Annonce
Danmark

Grænsebutikker kan vinde på højere cigaretpriser

Som en del af et stort udspil vil regeringen lade priserne på cigaretter stige fra 40 til 50 kroner. Sammen med andre tiltag skal det få færre unge til at ryge. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Prisstigninger på cigaretter vil føre til øget grænsehandel, spår økonomiprofessor. Danske købmænd tager det dog roligt, mens grænsehandelsmastodonten Fleggard mener, at handlen syd for grænsen er drevet af mange andre ting end pris.

Grænsehandel: Det bliver attraktivt for mange flere danskere at starte bilen og køre over grænsen for at handle ind, hvis regeringen som varslet lader priserne på en pakke cigaretter stige med 10 kroner.

Det mener økonomiprofessor på Aarhus Universitet Bo Sandemann Rasmussen. Det er på trods af, at prisstigningen på 10 kroner ligger i den lave ende af, hvad andre partier har foreslået.

- Grænsen for, hvornår det kan betale sig at køre til Tyskland, rykker sig længere op i Jylland, så snart forskellen mellem danske og tyske priser bliver større, siger han.

Ifølge tal fra Skatteministeriet er grænsehandlen med røgtobak samlet set faldet 50 procent fra 2011 til 2017. Men den steg indtil 2015, og det kan ifølge ministeriet skyldes afgiftsforhøjelser i både 2012 og 2014. Det er blandt andet på det grundlag, at Bo Sandemann Rasmussen vurderer, at 10 kroner dyrere cigaretter vil smitte af på grænsehandlen.

Han peger på, at prisstigningerne ikke var så store dengang, som det der nu er lagt op til. Eksempelvis steg afgiften ifølge Skatteministeriet fra 23,2 kroner per pakke i 2012 til 24,1 kroner per pakke i 2014.

- Hvis det dengang gav en stigning i grænsehandlen, så vil det helt sikker også være tilfældet nu, fordi prisstigningen er større nu, siger han.

Annonce

Forstå regeringens udspil om rygning

  • Torsdag præsenterede regeringen et udspil, der skal få færre unge til at starte med at ryge.
  • Ifølge regeringen begynder 40 unge at ryge hver dag, og 13.000 danskere dør årligt af rygning.
  • Udspillet indeholder en række initiativer.
  • Blandt andet skal priserne på en pakke cigaretter stige fra 40 til 50 kroner over de næste to år.
  • Desuden skal cigaretterne pakkes i neutrale pakker og gemmes væk i butikkerne. Kontrollen med salg til unge under 18 år skal skærpes og rygning skal forbydes på uddannelsessteder, der optager unge under 18 år.

Store besparelser

I en periode har cigaretter været en kende dyrere i Tyskland end i Danmark, fordi tyskerne har ladet afgifterne stige, mens man har holdt dem i ro herhjemme. Ifølge en statistik fra EU-Kommissionen kostede en pakke cigaretter gennemsnitligt 40 kroner i Danmark mod 41 kroner i Tyskland i 2017.

Men stiger priserne i Danmark, vil man altså kunne spare cirka 10 kroner per pakke svarende til 100 kroner per karton ved at købe cigaretterne syd for grænsen. Ifølge reglerne må man tage fire kartoner cigaretter med over grænsen per snude, og det vil udgøre en besparelse på 400 kroner.

- Men så er man ofte fire mand i bilen, og så sparer man 1600 kroner hver gang. Det betyder altså noget, også selvom du modregner omkostninger til benzin, siger Bo Sandemann Rasmussen.

Rolige købmænd

Administrerende direktør i brancheforeningen De Samvirkende Købmænd, John Wagner, forbereder sig på, at højere cigaretpriser også vil stjæle kunder fra andre varegrupper.

- Enhver prisforskel medvirker til en stigende grænsehandel, og når man alligevel kører sydpå, kan man også ligeså godt købe øl, sodavand og slik. Tobak kan være udløsende faktor for, hvornår man beslutter sig for at køre over grænsen, siger han og understreger, at jo tættere danske butikker ligger på grænsen, jo mere bekymrede er de.

Med en prisstigning på 10 kroner ser han dog ingen grund til for alvor at trykke på de røde alarmknapper.

- Det niveau, regeringen har lagt sig på, betragter jeg som afbalanceret og forsvarligt i forhold til grænsehandel.

Pris ikke afgørende

Hos grænsehandelsmastodonten Fleggaard mener driftsdirektør Karsten Olsen ikke, at der er grund til at tro, at danskerne vil valfarte til Tyskland efter cigaretter. Han henviser til, at en pakke af cigaretmærket Pall Mall i dag koster seks kroner mere i Tyskland end i Danmark.

