Annonce
Holstebro

Fem gode råd: Sådan holder du dit nytårsforsæt

Få gode råd til at komme i mål med dit nytårsforsæt. Arkivfoto: Søren Bidstrup/Scanpix
Kognitiv terapeut, life coach og certificeret personlig træner med speciale i blandt andet mental træning, Jan Bech Rounborg fra Holstebro, giver her råd til at få succes med dit mål
Annonce

Du er fuld af optimisme, gå-på-mod og motivation lige i starten, når du har sat dig for at tabe fem kilo, stoppe med at ryge, begynde at løbe eller et af de andre nytårsforsætter, som er populære hos danskerne. Men mange af os oplever, at motivationen driver over i træthed og ugidelighed efter få uger eller dage. Her får du fem gode råd fra Jan Bech Rounborg fra Holstebro, der er indehaver af Effektiv Coaching, til hvordan du kan holde fast i dit nytårsforsæt

1 Find dit egentlige mål

Find ud af, hvad dit egentlige mål er. Måske vil du gerne tabe dig eller stoppe med at ryge, men ofte ligger der et andet og dybere mål bagved, eksempelvis en sundere livsstil eller ti år mere med dine børn. Konkretiser dit mål så meget som muligt, for det kan hjælpe dig med motivationen i de situationer, hvor det er svært.

2 Vær realistisk

Hvis dit mål er at tabe 10 kilo på to uger, så kommer du højst sandsynligt til at fejle, og det er formentlig heller ikke holdbart i længden. Dit mål skal være noget, du rent faktisk kan opnå, så du får en følelse af succes. Del dit mål op i mindre bidder og delmål, så det føles mindre uoverskueligt.

3 Husk de små sejre

Det er nemt at have slutmålet så meget for øje, at man ikke ser de små fremskridt, men bare bliver utålmodig for at nå til ende. Du skal fejre de små succeser og fremskridt, for de er med til at få dig til endemålet. Hvis dit slutmål er at kunne løbe ti kilometer på en time, så fejr det, når du kan løbe en hel kilometer i træk uden at skulle holde pause.

4 Sig det til nogen

Involver gerne dine venner, partner, familiemedlemmer og kolleger i dit projekt. Fortæl dem hvad det er du er i gang med. Det både forpligter, men kan også sikre dig støtte og opbakning, når du har brug for det. Måske en kollega eller veninde allerede har nået det mål, du nu sigter efter, så måske du kan blive inspireret eller få hjælp af dem. Husk dog, at du ikke bare kan kopiere deres fremgangsmetode - alle er forskellige.

5 Planlægning

Du kan ikke beslutte dig for den 31. december med lidt for meget alkohol i blodet, at du fra i morgen vil opnå noget. Du skal lægge en klar handlingsplan, der både indeholder mål, delmål samt hvad du vil gøre, når du kommer i situationer, der kan være udfordrende. Har du en plan at følge, så bliver projektet mere konkretiseret og nemmere at udføre.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce