Annonce
Indland

Forskere uenige om aarhusiansk trafikplanEr det en god idé at mindske antallet af biler på og ved Aarhus Havn? Trafikforsker siger ja, mens fremtidsforsker svarer nej.

Hvis aarhusianerne tror, at byens kommende letbane vil føre til mindre kaos i trafikken, så kan de godt tro om igen. Det mener fremtidsforsker Jesper Bo Jensen fra Aarhus-virksomheden Center for fremtidsforskning.

- Vi får først tre år med kaos, når banen bygges. Derefter får vi absolut permanent kaos, siger han.

- Man nedlægger veje, som bærer en stor del af trafikken gennem Aarhus. Man fjerner stort set den indre forbindelse uden at udbygge de andre. Så lader man som om, at trafikken ikke stiger - skriver lidt på et stykke papir og regner med, det er i orden, siger Jesper Bo Jensen.

Annonce

Når veje reduceres fra seks til to spor og der samtidig er omfattende byggeri i gang på havnen, giver det kaos og lange bilkøer.

- Institutioner, som unge kommer kørende til, lægges ned på havnen. Man bygger en maskinmesterskole på havnefronten. De unge, der kommer til at gå her, er vilde med biler. Hverken embedsmænd eller politikere har vurderet, hvordan trafikken påvirkes, når der hver morgen kommer 800 unge i deres Golf GTI. Mit råd er, at kommunen får lavet ordentlige undersøgelser af trafikken, siger Jesper Bo Jensen.

Men det er ikke nødvendigt, mener vejchef Michael Kirkfeldt fra Aarhus Kommune.

- Vi har ikke glemt at lave undersøgelser, og jeg er heller ikke bange for, at der kommer et trafikalt kaos på den lange bane. Vi er klar over, at mange trafikanter i starten vil blive nødt til at ændre adfærd, og det tvinger vi dem til ved at reducere kapaciteten, siger han til P4 Østjylland.

Trafikforsker Niels Melchior fra Aalborg Universitet forstår godt, at man i Aarhus vil have færre biler på havnen. Samme beslutning traf man for et par år siden i Aalborg, og i dag er antallet af biler halveret. I stedet har fodgængerne indtaget havneområdet.

- Trafikken er ikke brudt sammen af den grund, og det kommer heller ikke til at ske i Aarhus. Folk vil i starten opleve trafikale problemer. Men det udjævner sig i takt med, at folk finder andre veje at køre, og nogle begynder at køre på andre tidspunkter. I starten var der en del kritik i Aalborg, men den er stort set væk i dag, siger Niels Melchior, der sagtens kan se logikken i Aarhus Kommunes plan.

- Man er ved at skabe en ny bydel på havnen, og hvis man vil have den til at hænge sammen med resten af byen, er man nødt til at gøre stedet attraktivt, spændende og tilgængeligt. Det er det ikke i dag, siger han.

Niels Melchior vil godt give fremtidsforsker Jesper Bo Jensen ret et stykke ad vejen.

- Hvis man helt traditionelt går ud fra, at folk skal bruge bilen, så har han ret, men det er jo ikke det, der er kommunens målsætning. Sat lidt på spidsen handler det om, hvorvidt man vil have en by for biler eller en by for fodgængere, siger Niels Melchior.

Jesper Bo Jensen mener, det har store konsekvenser for Aarhus, hvis man fravælger bilisterne.

- En vigtig erkendelse er, at en storby fungerer via trafik. Hvis man gør livet svært for bilister, så de kører andre steder hen, og det går ud over væksten, siger han.

Annonce
Lemvig For abonnenter

Ny fond bevilger penge til sø-restaurering: Vi har faktisk fået mere end vi har bedt om

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Kultur

Dorte var på scenen for første gang: - Vi fandt sammen som et band over et par flasker rødvin

forside For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Nordvestjylland

Vestjylland

Efter amputationsskandalen: Fyret koncerndirektør afløses midlertidigt af to personer fra egne rækker

Vestjylland

Region Midtjylland lukker en række teststeder: Her kan du stadig blive testet for corona

Skoleskydernes yndlingsvåben i USA er som et legosæt og fås også i lyserød

Lemvig

Selv om økonomien ser fornuftigt ud styrer kommunen mod at få en bøde

Leder For abonnenter

Regionen må bruge de tilbud, man selv har betalt for at få etableret

For abonnenter

Fynbo med fem robotfirmaer: Søren Juul køber op og skyder mange flere penge ind i robotterne

Struer

Apple stjal Karin fra B&O, men da hun efter syv år i Silicon Valley fik frit valg mellem job for B&O i enten Lyngby eller Struer, vendte hun hjem

Lemvig

Kort tid efter indvielsen: Regionen bruger sundhedshuset alt for lidt

Ministerium vil sælge bolig i New York på 353 kvadratmeter

Lemvig

Porup får nu indflydelse uden for banen

Lemvig For abonnenter

Video - specialdyrlæge stak kniven i hvalen: - Det lugter altså slemt

Lemvig

Bare der er flere der vil få den samme gode idé

Annonce