112

Firmaer klarer butikstyvene udenom politiet

Der er blevet lavet en aftale mellem Kurbad Limfjorden og politiet om, at de bliver kontaktet en anden gang, hvis der skulle ske en forbrydelse på stedet. Arkivfoto
I løbet af de seneste uger har der i Struer været flere eksempler på forretninger, hvor indbruds- eller butikstyve er blevet efterlyst udenom politiet. Og det er ordensmagten ikke begejstrede for af flere grunde.

Struer: Er der sket en forbrydelse, så skal man ringe 112 eller 114 til politiet. Det var vi nogen der lærte, da vi var børn. Alligevel har der på landsplan været flere sager fra dagligvarebutikker, der har offentliggjort overvågningsbilleder af butikstyve, og de seneste uger i Struer været flere eksempler på forretninger, der oplever indbrud eller tyveri, der bevidst vælger at klare sagerne selv udenom politiet ved at bruge sociale medier til at finde de skyldige.

Eksempelvis hos Rema 1000, hvor butiksassistent Jane Jensen i sine ti år i branchen har oplevet lidt af hvert.

- Der har været flere episoder (i Rema 1000, red.), hvor der er blevet stjålet noget, hvor vi har valgt ikke at ringe til politiet, for hvad er sandsynligheden for, at han bliver fanget? Det er i hvert fald min opfattelse, forklarer hun.

Senest den 4. juli har butikken valgt at efterlyse en formodet butikstyv på deres Facebookside. Ifølge opslaget skulle en mand være kørt fra forretningen med nogle æbletræer uden at have betalt for dem. Manden nævnes ikke med navn eller billede, men beskrives som havende en skinne/støvle på venstre fod og køre i en "nyere grå Volvo". I opslaget opfordrer de ham til at komme ned i butikken igen og få afregnet, hvorefter episoden vil være ude af verden.

"Vi har fine billeder af herren/dig, bilen og nummerpladsen, så vi håber, du selv henvender dig, hvis du ser det her", slutter opslaget.

- Jeg tror, at vi nogle gange kan nå længere ud med vores egen Facebookside, end ved at melde noget til politiet. Det er jo nok heller ikke episoder som den, som ligger højt på deres liste. Og vi kan jo se, hvor langt vi når ud til vores kunder på Facebook, siger Jane Jensen.

Hun mener ikke, der er noget galt i måden at gribe det an på, for ifølge hende sparer det også politiet ressourcer. Og så har de tidligere haft held med metoden.

- Der var engang en, der tog en sandwich og nogle salater uden at betale. Vi skrev om det på Facebook, og nogen fandt ud af, hvem det var og kom og fortalte os det. De opfordrede ham så til at komme tilbage og betale for det, og det gjorde han så, siger Jane Jensen.

- Jeg kan ikke forestille mig, at det var sket, hvis vi havde nøjes med at melde det til politiet.

Det tenderer at udstille folk, når man efterlyser på den måde, uanset om de har gjort noget eller ej.

Morten Bujakewitz, vicepolitiinspektør i Midt- og Vestjyllands Politi

Meldte sig selv

Hos Kurbad Limfjorden ved havnen skabte et Facebook-opslag også stor opmærksomhed for nylig. Den 2. juli skrev kurbadet, at der havde været indbrud på stedet, og da de havde video af dem, der havde været med, opfordrede de seks mennesker med fornavns nævnelse til at melde sig selv til politiet. Gjorde de ikke det, skrev kurbadet, ville de selv indlevere en officiel anmeldelse til politiet med fotos og video af indbruddet samt en eventuel erstatningssag. Men kurbadet selv kontaktede ikke politiet til at begynde med.

- Det er ikke første gang, at det er sket, og det var vigtigt for os at få det stoppet, fordi det kan være farligt. Derudover ønskede vi ikke at lave en anmeldelse og sætte gang i hele maskineriet. Der var tale om unge mennesker med hele livet foran sig, og vi ville hellere, at de selv kom frem, end at de startede ud med en plet på straffeattesten, forklarer Jimmi Villadsen, der er salgs- og marketingskonsulent for Kurbad Limfjorden.

