Annonce
Struer

Havarikommissionen har undersøgt tragisk dødsulykke på Oddesundbroen: Sikkerhedsregler blev slet ikke overholdt

"Bygherren, Banedanmark, må ved sine fagtilsyn og arbejdsmiljøkoordinatorens runderinger have været klar over, at der blev anvendt lifte og at disse fremførtes før sporet var spærret. Banedanmark burde have sikret, at Jernbanesikkerhedsplanen var dækkende og blev fulgt," skriver Havarikommissionen blandt andet i sin rapport om arbejdsulykken på Oddesundbroen for knapt et år siden. Arkivfoto: Johan Gadegaard
Der var ikke bare én ting, men flere forhold, der ikke var i orden, da en litauiske specialarbejdere var på arbejde på Oddesundbroen for knapt et år siden og mistede livet, slår Havarikommissionen fast.

Struer: Hvem, der har skylden for, at en 49-årig litauisk specialarbejder mistede livet i en arbejdsulykke på Oddesundbroen 3. oktober 2020 - og om der kan placeres et erstatningsansvar, er fortsat uvist.

Men det står klart, at arbejdet med at rense og overfladebehandle broen, blev udført på en måde, der var i strid med de sikkerhedsforanstaltninger, som var aftalt, og som netop skal forebygge ulykker på banelegemet.

Det fremgår af Havarikommissionens rapport, som netop er offentliggjort her knapt et år efter ulykken, og hvor der rettes skarp kritik af både Banedanmark og underleverandøren Ommen A/S. "Havarikommissionen finder det kritisabelt, at arbejdet blev iværksat til trods for, at både entreprenører og bygherre måtte være vidende om, at jernbanesikkerhedsplanen ikke var dækkende for arbejdets udførelse herunder, at eventuelle risici ved placeringskørsel inden etablering af sporspærring ikke ses vurderet," anføres det blandt andet i rapporten.

Annonce

"Forbudt" lift

Der var flere ting, som ikke var helt efter bogen. Specialarbejderen fra Litauen blev dræbt, da den liftkurv, han stod i, svingede ind over sporet, og blev ramt af et tog. På kollisionstidspunktet var sporet ikke spærret for trafik, og der var heller ikke givet tilladelse til at iværksætte arbejdet på broen – afrensning og overfladebehandling.

At der overhovedet blev arbejdet fra en lift - og ikke et stillads - var også i strid med den gældende jernbanesikkerhedsplan, som var udarbejdet af Ommen og godkendt af Banedanmark. Arbejdet med lifte havde stået på i mindst fem dage, og der "foreligger ikke oplysninger om, at Banedanmark har gennemført tilsyn på stedet," hedder det i rapporten.

Til gengæld fremgår det, at den litauiske arbejder forstod "nogenlunde engelsk", at han var instrueret om, at han ikke måtte påbegynde arbejdet, før tilladelse var givet af sporspærringslederen, og at "den generelle opfattelse var, at også nu afdøde havde forstået og var klar over dette."

Annonce

Intet ændret

Selvom om der var flere brud på de gældende sikkerhedsforanstaltninger, "kan det ikke fastslås, at den ikke dækkende jernbanesikkerhedsplan var årsag til ulykken," skriver Havarikommissionen i sin rapport, hvoraf det også fremgår, at "Havarikommissionen er ikke bekendt med, at der er truffet foranstaltninger til at modvirke gentagelser."

Havarikommissionen anbefaler, at "Trafikstyrelsen sikrer, at Banedanmark indfører procedurer, der dels sikrer at jernbanesikkerhedsplanen løbende revurderes med involverede parter og opdateres i forhold til ændringer i forhold til de aktuelle arbejder, for eksempel ved byggemøder, og at Banedanmark fører effektive tilsyn både med, at Jernbanesikkerhedsplanen er dækkende og at den følges. Såfremt placering af materiel til og fra arbejde i sporspærring kan påvirke jernbanesikkerheden, bør det sikres, at der træffes de fornødne sikkerhedsforanstaltninger".

Det har ikke været muligt lørdag formiddag at få en kommentar fra Banedanmark, men pressevagten oplyser, at man gerne kommenterer på rapporten, og at der arbejdes på sagen.

Underentreprenøren, Ommen A/S, ønsker ikke at stille op til interview. Administrerende direktør Søren Larsen skriver i en sms: "Der er mange parter nævnt i rapporten, og i Ommen har vi valgt ikke at kommentere på rapporten i medierne."

Annonce
Lemvig For abonnenter

For tredje gang på tre måneder: Nu er udsmykning på Torvet igen blevet ødelagt

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere 11 er døde - 4326 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Lemvig

Blandt de mindst ramte: Lemvig Kommune er ikke længere blodrød

Navne For abonnenter

Aktive Bente er både blind og næsten døv: Hvis man sætter sig ned og har ondt af sig selv, bliver man siddende

Lemvig

DMI varsler snestorm: Op mod 30 centimeter sne på vej

Lemvig

By og sø skal hænge bedre sammen: To projekter er i gang på samme tid

TV 2-direktør efter dokumentar: Ledelsen har svigtet

Ulfborg/Vemb For abonnenter

Anne gik fra politibetjent til ægproducent og undrer sig over ulogiske regler: - Man skal være jurist for at drive landbrug

Struer

Ny direktør satser på tog til tiden fra Langå

Navne For abonnenter

Vera og Verner døde med syv timers mellemrum: - Hun var hans livs kærlighed

Erhverv

Forretninger frygter ikke krav om mundbind: Kunder er gode til at bakke op om lokal handel

Skoleleder om mulig Omikron-variant: Der er så mange ansatte, der skal testes, at vi ikke kan tage imod elever

Debat

Nu er det Omikron vi skal lære at sige ud gennem mundbindet

Søndag ifølge chefredaktøren For abonnenter

Når vi bygger kunstige øer for at få plads til endnu flere i de største byer, er vores overforbrug i julen ikke jordens undergang

Vestjylland

Spurgt på gaden: Tager du til julefrokost i år – eller melder du afbud?

Annonce