Annonce
Debat

Ingen fik direkte besked om nedlukningen

Beringshaven Holstebro. Arkivfoto: Morten Stricker
Annonce

Læserbrev:  Onsdag den 11. marts 2020 sidder jeg i en stol i min kærestes lejlighed i Beringshaven, vi har lige spist lidt smørrebrød sammen og sidder og ser nyhederne om blandt Corona-situationen. Vi er begge ingen anelse om, at Mette Frederiksen et par timer senere på TV lukker Danmark ned og dermed også besøg for mig som pårørende.

Mens vi sidder der og ser fjernsyn bliver der meget uro på gangen, og jeg bliver lidt nysgerrig, hvorfor der er en beboer som snakker lidt højt, så jeg går ud med skraldespanden for at ligesom at blive lidt oplyst derude.

Der får jeg at vide, at nu lukker Beringshaven ned for alt besøg og ledelsen er ved at sætte plakater om det.

Men måden der sker på, finder jeg ikke acceptabel, ledelsen har mere travlt med at hænge plakater om, at man ikke må komme ind på Beringshaven, end med omsorg for den enkelte borger.

Så jeg forlader hurtigt Beringshaven efter en lille debat med ledelsen og noget af personalet. Da jeg kommer hjem, ringer jeg til et par pårørende og orienterer dem om, at nu er Beringshaven lukket ned. De har intet hørt fra Beringshavens ledelse.


hvordan kan man så travlt med sætte plakater op, når man ingen gang har tid til at gå ind i hver lejlighed - der er 100 i alt - og orientere om, hvad der sker.

Peter Thomasen


Så er det jeg kommer til at tænke på, hvordan kan man så travlt med sætte plakater op, når man ingen gang har tid til at gå ind i hver lejlighed - der er 100 i alt - og orientere om, hvad der sker. Det er begrænset hvor lang tid det tager. Hvorfor sender man ikke straks en mail til de pårørende, som er kontaktperson for den enkelte borger? Husk på der stadigvæk kun 3-4 besøgende på Beringshaven denne aften - ud over dem som har deres gang der.

Beboerne var meget bange og lidt paniske over situationen og fremgangsmåden, og nogle ville gerne have hjælp til at ringe til deres pårørende. Men jeg oplever, at ledelsen ikke tog ordentligt hånd om situation og tog en snak med hver borger i deres lejlighed i stedet for på gangen. At plejepersonalet havde mere travlt med at komme til pause i stedet for at hjælpe den enkelte borgere.

Hver borger har også en kontaktperson, kontaktpersonen har som regel 4-5 borgere. Jeg mener, at man burde have brugt kontaktpersonen eller orienteret denne om situationen og om de var på arbejde eller ej. Så kunne de have ringet rundt til de pårørende. Jeg ved, der er pårørende, som ikke gang dagen efter havde hørt noget fra Beringshaven.

Jeg er godt klar over dette hele forløb ikke noget, vi har set før i Danmark, men jeg synes godt, at man kunne have tacklet situationen på en mere værdig måde over for den enkelte borger og pårørende.

Annonce
Annonce
Lemvig

Børn formede is til skulpturer

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Frivillig Fredag er aflyst

Lemvig

Knuste ruden med en ugle

Lemvig

Fandt hash hos 67-årig mand

Annonce