Annonce
Debat

Europas genopretning skal være grøn

Annonce

Covid-19 krisen har i de seneste måneder – forståeligt nok – fjernet en del fokus fra truslen om klimaforandringer. Politiske beslutningstagere og erhvervslivets ledere kigger i dag efter svar, som kan genstarte økonomien, når skaderne er gjort op på den anden side af denne globale sundhedsmæssige og økonomiske krise. Her er det essentielt, at genopretningen af både den danske og den europæiske økonomi er tæt forbundet med grønne investeringer.

Grønne investeringer som blandt andet kan komme virksomheder i og omkring Esbjerg Havn til gode. Vi tænker særligt på offshore-sektoren, som er blevet en dansk styrkeposition, og hvor blandt andre flere rederier i dag gør sig gældende fra Vestdanmark.

I Danmark forstår vi nemlig, at en ambitiøs energipolitik også er klog erhvervspolitik. Skiftende regeringer har i samarbejde med dansk erhvervsliv skabt en grøn industri, som i dag er verdensledende på mange områder. Alene den danske vind-industri beskæftiger over 30.000 mennesker – og i tillæg til det har vi i Danmark mere end 45 rederier, som beskæftiger sig med offshore vind.

Den ambitiøse tilgang skal vi nu også se i resten af Europa. Det er vigtigt for EU – men det er også vigtigt for Danmark. For tallene viser, at vi er det land i Europa, som står til at få den største jobgevinst ved en markant udbygning med havvind. Sagt helt kort – jo mere ambitiøs grøn energipolitik fra EU, jo bedre for de danske virksomheder til søs og i land, der beskæftiger sig med havvind.

Den mulighed eksisterer, fordi vi i Danmark kan noget særligt på havvind. Vi har satset på denne energiform tidligt, og vi har nu opbygget en kritisk masse af kompetencer i hele værdikæden, som gør os konkurrencedygtige på internationale markeder også. Så når en grøn europæisk aftale giver udsigt til 450GW havvind frem imod 2050, er det gode nyheder for den danske vindindustri og godt nyt for dansk beskæftigelse.

En del af det fremtidige havvindmarked for danske rederier – og virksomheder i værdikæden -ligger i Storbritannien. Adgangen til opgaver i britisk farvand sikrede i 2019 danske rederier en indtægt på minimum 1,2 milliarder kroner, og det indtægtsgrundlag kan briterne fjerne med et trylleslag, hvis ikke en handelsaftale ligger færdigforhandlet ved udgangen af året.

Her er det vigtigt, at vi presser på, for på havnen i Esbjerg er der en livlig trafik af fartøjer, som tjener deres penge i britisk farvand, og det skal der også være i fremtiden. For en aftale, der ikke giver sikkerhed for danske rederier, fiskere og landmænd, kan komme til at koste tusindvis af arbejdspladser i Esbjerg og Vestdanmark.

”For climate change, there is no vaccine”, var for nyligt ordene fra Europa-Kommissionens præsident, Ursula Von der Leyen, da hun stod foran Europa-Parlamentet og annoncerede, at den grønne omstilling skal være hjørnestenen for den europæiske genopretning. Det er en meget klar udmelding på en kompleks problemstilling. Det at finde en samlet strategi, som er høj på vækst og lav på udledning er ikke let.

EU er i fuld sving med planen for genopretning af europæisk økonomi, og det er klart vores anbefaling, at den europæiske ”Green Deal” skal spille en vigtig rolle i en økonomisk renæssance for Europa. Det vil ikke alene sende os i retning af en grønnere fremtid og booste kampen imod klimaforandringer – men samtidig bidrage til at skabe den økonomiske vækst og beskæftigelse, som Europa længes efter i kølvandet på covid-19 krisen.

Fra venstre: Jacob K. Clasen, Peter Lytzen, Morten Helveg Petersen, Asger Stürtzel Sørensen og Leif Frost
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Fødselstal nærmer sig bundrekord

Lemvig

Nyt tag kostede overskud i LGF

Lemvig

Medarbejdere klarede selv lille brand

Annonce