Annonce
Indland

Færre prøver at leve sundt under corona: Læs de gode råd til, hvordan du skaber sunde vaner

Mere motion er en af de helt store klassikere, når det kommer til danskernes nytårsforsæt. I år kan vi dog ikke bare ty til fitnesscentrene, og vi må være mere kreative for at etablere nye, sunde vaner i en hverdag, der for manges vedkommende byder på både hjemmearbejde og hjemmeskole. Arkivfoto: Søren E. Alwan
En ny undersøgelse viser, at danskerne ikke har brugt helt så meget krudt på at leve sundere under corona, som det var tilfældet, inden virussen brød ud i Danmark. Men hvordan skal man også lige få etableret nye sunde vaner i en hektisk hverdag derhjemme, mens fitnesscentrene holder lukket? Læs de gode råd i artiklen.
Annonce

Sundhed: Begyndelsen på et nyt år er for mange danskere lig nytårsforsæt. Rygestop, mere motion, vægttab, færre kalorier, mere tid med familien, mindre stress, mere grønt, mindre kød. Fælles for mange af de klassiske nytårsforsætter er, at vi gerne vil blive bedre til at leve sundere. Den slags er bare ikke altid helt så nemt, som vi kunne ønske. Og under coronaepidemien i Danmark har det for nogle tilsyneladende været endnu sværere.

En ny undersøgelse fra PFA viser, at hele 89 procent af danskerne er motiverede for at gøre en indsats for at styrke deres sundhed. Det er bare langt fra alle, der er i gang med at gøre noget aktivt for at forbedre deres sundhed.


Før svarede en større procentdel, at mangel på tid var den primære barriere – nu er der lidt færre, der svarer tid og flere, der ikke ved, hvordan de skal komme i gang.

Rikke Bay Haaber, chef for Strategisk Sundhed i PFA


- Vi laver jo løbende sundhedsundersøgelser blandt vores virksomheder og deres medarbejdere. Denne gang har det bare været særligt interessant at kigge på før og efter corona – om noget har ændret sig i forhold til vores motivation for at ændre adfærd, siger Rikke Bay Haaber, der er chef for Strategisk Sundhed i PFA.

Derfor er svarene fra undersøgelsen opdelt i perioderne før og efter coronaens indtog i Danmark i begyndelsen af 2020.

- Vi kan se, at lige så mange er motiverede før og efter. Kigger vi på årsagen til, hvorfor man måske ikke får det gjort, ser vi til gengæld en lille forskel. Før svarede en større procentdel, at mangel på tid var den primære barriere – nu er der lidt færre, der svarer tid og flere, der ikke ved, hvordan de skal komme i gang med at implementere de sunde vaner, forklarer Rikke Bay Haaber.

Om undersøgelsen

PFA foretager jævnligt undersøgelser af deres kunders sundhed. Denne gang er svarene fra undersøgelsen opdelt i to perioder. Første periode medregner svar fra 1. september 2019 til 28. februar 2020, da de første tilfælde af coronasmittede netop var dukket op i Danmark. Anden periode dækker 1. marts 2020 til 11. januar 2021.

Undersøgelsen bygger på svar fra cirka 4600 danskere.

Før coronaudbruddet svarede 40 procent, at de var i gang med at forbedre deres sundhed. Efter udbruddet var 36 procent i gang.

Af de, der ikke er i gang med at styrke deres sundhed, svarer 29 procent, at tidsmangel er den primære barriere forud for coronaens komme til Danmark. Efter marts 2020 er det kun 22 procent, der ikke mener, at de har tiden til at styrke deres sundhed.

Før det danske coronaudbrud er motion det område, hvor flest gerne vil gøre en indsats for at styrke deres sundhed (37 procent). Herefter følger vægttab (18 procent), mindske stress (11 procent) og kost (9 procent). Efter udbruddet er motion fortsat øverst på listen (29 procent), og herefter følger vægttab (18 procent), kost (16 procent) og mindske stress (10 procent). Sundere kostvaner er altså rykket op på listen, mens landet ad flere omgange har været lukket ned.

Annonce

Lukkede fitnesscentre

I mange fitnesscentre kan man normalt få hjælp til at lave sit eget træningsprogram, man kan deltage i holdtræning, og der er massevis af maskiner og tunge vægte at gå i krig med.

Denne januar er centrene dog som bekendt lukket land for menigmand, og vi må finde nye veje til de sunde motionsvaner efter julens smovseri.

Men det kan være svært at samle sig til en løbetur i iskoldt regnvejr, og når de tunge vægte til hjemmetræningen er udsolgt i supermarkeder og på internettet, hvad skal man så gøre? Her har Rikke Bay Haaber en række gode råd til de, der gerne vil blive bedre til at få motion ind i hverdagen.

Annonce

Sænk ambitionsniveauet

Først skal man grundigt overveje, hvad man gerne vil ændre og ikke mindst hvorfor. På den måde er man sikker på, at man har motivationen til at ændre sine vaner.

Dernæst er Rikke Bay Haaber klar over, at disse hjemmearbejdstider med børn rundt om benene gør udfordringen særligt stor i mange familier. Også derfor fremhæver hun, at det er vigtigt at sætte ambitionerne ned til et realistisk niveau.

- Der er ekstremt meget planlægning i det – særligt hvis man har børn. Men man kan for eksempel øve sig i at holde aktive pauser, når man alligevel skal aktivere ungerne, hvor man så også får aktiveret sig selv, siger hun.

Derudover kan det være en god idé at overveje forskellige motionsformer. Er man i en situation, hvor man har brug for højt tempo og noget, der stresser kroppen for en kort stund, kan løb være en god mulighed. Har man i stedet behov for motion som en form for mental velvære, kan eksempelvis yoga være oplagt.

Annonce

Andre sunde vaner

Imens det kan være svært at etablere nye motionsvaner med hjemmearbejde og hjemmeskole, kan der dog være andre sunde vaner, som er nemmere at indarbejde i hjemmet, når alle familiemedlemmer er samlet det meste af tiden.

Rikke Bay Haaber forklarer, hvordan nedlukningen kan være en oplagt mulighed for at etablere sundere kostvaner.

Når vi i højere grad samles om måltiderne, flere kan hjælpe med madlavningen, og børnene ikke skal køres til håndboldtræning og spejder, kan det måske give mere overskud til madplanlægningen. Derfor kan det med fordel være et godt sted at tage hul på de sundere vaner i år.

5 konkrete råd: Sådan får du motion ind i hjemmearbejdsdagen

1. Har du børn hjemme, som skal aktiveres undervejs, mens de går i hjemmeskole, så deltag selv i de aktive pauser. Lav noget, som ikke kræver, at du skal have en hel time for dig selv. Sjip sammen, spil bold på græsplænen, lav sprællemænd. Al bevægelse er godt.

2. Når dagene i hjemmet skal planlægges, så sørg også for at reservere tid til dig selv. Enten i løbet af dagen, eller når børnene er lagt i seng.

3. Inddrag små aktiviteter, mens du arbejder. Lav for eksempel 10 squats, når du rejser dig eller lav knæløft, mens du går ud og tanker frisk kaffe i koppen.

4. Gå en rask tur – gerne alle derhjemme – når dagen lukkes ned for arbejde og skole. En løbetur er ikke eneste mulighed for at få frisk luft og kilometer i benene.

5. Overvej, om du kan holde telefonmøder, mens du går en tur udendørs.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Opbakning til Høfde 42-kæmperne

Annonce