I Sydkorea

Fossflakes fik fat i sydkoreanske influencers

Adam Foss fra Fossflakes havde selvfølgelig en masse af sine egne puder med til erhvervsfremstødet i Seoul. Men sydkoreanske influencers med populære Instagram-profiler var i centrum for hans markedsføring. Foto: Jens Bertelsen

SKIVE/SEOUL: Virksomheden Fossflakes har valgt en ekstremt moderne tilgang til at erobre det sydkoreanske marked.

Firmaet fra Skive med omkring 30 ansatte fremstiller sine egne dyner og hovedpuder og sælger dem i omkring 20 lande over hele verden. Den danske Jysk-kæde er den største kunde, mens Japan er det største enkeltmarked efter 10 års arbejde.

Nu er Fossflakes hurtigt på vej til at gøre Sydkorea til det næststørste eksportmarked med en alternativ strategi, der eksekveres af en lokal agent.

- Jeg har aldrig oplevet, at vi er vokset så hurtigt på et marked, siger Adam Foss, direktør i Fossflakes.

Agenten gør brug af sydkoreanske influencers, der især er aktive på det sociale medie Instagram. Det er trendsettere, der har et stort publikum, og som man kan aktivere for at fremme sit produkt.

Fossflakes tilbød sidste år en gruppe af influencers adgang til at købe hovedpuder til reduceret pris. Det blev der taget godt imod, og de sydkoreanske Instagram-profiler sydede pludselig med positive anmeldelser af Fossflakes’ produkter.

- Efter disse influencers havde omtalt os, fik vi pludselig henvendelser fra nogle af de største stormagasiner, Hyundai og Lotte, og fra tv-shop, som er stort og respekteret herude, siger Adam Foss, der overtog firmaet efter sin far i 2005.

To af de lokale influencers, som Fossflakes inviterede med til festmiddag, hilser her på kronprins Frederik og kronprinsesse Mary på det mondæne hotel The Shilla i Seoul. Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Kjoler vakte opsigt

Han besluttede at invitere de fem mest indflydelsesrige influencers med til den royale festmiddag, der for nylig var en del af et stort dansk erhvervsfremstød i Sydkorea. De fem, alle kvinder, vakte opsigt til middagen i deres farverige kjoler, og de delte flittigt fotos fra arrangementet og hyldede Fossflakes’ produkter, som i udlandet markedsføres som ”Nordic Sleep”.

Under erhvervsfremstødet lykkedes det også at få den meget udbredte Hyundai tv-shop til at bringe et live-show med Fossflakes på sydkoreansk tv.

Adam Foss er tilfreds med den opmærksomhed, som hans virksomhed fik skabt på turen. Samtidig peger han på værdien af det netværk, han nåede at opbygge blandt de andre deltagende virksomheder.

- Noget paradoksalt skulle vi tage til Seoul for at udvide vores netværk til danske virksomheder med samme eksportmarkeder, siger han og nævner højttalerproducenten Steinway Lyngdorf.

- De har produktion 500 meter fra os i Skive, tilføjer han.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Siden finanskrisen: Lemvig i top tre over økonomisk vækst

Sport

Riis har lukket Handbergs cykelhold: Det er vemodigt, men jeg er på ingen måde overrasket

Lemvig For abonnenter

Miljøtilladelse til smågrise-producent skal diskuteres i byrådet: Naboer vil have sagen i ny høring

Lemvig

Viceforstander takker af efter 37 år

Erhverv

Kemifabrikken på Harboøre Tange giver aldrig op

På afstand ligner Harboøre Tange et paradis for turister, fiskere og vilde fugle. Men når man kommer over bakken på Thyborønvej, forstyrres udsigten af et fyldigt industrikompleks med høje skorstene ude mellem Vesterhavet og Nissum Bredning. På jernbanesporet står lange rækker af kemikalievogne bemalet med Cheminovas navn, og de færreste vil være i tvivl om, hvor vi er endt. I årtier har den nordvestjyske kemifabrik været kendt for sine synder fra fortiden: En ophobning af mange ton kemikalieaffald på stranden ved Høfde 42 og på den oprindelige fabriksgrund lidt syd for det sted, virksomheden ligger i dag. Men Cheminova er ikke fortid. Nu hedder den bare FMC Site Rønland. Historien har ikke slået virksomheden ihjel, og mange vil blive overrasket over, at der stadig vandrer 450 ansatte igennem porten hver dag. Deres arbejde består i at fabrikere massevis af sprøjtegifte døgnet rundt på et område, der strækker sig over store dele af halvøen Rønland. Plantebeskyttelse, som man kalder det, til alt fra bomuldsmarker til frugtplantager og golfbaner over hele verden. Avisen Danmark er som det første medie lukket indenfor for at høre om, hvad der egentlig foregår på FMC Site Rønland, siden virksomheden fik ny ejer i 2015. Den amerikanske kemigigant FMC købte dengang Cheminova i en milliardhandel, der især udløste jackpot til hovedaktionæren, Aarhus Universitets Forskningsfond. FMC, der i forvejen var en global kæmpe inden for plantebeskyttelse, havde frem for alt brug for et brohoved ind i Europa. - Der var en produktionskapacitet, der kunne være interessant, men det handlede især om at komme ind og få nogle salgskanaler og markedsandele i Europa, siger Jakob Kyllesbech, fabrikschef på FMC Site Rønland. Den 49-årige sjællænder begyndte i jobbet i januar 2018 og flyttede til Struer, hvor han i dag bor i en lejlighed ud til Limfjorden.

HB For abonnenter

HB videre efter overtids-drama: Én kamp fra at indløse billet til jyllandsserien

112 For abonnenter

Formand for dyreværnsforening: Det største svineri mine frivillige har set

Annonce