Holstebro

Hver fjerde har overvejet at droppe ud af gymnasiet

31 procent af gymnasieeleverne på landsplan har overvejet at droppe ud. På Holstebro Gymnasium har en ud af fire haft de overvejelser. Arkivfoto.
26 procent af eleverne på Holstebro Gymnasium har haft seriøse overvejelser om at stoppe. Ifølge rektor Peter Damgaard Lunde handler det blandt andet om, at eleverne i stigende grad presses af samfundet.

Holstebro: En trivselsmåling fra Undervisningsministeriet viser, at hver fjerde elev på gymnasiet i Holstebro har tænkt på at droppe ud. Selvom gymnasiet ligger bedre end landsgennemsnittet, er det bekymrende læsning for rektor Peter Damgaard Lunde.

- Det er trist, at mange føler sig så pressede, at de overvejer at droppe ud, siger han.

Ifølge rektoren er det de færreste, der ender med at gøre alvor af overvejelserne. Alligevel tager han resultaterne fra undersøgelsen seriøst.

- Vi er meget opmærksomme på trivslen blandt vores elever. Vi forsøger at give dem den bedste oplevelse sammen med deres klasse, og vi prøver at give dem en tæt kobling til studievejlederne, så de kan få snakket om tingene, siger han.

Peter Damgaard Lunde peger på, at et større pres fra samfundet er med til at gøre eleverne usikre på, hvorvidt de skal fortsætte eller droppe ud.

- Der er forventninger om, at man klarer sig godt, tager de rigtige valg og kommer hurtigt videre, så man kan komme ud og gøre sig nyttig på arbejdsmarkedet, og det presser eleverne, siger han.

Pres fra karaktererne

En stor del af eleverne på Holstebro Gymnasium svarer i undersøgelsen, at de føler sig pressede i skolen. En af de ting, der presser dem, er karaktererne. Over halvdelen svarer, at de tit eller meget tit føler sig pressede af karaktererne.

Som et forsøg på at hjælpe de unge har Holstebro Gymnasium valgt at give færre karakterer til eleverne i 1.g.

- Der er jo nogle karakterer, som de skal have, men ellers forsøger vi at lægge mere vægt på, hvad man skal arbejde med, fremfor at det hele bliver forankret i et tal, siger Peter Damgaard Lunde.

Derudover mener rektoren, at det er vigtigt at komme væk fra opfattelsen om, at det kun er godt nok, hvis man får 10 eller 12.

- Man skal huske på, at fire eller syv kan være rigtig gode karakterer, hvis man for eksempel har det svært i et fag og måske fik 02 i starten, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Annonce