Annonce
Biler

Fiats lille baby bliver elektrisk

Den 3. generation af Fiat 500 er helt nyudviklet og er større end den kendte model. Største nyhed er dog, at den kun leveres som elbil. Prisen bliver hele 289.990 kr. Foto: Fiat
En helt ny generation Fiat 500 lander til sommer, men kommer kun som ren elbil og til en høj pris. Den eksisterende model fortsætter med benzinmotor, så længe der er kunder til det.

Måske er det her det bedste bevis på, at elbilerne for alvor kommer nu. En af markedets mest ikoniske biler, den lille Fiat 500, med aner tilbage til 1957 er præsenteret i en helt ny generation og kun som elbil.

Bilen er helt nyudviklet, bl.a. med en ny platform, men udvendigt ligner den sig selv. Dimensionerne har til gengæld ændret sig markant, for den er gjort seks centimeter bredere og højere, mens afstanden mellem akslerne er øget med to centimeter, til gavn for bagsædepladsen. Vi kan dog trøste med, at Fiat 500 stadigvæk er under fire meter lang.

Fronten er gjort lidt mere lodret at skue, så her minder den faktisk om den første generation.

Som noget helt nyt erstatter 500-logoet det konventionelle Fiat-logo forrest på bilen, mens 500-logoet bag på bilen er klassisk, men med den lille detalje, at det sidste nul også er et ‘e’.

Annonce
Den lukkede og meget opretstående front minder meget om den originale 500-model fra 1957. Foto: Fiat

Glimrende rækkevidde

Nok så vigtigt for en elbil har Fiat 500 et pænt stort batteri på 42 kWh, og det er en nettoværdi, altså brugbar energi. Under alle omstændigheder skulle rækkevidden være 320 km, hvilket er markant mere end de to konkurrenter i det lille segment af elektriske livstilbiler, Honda e, der kan klare 222 km og Mini Cooper SE, som når ud på 234 km.

Samtidig kan den elektriske italiener lynlade, f.eks. hvis man kører tværs over landet. Det kan foregå med op til 80 kW, hvilket er hurtigere end de to konkurrenter, men ikke helt så rapt som et par af de øvrige konkurrenter, nemlig de fuldt elektriske Opel Corsa og Peugeot 208, der kan oplade med 100 kW og har en rækkevidde på 340 km.

Ladetiden skulle være 35 min, hvis man næsten er kørt tør og vil have strøm på til 80 pct. Derhjemme eller ved offentlige ladestandere er ladeeffekten op til 7,4 kW, hvilket er gennemsnitligt, men i flere tilfælde vil det kun være 3,3 kW.

Prisen bliver høj

I første omgang lanceres bilen som en særlig cabriolet Fiat 500 “la Prima”, der kun kommer i begrænset antal. Som navnet antyde,r er det den åbne udgave.

Dermed starter prisen helt oppe på 289.990 kr., hvilket er en snes tusinde kr. dyrere end basisudgaverne af Honda og Mini, mens f.eks. Peugeot koster fra 230.00 kr.

Bilen kan reserveres nu, men produktionen starter først for alvor til juni med de første leverancer i august.

Udstyret omfatter bl.a. adaptiv fartpilot med mulighed for at slippe rattet over kortere afstande og et stort bakkamera. Med i prisen er også en ladestander. I takt med, at der bliver lanceret andre varianter, vil prisen også falde.

Den kendte Fiat 500, der netop er blevet opdateret, bl.a. med en ny benzinmotor med mild-hybrid teknik, fortsætter så længe, der er efterspørgsel. Selve konstruktionen, der har 13 år på bagen, er dog en af de ældste på markedet i dag.

Elmotoren i den nye generation yder 87 kW, svarende til 118 hk, og 0-100 km/t. kan dermed klares på ni sekunder, hvilket er ok, men Fiat 500 er ikke så hurtig som konkurrenterne.

Indvendigt er instrumenteringen holdt simpel, selvfølgelig med en stor skærm på 10,25 tommer. Foto: Fiat

Moderne instrumentering

Indvendigt er der sket en mindre revolution. Instrumentbordet er fortsat simpelt at skue, og i stedet for en gearstang er der blevet plads til en stribe rum til opbevaring. Nyt er også en stor berøringsfølsom skærm på hele 10,25 tommer.

Bagagerummet er på niveau med dagens model, der er blandt de absolut mindste i bilbranchen. Fiat har udviklet en app, der giver mulighed for at styre opladningen, finde bilen, låse den op eller i og indstille klimaanlægget fra en smartphone.

Den nye Fiat 500 kommer med tre forskellige køreprogrammer - Normal, Range og Sherpa. "Normal" skulle give en køreoplevelse, der minder meget om en konventionel bil. "Range" gør det stort set muligt at køre bilen uden at flytte foden, fordi elmotoren regenerer så kraftigt, at det virker som en bremse. "Sherpa" ændrer ved en række indstillinger i bilen for at reducere forbruget af strøm.

Ifølge engelske Autocar arbejder Fiat på en femdørs variant, der vil kunne øge kundegrundlaget til den elektriske 500.

Der er tale om den første nye elbil fra FCA-koncernen. Den nye model skal bygges på en fabrik i Torino og ikke i Polen, hvor den nuværende fremstilles.

I første omgang bliver den elektriske 500 solgt som cabriolet, men efterfølgende kommer mere ordinære versioner, hvor prisen også falder. Foto: Fiat
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Mindre opgaver rykkes frem

Lemvig

Campingpladser starter forsigtigt op

Annonce