Annonce
Kultur

Forvitrende: Museumsgenstande ruster i stykker i venten på lokalplan

De frivillige på jernbanemuseet er gået i sving med at dække det gamle Luftwaffe-rangerlokomotiv, inden arbejdet med at gentage renoveringen fra 2009 kan gå i gang. Et arbejde, der ville være overflødigt, hvis byggeriet af 1. etape af det nye jernbanemuseum havde været i gang eller færdigt. Foto: Kaj Rasmussen
Mens jernbanemuseet venter på en lokalplan, der skal bane vejen for en overdækning af arealet ved et museet, så står museets historiske materiel udstillet i det fri og får tæv af vind og vejr

Struer: Arbejdet med at få et bygget den første etape af det nye jernbanemuseum i Struer, har vist sig langt mere besværlig og snørklet, end museets frivillige havde forestillet sig.

I fjor var det lysegrønne håb, at første at første etape, der omfatter en overdækning af museets hovedbygning i den gamle DSB-godsekspedition sammen med store dele af arealet ved museet, kunne stå færdigt i påsken 2021.

Overdækningen skulle både sikre, at publikum kunne se museets samling af blandt andet lokomotiver og vogne i tørvejr, og at materiellet kunne stå i ly og læ for vejr og vind.

Annonce

Naboklager

Men seks udlejere med i alt 45 lejemål i Østergade har indsendt en klage over museets byggeplaner til Planklagenævnet.

Udlejerne mener, at byggeriet vil ødelægge udsigten fra deres ejendomme. Oprindeligt mente Struer Kommune ikke, at det var nødvendigt med en ny lokalplan for at gennemføre byggeriet.

Kommunen har efter klagerne ombestemt sig, og før et lokalplanforslag er lavet, har været i høring , er blevet politisk behandlet og til sidst godkendt af byrådet, så kommer arbejdet ikke i gang.

Status er derfor, at byggeriet tidligst kan stå færdigt i påsken 2022.

Annonce

Utålmodig formand

Mens museets frivillige og rullende materiel venter på en afklaring, så boltrer rusten sig lystigt. Det har nu - helt i strid med, hvad man normalt ville forbinde med et museum - fået museets frivillige til at gemme et af lokomotiverne væk for gæsterne.

Det sker ved at stillet et telt op over den Luftwaffe-rangertraktor fra 1940, som de frivillige ellers i 2009 satte i stand fra top til tå. Lokomotivet blev bygget af lokomotivfabrikken Arnold Jung til Luftwaffe i 1940.

Under 2. verdenskrig var lokomotivet i brug på flyvestationerne i både Aalborg og Karup, hvor det flyttede jernbanevogne. Efter krigen kom lokomotivet til DSB, og i 1968 overtog VLTJ-Lemvigbanen lokomotivet, hvor det tøffede rundt i omtrent 20 år, siger formanden for museets støtteforening, Kaj Rasmussen.

Han fortæller, at det er de mange år under åben himmel, der nu gør det nødvendigt at de frivillige gentager processen med en omfattende restaurering af lokomotivet.

- Den første opgave er at bygge et telt omkring lokomotivet. Et stykke arbejde, der ikke ville være nødvendig, hvis museet havde fået tilladelserne til halbyggeriet, siger Kaj Rasmussen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
EM For abonnenter

Alle hold har været i kamp – vi kigger på fem højdepunkter og fem lavpunkter under EM indtil nu

Annonce