Erhverv

Forbrugerombudsmand advarer mod netbutik med mystisk bagmand

Christina Toftegaard Nielsens kontor har prøvet at få fat i folkene bag www.prisamok.nu men har kun fundet et kontorfællesskab på den adresse, som hjemmesiden har opgivet som kontaktadresse.

Kunder lokkes til at indgå abonnement på www.prisamok.nu uden at opdage det, mener Forbrugerombudsmanden.

Forbrugernes vagthund, Forbrugerombudsmanden, advarer onsdag mod at handle på netbutikken www.prisamok.nu.

Netbutikken lokker ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen kunder til at indgå et abonnement til 399 kroner om måneden, uden at kunderne bliver gjort tilstrækkeligt opmærksom på det.

Netbutikken sælger forskellige produkter i kategorier som "parfume og kosmetik, "computer og elektronik" og "gourmet og køkken".

For at købe på siden skal man oprette en bruger. For at oprette en bruger skal man acceptere salgs- og handelsbetingelserne.

Heri står det med småt (retstavning og kommatering er ikke ændret, red.):

"Det er kun muligt at handle for betalende medlemmer som koster dkk 399 om måneden at være medlem. Abonnementet hæves hver måned, indtil du ikke længere vil være medlem".

Desuden står det på forsiden ifølge Forbrugerombudsmanden med "lille, lysegrå skrift på hvid baggrund, at prisen for prøveperiode vil være 399 kroner per måned".

Christina Toftegaard Nielsen understreger, at butikken leverer de varer, som kunderne bestiller. Det er kun netbutikkens opkrævning af et abonnement, som forbrugerne advares mod.

- Det oplyses ikke på en måde, så det går op for de forbrugere, der handler på siden, siger hun.

- Det vil sige, at forbrugerne får trukket 399 kroner på deres betalingskort, efter at de har handlet på siden, og uden at de er klar over hvorfor.

- Efter vores opfattelse har forbrugerne ikke autoriseret en betaling af et abonnement på 399 kroner om måneden. Derfor har forbrugerne krav på at få tilbageført den betaling fra deres bank og skal selvfølgelig også bede deres bank om at stoppe flere betalinger.

Allerede i oktober sidste år tog Christina Toftegaard Nielsens kontor kontakt til www.prisamok.nu. Men det er ikke lykkes at opklare, hvem der står bag siden.

- Vi har ikke hørt fra virksomheden. Vi er faktisk ikke klar over, hvilken virksomhed der står bag hjemmesiden. Vi har ikke kunnet finde ud af, hvilken selskab der står bag, siger hun.

- Det er muligvis et engelsk selskab. Der er muligvis en dansk stifter bag selskabet. Men vi har hverken kunnet finde cvr-nummer eller adresse på en virksomhed.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Annonce