Erhverv

Holstebro Løveapotek henter ny apoteker i egne rækker

Farmaceut Birgitte Nørskov Pedersen er ny apoteker ved Holstebro Løveapotek. Foto: Lars Nielsen
Birgitte Nørskov Pedersen fra Mejrup er udnævnt som ny apoteker ved Holstebro Løveapotek.

Holstebro: Birgitte Nørskov Pedersen fik torsdag formiddag en rigtig dejlig besked.

Hun er blevet udnævnt som ny apoteker ved Holstebro Løveapotek, der har hjemme på Store Torv i Holstebro.

Det er lægemiddelstyrelsen, der udpeger, hvem der skal have apotekerbevillingen.

- Det var en meget dejlig besked. Det er det, jeg er gået efter. Jeg er meget glad for tilliden. Jeg har arbejdet her i 12 og et halvt år. Jeg er glad for, at jeg har personalets opbakning, siger den nyudnævnte apoteker Birgitte Nørskov Pedersen, der gerne giver kage til kollegerne på apoteket.

Ifølge Lægemiddelstyrelsen bliver kandidaterne vurderet på ledelsesmæssige, faglige og driftsøkonomiske kompetencer. Man kan kun blive apoteker, hvis man er uddannet farmaceut, men der er ikke et krav om, at man er ansat på et apotek. Ansøgeren kan også komme fra et job i industrien. Der var to ansøgere til den ledige bevilling i Holstebro.

Birgitte Nørskov Pedersen er 48 år og bor med familien i Mejrup. Hun blev uddannet farmaceut fra Danmarks Farmaceut Højskole i 1996. De første fire år arbejdede hun på apoteket i Bolbro ved Odense, inden turen gik til et apotek i Haderslev.

Stor omsætning

Hun ser frem til at overtage lederansvaret fra Lone Bøgh, der siger farvel efter knap 20 år på apoteket i centrum af Holstebro. Hun går snart på pension.

- Jeg brænder for at give kunderne den bedste hjælp, når det gælder medicin og hjælp til at komme sig over deres sygdom, siger Birgitte Nørskov Pedersen, der de seneste år har haft ansvaret for dosispakkeriet, der er tilknyttet apoteket. Pakkeriet har adresse på Sletten i Holstebro.

Dosisrullerne med medicin hentes hver dag af tempererede biler, som kører dem rundt til apoteker i hele landet. Herfra går de ud til borgerne. På pakkeriet i Holstebro er der ansat 25 medarbejdere, mens der på apoteket på Store Torv er knap 20 medarbejdere.

Birgitte Nørskov Pedersen er ikke i tvivl om, at dosispakkeriet er med til at sikre en meget præcis dosering af medicinen til mange mennesker i Danmark.

Det endelige skifte sker i løbet af foråret. Holstebro Løveapotek omsatte i 2017 for 85,2 millioner kroner, hvilket er godt et par millioner mindre end i 2015.

Birgitte Nørskov Pedersen lægger vægt på at være aktiv i sin fritid. Hun dyrker gymnastik og løber med i Dagbladets Avis-maraton.

0/0
Annonce
I Sydkorea

Ingen siger nej til en fest med de kongelige

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Pension

Sparekassens bedste pensionsråd: Hellere lidt end ingenting

Erhverv

Tre bud på, hvordan virksomheder får ansatte til at tage større ansvar?

Erhverv

Christiansminde Dambrug vil øge produktionen med 30 procent

Annonce