- Generelt adskiller tyskernes købsadfærd sig ikke væsentlig fra danskernes, og da tyskerne ikke ligefrem står i kø for at købe cigaretter i de danske butikker, ser det ikke ud til, at en prisforskel på seks kroner per pakke vil skabe øget grænsehandel. Med andre ord kan prisen på cigaretter i Danmark stige med i hvert fald 12 kroner per pakke, uden det skaber øget grænsehandel, udtaler han i et skriftligt svar til avisen Danmark.

Ifølge ham er grænsehandlen drevet af mange andre ting end pris.

- Grænsehandel er en oplevelsesøkonomi, siger han.

Hverken SuperBrugsen i Padborg eller Rema1000 i Kruså har ønsket at kommentere de mulige prisstigninger.

Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Debat: FLAG-evaluering viser gode resultater, ’når planer går i fisk’

Den danske FLAG-ordning er netop blevet evalueret af COWI, og resultatet er positivt! Evalueringen beskriver set-up’et for ordningen, som handler om, at hver FLAG-forening laver en udviklingsplan og ansætter en koordinator, hvorefter lokale virksomheder og organisationer kan søge støtte og få hjælp til fremme af ideer, som falder ind under planen. FLAG-bestyrelsen indstiller projekterne til Erhvervsstyrelsen, som udfører legalitetskontrol og udbetaler støttebeløbene. På europæisk plan er der oprettet knap 370 FLAG’er, hvoraf 10 er danske. Fra EU’s side er argumentet for at støtte FLAG’erne, at lokale ideer, initiativer og ressourcer tages som udgangspunkt for udvikling, og at der arbejdes på tværs af sektorer som fiskeri, turisme og kulturinstitutioner for at opfange og udvikle nyskabende løsninger. Denne tilgang til udvikling kaldes CLLD (community-led local development). CLLD placerer lokalbefolkningen i førersædet, så de kan beslutte, hvordan de vil bruge EU-finansiering til at forbedre deres område. Men hvad er det for projekter, de danske FLAG’er sætter i værk? Et eksempel er Motorfabrikken Marstal, som med midler fra FLAG-ordningen har renoveret en del af en gammel fabrik og er ved at skabe et innovativt kontormiljø, hvor iværksættere kan leje et kontorlokale og deltage i kurser og workshops. På et senere tidspunkt planlægges yderligere renovering til konferencefaciliteter og et værksted, der bygger på både traditionelt håndværk og nye digitale maritime industrier. En stor del af de gamle maskiner findes stadig i bygningen, og man vil genoplive bygningerne i overensstemmelse med deres tidligere brug, da det kan skabe merværdi og inspirere iværksættere. Projektet er med til at udvide opfattelsen af, hvad maritime erhverv er. Det anses som vigtigt for også at få unge mennesker og tilflyttere til at bo og arbejde i kystsamfund. Et andet projekteksempel er Kerteminde Maritime Haver, som har opnået støtte til at etablere en besøgs- og formidlingsattraktion, der kobles sammen med sejlads med turister. Turisterne vil som et stop på turen modtage historier om og smagsprøver af tang og skaldyrsproduktion. Projektet er netop et godt eksempel på, hvordan lokalområder kan have gavn af at erfaringsudveksle og lære af hinanden. Kerteminde Maritime Haver er således blevet opbygget på basis af både lokal viden og erfaringer med en lignende havhave ved Ebeltoft. De maritime erhverv har aldrig været lukkede om sig selv. En anbefaling om en understøttelse af flere samarbejdsprojekter kunne bringe nye og frugtbare koblinger af projektideer med sig. COWI’s evaluering fastslår, at FLAG’erne allerede har opfyldt en del af de mål, som fra nationalt hold har været opstillet for deres indsats for programperioden 2014-2020. FLAG’erne er lykkedes med at få iværksat relevante projekter, skabe beskæftigelse og være en solid sparringspart for projektansøgere i deres lokalområder. Dette selvom ansøgningsprocessen beskrives som forholdsvis indviklet. Der er også skabt resultater, som er sværere at måle, som bedre fællesskab i lokalområder, bedre oplevelser og rammebetingelser. Hvad angår samarbejdsprojekter lever man imidlertid ikke op til det ved programstart fastsatte mål om, at der skal gennemføres samarbejdsprojekter mellem FLAG’er i Danmark og mellem danske og udenlandske FLAG’er. Der er nemlig ifølge evalueringen kun iværksat 1 samarbejdsprojekt ud af et samlet måltal på 18 projekter. Samarbejdsprojekter er netop vigtige for at øge muligheden for nyskabende erhvervsaktivitet, for opnåelse af kritisk masse for et projekt, for at indgå i nye netværk, eller for at få adgang til nye markeder. Så når der ikke er fastlagt nogle anbefalinger for FLAG-delen af evalueringen, kunne dette godt være et område at komme med én!

Annonce