Annonce
Debat

Hæv ambitionerne for ladestandere, klimaet venter ikke

Rasmus Beltofte. Privatfoto

Læserbrev: Af Rasmus Beltofte, byrådsmedlem (Rad.), Holstebro:

Det er dejlig læsning, når Dagbladet forleden berettede om, at de to operatører Clever og Eon tilsammen har opsat 50 offentlige ladestandere lokalt, og at Holstebro by dermed er en af de bedst forsynede byer med hensyn til lademuligheder. Også Vinderup, Ulfborg, Vemb og Thorsminde har fået ladestandere.

Alt sammen glædeligt, for gode opladningsmuligheder er afgørende for udbredelsen af elbiler og en service til gæster og borgere uden hjemmeopladning. Behovet er der helt åbenlyst, for en ny undersøgelse viser, at hvor der i 2018 var fire elbiler pr. offentligt ladepunkt, er der i 2021 11 elbiler pr. lader. I Holstebro-området har de fleste elbilejere hjemmelader, og derfor er der sjældent kø til opladerne i Holstebro by.

Annonce

En anden grund er nok, at samtlige opladere i Holstebro Kommune bortset fra én, desværre er på 22 kwh eller langsommere. Såkaldte destinationsladere, hvor en fuld opladning ofte tager tre til fire timer. Fint til en arbejdsdag, for overnattende eller beboere i etageejendomme. MEN utilstrækkeligt for turisten eller andre, som skal have meget strøm, mens de handler én time, er på café eller museum og så videre.

mMen en strategi eller en offensiv indsats overfor operatørerne må kommunen gerne have. Og det bør vi have. Med fokus på hurtige ladere, nu basis er på plads.


Vi har derfor brug for flere hurtigere opladere, gerne på mindst 100 Kwh. Dilemmaet er, at kommunen i dag ikke må opstille eller støtte opstilling af ladere, det skal markedet udrulle, men en strategi eller en offensiv indsats overfor operatørerne må kommunen gerne have. Og det bør vi have. Med fokus på hurtige ladere, nu basis er på plads. Samtidig skal vi presse på for, at stat og/eller kommune lovligt kan understøtte opstilling udenfor de største byer, der hvor markedet ellers efterlader sorte huller på landkortet. Som det visionære "Watt i vest"-projekt. For turister og borgere i mindre lokalsamfund, der er afhængige af bilen, skal også kunne vælge elbil.

Forleden hørte jeg, at nogle kommuner har kortlagt nedlagte fabriksarealer, hvor der allerede er trukket kabler med mange Ampere. Dermed kan de store etableringsudgifter til lynladere reduceres, og operatørerne er mere interesserede. Jeg har ikke fået dette verificeret endnu, men finder ideen så interessant, at det bør undersøges, forvaltningen kortlægge ubrugte kabler og have det som afsæt for en dialog med Clever, Eon med flere om hurtigladere i Holstebro Kommune. For eksempel bør der været mange Ampere på slagterigrunden. Det bør vi kigge nærmere på.

Annonce
Lemvig For abonnenter

Manden var alvorligt syg, og Bitten stod med fire børn og alle de udfordringer, der fulgte med: Bare der havde stået en og banket på for at sige, nu skulle jeg nok få hjælp

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Skuffelse i Lemvig-lejren efter pointdeling: - Jeg synes det var tyveri ved højlys dag

Sport For abonnenter

Minut for minut: Lemvig måtte nøjes med det ene point i fredagsgyser i Skive

Kultur

Anbefaling: Fem forrygende serier til sofa og regnvejr

Lemvig

Analyse: Nye Borgerlige skal mere end firedoble antallet af stemmer

Navne

Stort skulderklap til lokal kok: - Tårerne var lige ved at komme, men jeg holdt dem heldigvis tilbage

Erhverv For abonnenter

Det er Nordeuropas største solcellepark, men hvor meget fylder den præcist: Som 888.000 skriveborde? Som en bagatel? Som en forringelse af livskvaliteten?

Debat

Debat: 'Og i øvrigt skal vi tale ældreområdet op'

Kultur

Stem her: Nu kan du være med til at finde det bedste billede i lokal fotokonkurrence

Erhverv

Her skal der helst være grus i maskineriet

Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Leder For abonnenter

Højere afgift på dieselolien er det rene talmagi- det sænker ikke CO2-udledningen

Sport For abonnenter

Karakterbogen: 2 mål på 12 afslutninger gør ikke Thymann til en skurk

Lemvig

Ønske i valgkampen: Det skal være let for den pårørende når det er svært

Annonce