Med Facebook-opslaget ønskede de altså både at skåne de skyldige, der brød ind og udnyttede den udvendige spa-afdeling hos Kurbad Limfjorden og samtidig sætte et eksempel, at den slags ikke bliver tolereret og kan være farligt.

- Nu regner vi med at folk ved, at de ikke skal rende her om natten. Og skulle det ske igen vil de skyldige blive meldt med det samme, siger Jimmi Villadsen.

Sagen endte med, at de involverede selv meldte sig til politiet, der selv kontaktede Kurbad Limfjorden efter at have set opslaget på Facebook.

- De ville gerne have, at vi var kommet til dem til at starte med. Og vi har aftalt, at det gør vi også en anden gang, ligesom vi understregede, at vi ikke var interesserede i at hænge nogen ud, hvilket også var grunden til at kun skrev personernes fornavne, siger Jimmi Villadsen.

Retssikkerhed

Hos politiet er de dog ikke begejstrede for, at firmaerne vælger at tage sagerne i egen hånd udenom dem. Det er de ikke af flere grunde, fortæller Morten Bujakewitz, der er vicepolitiinspektør hos Midt- og Vestjyllands Politi samt leder af lokalpolitiet i Holstebro og Thisted.

- For det første er der jo noget lovgivning omkring offentliggørelse af billeder, der skal overholdes. Derudover er man i Danmark ikke skyldig, før man er blevet dømt, så der ligger også en form for retssikkerhed i, at det er politiet, der vurderer, hvad der skal offentliggøres. Og så er der noget etisk i det også. Det tenderer at udstille folk, når man efterlyser på den måde, uanset om de har gjort noget eller ej, siger Morten Bujakewitz.

Hos politiet mener de, at der er andre måder at finde eventuelle indbruds- eller butikstyve på, der er mindre kompromitterende.

- Jeg har svært ved at se, hvad formålet med at offentliggøre det på Facebook på den måde skulle være. Grænsen går, hvor der afsløres oplysninger som gør, at andre kan genkende de involverede personer, siger Morten Bujakewitz.

Han mener heller ikke, at butikkerne skal lade være med at melde tyveri eller indbrud for at spare politiets ressourcer, eller fordi de er nervøse for, at politiet alligevel ikke vil prioritere det.

- Udgangspunktet bør være, at man går til politiet. Vi gør alt, hvad vi kan for at efterforske alle sager, og selvom vi er nødt til at prioritere i forhold til vigtighed, så lader vi ikke sagerne ligge, siger vicepolitiinspektøren.

Derudover mener vicepolitiinspektøren, at en anmeldelse hos politiet kan synliggøre et problem.

- Og har vi ikke kendskab til det, så kan vi i hvert fald slet ikke gøre noget.

Morten Bujakewitz forstår godt idéen med at undlade at melde de ubudne badegæster hos Kurbad Limfjorden for at undgå at de fik en plet på straffeattesten.

- Men på den anden side kunne vi sagtens have klaret det alligevel. Havde de ringet til os og bedt os efterforske det, havde det ikke været nødvendigt at straffe de skyldige, hvis kurbadet ikke synes det. Og så var de unge mennesker sluppet for at få deres fornavn ud i offentligheden.

Kurbad Limfjorden valgte ikke at anlægge erstatningssag mod de unge mennesker, da der ikke var sket skade på vandfiltreringsanlæggene.

0/0

Tophistorier

Annonce
Struer For abonnenter

SE VIDEO: Heines helt store motorcykeleventyr - der stod 'danger' på GPS'en

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Video: Se med, når storkeungen spiller død for at blive ringmærket

Danmark

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i Ringkøbing Fjord

Tophistorier

112

Kvinde sad fast i brønd i en time

Lemvig

Evy blev glemt, når hun bestilte en Flextur: Nu har Midttrafik gennemgået klagerne

Lemvig

Tre strande har det reneste badevand

Annonce