Erhverv

Frituregryde skød stikflammer i køkkenet: Hvad gør man så med et fyldt hotel og 168 bryllupsgæster?

Hotel Vinderup blev lørdag ramt af brand i køkkenet. Arkivfoto: Morten Stricker
Nørregades Køkken og Hotel Vinderup blev lørdag ramt af en brand på det værst tænkelige tidspunkt, men en redningsplan blev hurtig sat i gang.

Vinderup: "Det er med meget stor beklagelse, at Nørregades Køkken og Hotel Vinderup har midlertidigt lukket på grund af brand i vores køkken..."

Sådan står der på Nørregades Køkkens facebookside.

- Der gik ild i en frituregryde. Det eksploderede simpelthen. Der kom stikflammer, og så gik det hurtigt, fortæller Mette Frederiksen, der forpagter både køkken og hotel, om lørdagens hændelse, hvor brandvæsenet blev kaldt til Vinderup klokken 13.

- Der skete ikke noget med nogen. Vi var rigtig hurtige til at reagere på det, og jeg tager virkelig hatten af for de ansatte. De reagerede, som de skulle. De var der bare og gjorde alt efter bogen, forklarer forpagteren.

Der blev lagt et brandtæppe på frituregryden, men det var ikke nok.

- Vi fik evakueret værelserne og de folk, som var i festsalen. Det gik rigtigt stærkt, siger Mette Frederiksen:

- Vi havde fuldt booket på værelserne, et selskab til en 85 års fødselsdag, der lige havde fået forret, og en time til, at der kom 168 bryllupsgæster til reception.

Vi havde fuldt booket på værelserne, et selskab til en 85 års fødselsdag, der lige havde fået forret, og en time til, at der kom 168 bryllupsgæster til reception.

Mette Frederiksen, forpagter, Nørregades Køkken og Hotel Vinderup

Festen blev reddet

Da alle gæster var kommet ud, og branden slukket, kunne tankerne så sendes mod den forestående bryllupsfest.

- Der blev ringet rundt til forskellige steder for at høre, om de havde mulighed for at holde festen, og jeg løb ind på den lokale pub ved siden af os, og de kunne hjælpe med receptionen, forklarer Mette Frederiksen.

Skave Multihus blev festens redning, og personalet fra Vinderup rykkede derud for at dække op, og der blev indkøbt ny mad.

- Det lykkedes, lyder det fra Mette Frederiksen, som søndag morgen også var ved at have styr på dagens tre konfirmationer.

- Det er mad, der skal leveres ud af huset, så vi har været på handel fra morgenen af og købt nye råvarer, ringet rundt til dem, det vedrører, og lånt et køkken, hvor vi kan lave maden.

Herefter går turen så til hotellet for at besigtige skaderne.

- Jeg har stadig rigtig ondt i maven. De ansatte tog lidt over for mig, for jeg var chokeret, siger Mette Frederiksen, som yderligere kan fortælle, at ilden bredte sig fra gryden til emhætten, og at hele det område er brændt.

0/0
Annonce
Erhverv For abonnenter

Sonne lukker - nye virksomheder opstår

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Lemvig

Viser det nye havnekontor frem

Portræt For abonnenter

Datter og barnebarn lokker mormor nordpå

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

Kultur

Europæiske anmeldere: Dette kan Holstebro forvente af Sting-koncert

Annonce