade sig gøre, så vi får skabt en god forbindelse for Vejrum og Hjerm, men lige nu handler det om at få sikret nogle penge til det her.

Er du klar til at lukke disse borgere inde/ude, hvilket de bestemt ikke mener, vil være godt for bosætningen og den trafikale sikkerhed i områderne?

- Vi behøver ikke lukke dem inde. Lad os finde løsninger, alle kan være tjent med. Jeg anerkender, at det kan skabe frustration, hvis vi skærer den direkte forbindelse fra, så det vil jeg gerne imødekomme.

Et af de kryds, der ikke kan forblive, som det er, hvis strækningen mellem Holstebro og Struer bliver til en 2+1-vej. Foto: Morten Stricker

Er det her reelt set ikke bare et gammelt forslag, som aldrig bliver til noget, I har fundet frem, fordi det snart er valgtid igen?

- Det er nu, transportforhandlingerne skal være. Hvis ikke vi i Struer presser på, så er det måske andre områder, som stikker af med de penge, der er afsat.

Hvad skal der til, for at det nu bliver til noget - det er jo svært at finde nogen lokale politikere, som er uenige i, at der skal gøres noget på den her strækning?

- Der skal det til, at de folk, vi har valgt ind i vores parti, og dem, de andre har valgt ind i deres partier, bakker op om det. Christiansborg er udslagsgivende for, om det her lykkes, så vi hepper da på dem, og de er helt med på, at det altså betyder noget for os.

Hvad så med strækningen ind gennem Struer by, hvor der kan være kø hele vejen, bliver der krav om at løse det problem til kommunalvalget i 2025?

- Det kunne der godt blive, for det er rigtig slemt, men det vil også være en markant investering at skulle lede trafikken rundt om Struer i stedet.

Annonce
Lemvig For abonnenter

Det ene sted kan de nærmest ikke huske, hvornår der sidst er kommet nyfødte til - det andet sted kan de hver dag høre byens børn fra stuen

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce