Debat

God plan for trafikken - men med mangler

Per B. Frostholm

Trafik: Regeringen og DF har fremlagt deres nye infrastrukturplan indtil 2030. Generelt er det en god og gennemarbejdet plan som Nye Borgerlige kan bakke op om, da flere af Nye Borgerliges transportpolitiske mål er indeholdt i planen - især på den tredje Limfjordsforbindelse, forlængelsen af Hillerødmotorvejen, Kalundborgmotorvejens tredje etape, Frederikssundsmotorvejen, delvise udvidelser af E45 i Jylland, E20 syd om Odense mm., og her vil Nye Borgerlige gerne anerkende regeringen og DF's plan.

Der er dog efter Nye Borgerliges holdning en del mangler i infrastrukturplanen, hvor regeringen og DF ikke kommer med løsninger på alvorlige trængselsproblemer i det sydjyske.

På den sydlige del af E45 udvider man kun til seks spor på en strækning på syv kilometer mellem motorvejkryds Kolding og afkørsel 64 Kolding Vest. Der er afsat 0,6 mia. kr. Nye Borgerlige vil i det kommende folketing arbejde for, at E45 udvides til seks spor helt ned til den dansk-tyske grænse - en strækning på ca. 83 km. Det vil koste ca. 8,3 mia. kr.

En udvidelse af den sønderjyske motorvej til seks spor og helt til grænsen vil virkelig løse de voldsomme trængselsproblemer man ser i dag, som kun vil blive værre i fremtiden, og det vil fremme væksten i hele Syd- og Sønderjylland.

Regeringen og DF berører i sin plan heller ikke den trafikale trængsel omkring Lillebælt og Sønderborg-området, som kunne løses på to måder:

1. En “tvillingebro” til den eksisterende motorvejsbro over Lillebælt.

2. En ny sydlig Lillebæltsbro mellem Fyn og Als med tilhørende motorvejstilslutninger.

Det virker, som regeringen og DF, på nær små syv kilometer vej, helt har overset de trængselsproblemer Syd- og Sønderjylland samt Als har, og at regionen har et stort vækstpotentiale med en veludbygget infrastruktur. Det vil Nye Borgerlige se på straks efter valget.

0/0
Annonce
Leder For abonnenter

Provsten i Lemvig Provsti lægger op til en debat om fremtiden, fordi der er udsigt til færre præster og færre penge, når befolkningstallet falder

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Søndag ifølge For abonnenter

Søndag ifølge chefredaktøren: Turismen er naturens ven - og fjende

Det er en kæmpe turistfælde. Vi kalder det "Cash Point Charlie" i stedet for "Check Point Charlie". Det er et tivoli, som kun handler om at tjene penge. Ordene falder cirka 550 kilometer i fugleflugt fra Husby, men sender for en kort bemærkning mine tanker hjem til Nordvestjylland og til en sag, der lige nu optager sindene i det yderste af Holstebro Kommune. Det vender vi tilbage til. Ordene kom fra guiden på en rundvisning til en række af Berlins seværdigheder. Et besøg i den tyske hovedstad efterlod mig i denne uge med lidt tid til at agere turist. Og lige der - midt i verdenshistorien - mellem mindesmærker, monumenter og rester af muren gik jeg og tænkte på de mange turister, som i de kommende uger besøger Nordvestjylland. Hvad kommer de egentlig efter? Og finder de det? I Berlin var indignationen hos guiden tydelig. De seneste års ændringer af hans by var ikke helt efter hans hoved. Utilfredsheden var skjult under et lag af humor, men umulig at overse. Han lod forstå, at bystyret i udviklingens og især turismens navn havde givet køb på for meget. Midt i fortællingen om, hvordan presset på tyskerne efter første verdenskrig gav grobund for nazismens fremmarch falder endnu en stikpille: "De demokratiske værdier i Berlin er stadig til salg - man lejer et par pandaer fra det kinesiske regime for at skabe fornyet interesse om byens gamle zoologiske have." Alt for turisterne. Og for deres penge. Med Berlin i bagspejlet slog det mig, at selv om jeg havde brugt et par dage i en af verdens mest interessante byer - historisk set - var det naturen, der havde efterladt det største indtryk. Ligesom herhjemme var Tyskland nemlig ramt af massive skybrud i denne uge. Berlin i en størrelse, der sjældent ses. Et tordenvejr med 35.000 lynnedslag og kortvarig undtagelsestilstand i en del af byen stjal opmærksomheden. Det var råt, ubarmhjertigt og en samtidig en fascinerende demonstration af naturens kræfter. Her vender vi tilbage til Husby. For selv om vi også har vores vejr at slås med - bare spørg folkene bag lørdagens Rock i Holstebro - så er vores klima for det meste fredsommeligt. Måske lige med undtagelse af vestenvinden og den barske natur ved kysten. Og det er netop naturen, som er årsag til, at især tyskerne kører nordpå og holder sommerferie her hos os. Turismen er et vigtigt erhverv med et indbygget, kronisk dilemma. Hvis man tilgodeser nogle turister, ødelægger man måske noget for andre - eller for lokalbefolkningen. Det er netop det dilemma, som for tiden optager sindene i Vester Husby. Skal man tillade en udstykning af nye sommerhusgrunde i Græm Kær, eller skal naturen genoprettes i de dyrkede arealer? Eller skal man have en kombination af begge dele. Der er helt sikkert penge i et nyt sommerhusområde. Penge til dem, der udstykker grunden. Til dem, der skal bygge husene. Og til dem, der lever af turisterne i sidste ende. Men det betyder ikke, at det er en fornuftig eller lukrativ løsning på længere sigt. Frygten hos mange er, at naturen bliver misbrugt i turismens navn, og at det hele ender som et nyt Søndervig - eller det, der er værre. Bekymringerne er forståelige, og politikerne skal tænke sig godt om. For udviklingen må heller ikke gå i stå. Uanset beslutningen vil det kræve mod at træffe den. Og det er næppe vores generation, der kommer til at dømme, om den var rigtig eller forkert. Turisterne er kræsne - og forskellige. For nogle er det lykken at sidde i eget selskab på en fredfyldt plet med en økologisk appelsinvand i hånden og tælle benene på et tusindben. Andre skriger på action og oplevelser. Nogle vil det rustikke - andre søger luksus. Nordvestjylland tilgodeser lidt af det hele. Men vi, der bor her hele året, har det nok mest som guiden i Berlin. Vi skal helst kunne genkende vores by og lokalområde. Udviklingen skal ske med respekt for alt det unikke. Det kan ikke erstattes.

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Annonce