Erhverv

Gucci på mode i Kina: Milliardfremgang for modemærket

Gucci-mærket lever godt på at være populært i Kina. (arkivfoto)

Kinesisk efterspørgsel efter Gucci betyder overraskende gode salgstal for modemærket.

Mærket Gucci er i den grad kommet på mode i Kina, og det kan mærkes i lommen på selskabet Kering, der står bag mærket.

Det franske selskab Kering står ud over Gucci også bag mærker som Balanciaga og Saint Laurent. Selskabets helt store indtægtskilde er dog Gucci.

Her voksede omsætningen til et beløb svarende til 17,5 milliarder kroner i hele 2018. Modemærkets salg var særligt stærkt mod slutningen af året, hvor der var en såkaldt organisk vækst i salget på 28 procent.

Fremgangen var særligt drevet af salget på det kinesiske marked, hvor efterspørgslen fra kinesiske kunder bliver beskrevet som "ekstremt dynamisk".

Gucci er dog ikke kun badet i gode salgstal.

Dels mener de italienske myndigheder, at Gucci skylder 1,4 milliarder euro i skat.

Dels har selskabet for nylig mødt massiv kritik for en sweater, der har en høj hals, som går op og dækker dele af ansigtet.

Den har mødt kritik fra brugere på sociale medier for at minde om "blackface", hvilket henviser til mørk teatersminke, der tidligere blev benyttet af hvide mennesker til at repræsentere en karikatur af en sort person.

Gucci har officielt undskyldt for sweateren.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
112

Bil kilede sig fast i anden bil

Lemvig For abonnenter

Nu kan nye elever blive kørt til og fra friskole

Holstebro

De er fra Grønland, på uddannelse i Holstebro - og takker for Trumps tilnærmelser

Lemvig

Turist-tallet overgår rekorden

Portræt For abonnenter

Dansemusen der fandt ud af, at hun hellere ville være bag scenen

Lemvig

Foreningen Klimatorium: - Vi skal nok få medspillere

Lemvig

Den gemte og glemte fjord kommer frem i lyset: Naturpark indvies på søndag

Annonce