Annonce
Debat

EU. Livet efter Brexit

Erik Poulsen. Pressefoto

Debat: Det fylder i hverdagen for både virksomheder og borgere, at Storbritannien er i gang med at forlade EU. Jeg besøgte selv i sidste uge Niebuhr Gears i Ikast, Danish Crowns slagteri i Horsens og en vestjysk producent af velfærdsgrise til det britiske marked. Undervejs talte jeg også med repræsentanter for grovvare-branchen og vognmænd. Hele vejen rundt er det tydeligt, at man mere end nogensinde før følger med i det politiske kaos på den anden side af Nordsøen. Forventningen er, at Storbritanniens farvel til EU er noget skidt, som helt sikkert får konsekvenser for erhvervslivet i ikke mindst Midt- og Vestjylland. Det er i høj grad her, at vi allerede har mærket, at den danske eksport til Storbritannien er faldet én milliard kroner siden folkeafstemningen om Brexit i juni 2016. Jeg oplever dog, at det er en udfordring, som virksomhederne allerede er i gang med at løse. Vi politikere skal derfor også være klar til at bidrage til løsningerne, når briterne på et eller andet tidspunkt har fundet ud af, hvilken vej ud af EU de vælger. Som medlem af Europa-Parlamentet vil jeg ikke være i tvivl om, at den vigtigste EU-opgave for midt- og vestjyderne i de kommende år er at minimere de negative konsekvenser af Brexit. Det handler om, at vores industri, landbrug og fiskeri ikke alene skal betale regningen for Brexit, når Storbritanniens bidrag til EU-kassen ophører. Om at fremme samhandlen i EU og skabe nye frihandelsaftaler med andre lande - og Storbritannien. Og om at vi fortsat kan rejse relativt ubesværet til London og omegn, uanset om det er for at arbejde, studere, besøge venner og familie eller juleshoppe.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

24-årig lemviger kørte galt ved Skive

Læserbrev

Transport. Fremtidens tog kan køre på batteri

Debat: ”Hvor kommer man batterierne i?” Det spørger Grunk om, da han i de populære film om ’Krummerne’ fra 1990’erne får en træfigur i gave. Børn var allerede dengang vant til, at legetøjet var elektrisk, og at der ofte skulle strøm til, før man kunne slippe fantasien løs. Den teknologiske udvikling har sat sit præg på vores køkkener, arbejdspladser og adfærd, og det giver stof til eftertanke for mig som transportminister. For hvordan kan vi bedst muligt bruge teknologien til at optimere vores transportsektor – og måske endda samtidig gøre den mere klimavenlig? Det giver god mening, når vi ser på passagertal og samfundsøkonomi at elektrificere de store jernbaneårer. Det er vi allerede i fuld gang med. Det er dog ikke nødvendigvis ud fra et økonomisk perspektiv en tilsvarende god idé også at elektrificere alle de små og mellemstore vener, som forgrener sig ud i resten af landet. Det er togtrafikken i de områder ikke stor nok til. Lokalbanerne er dog fortsat vigtige, og derfor er det væsentligt, at de ikke halter bagefter, når vi moderniserer hovednettet – men hvis det ikke er økonomisk forsvarligt at elektrificere de lokale jernbanestrækninger, kan vi så gøre togene grønnere? Det kan vi. Vi skal have fat i batteriet fra barndommen, der puster nyt liv i legetøjet. Batteritoget er en transportform, der er i rivende udvikling, og som er meget interessant at følge. Dels fordi det giver os nogle nye muligheder for at modernisere selv de mindre jernbanestrækninger, og dels fordi det bidrager til at forbedre vores miljø og klima. Derfor har jeg aftalt med regionrådsformændene fra Region Midtjylland, Hovedstaden og Sjælland, at vi afprøver batteritog; blandt andet på Lemvigbanen. Leverandørerne får mulighed for på skift at prøvekøre strækningen i sidste halvdel af 2020 og første halvdel af 2021. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne har batteritog i vores daglige togtrafik i Danmark. Det ville nemlig være optimalt, hvis vi kunne udnytte den teknologiske udvikling til at styrke jernbanen endnu mere, så den ikke alene blev et attraktivt og driftssikkert tilbud, men også en grønnere mulighed for at rejse mellem byer og landsdele – for ligesom med alt andet i Grunks verden, så er det muligt at komme batterier i det meste i dag. Også i tog.

Lemvig

Indbrud hos Bay Art under opklaring

Annonce