Annonce
Holstebro

Jan har verdens bedste job: Jeg er herre i eget førerhus

Jan Gehrt har kørt lastbil siden 1985. Han håber, at flere unge vil gå ind i transportfaget. Foto: Lars Johannesen.
Transportbranchen mangler chauffører. Ærgerligt, for det er et godt og frit liv, mener Jan Gehrt, som har kørt lastbil siden 1985.
Annonce

HOLSTEBRO/ANSLET: Det har været en god uge for 54-årige Jan Gehrt. Han har været en tur i Helsingør med et læs træpiller til kraftvarmeværket og en god lang tur op gennem Sverige, der viser sig fra den pæneste side i efterårets farver langs vejene.

For ham er jobbet som chauffør for Dansk Biotransport i Skave ved Holstebro mere end bare et arbejde. Det er en livsstil.

- Jeg lever det frie liv. Hvis du passer dit job, kan du tilrettelægge din dag selv. Her er jeg herre i eget hus, fortæller han over mobiltelefonen fra lastbilen.

Hos fagforeningen 3F i Holstebro lyder samme toner fra Gorm Max Tommerup. Han har selv kørt lastbil i 20 år og er nu faglig sekretær for cirka 900 lokale medlemmer i transportgruppen.

- Det er simpelthen verdens bedste arbejde at være chauffør. Det er et dejligt, frit liv, hvor du selv skal få din arbejdsdag til at fungere, siger Gorm Max Tommerup.

Annonce

Fælles job-kampagne

3F står sammen med arbejdsgiverne bag endnu en kampagne, ”Job i transport”, som skal lokke flere ind i en branche, hvor er meget lav ledighed.

- Engang var det måske noget med, at du ”bare lige skal have et stort kørekort”. Sådan er det ikke i dag. Du har typisk brug for gaffeltruck-certifikat, og du skal vide en masse om EU-regler og køre- og hviletidsregler. Det kræver en god uddannelse, og vi har heldigvis en helt fantastisk skole, UC Holstebro, som vi har et rigtig godt samarbejde med – både i forhold til at omskole vores medlemmer fra andre grupper, og i forhold til fælles fremstød for at vise transportområdet frem for de unge, fortæller Gorm Max Tommerup.


Det er dejligt at være hjemme i weekenden, og vi nyder hinanden rigtig meget, men det kræver også, at vi kan leve med, at jeg er væk hele ugen.

Jan Gehrt, chauffør, om afsavnet i forhold til familien


Hjemme i Anslet, kun en kilometer fra stranden ved Lillebælt, venter kæresten og hunden på Jan Gehrt. Hunden plejer at begynde at pibe en halv time, før lastbilen kommer, så mindst én af dem glæder sig virkelig meget til, at Jan kommer hjem.

- Min arbejdsuge begynder som regel søndag aften, og så er jeg hjemme igen fredag eftermiddag. Det stiller krav til både min kæreste og mig. Det er dejligt at være hjemme i weekenden, og vi nyder hinanden rigtig meget, men det kræver også, at vi kan leve med, at jeg er væk hele ugen. Det går ikke, at man savner hinanden hele tiden, for så kan man ikke holde det ud, fortæller Jan Gehrt.

Afsavnet er formentlig en af grundene til, at de unge ikke ligefrem står i kø for at få en uddannelse som chauffør.

- Mange unge foretrækker et syv-til-fire-job. De vil såmænd gerne køre lastbil, men de vil også gerne have en fritid, hvor de har fri hver aften. Så hvis de skal vælge mellem et job hos Vestas eller et job som chauffør, hvor de kan tjene nogenlunde det samme, så bliver det Vestas. Det er bare ikke nemt at skulle tage hjem hver eftermiddag i forhold til transporterne og køre- og hviletidsreglerne, erkender Jan Gehrt.

Annonce

Meget er ændret

Han har kørt lastbil siden 1985 – omtrent hele sit voksne arbejdsliv – og jobbet har da også forandret sig en del gennem årene.

- De tider, hvor man lå og kørte rundt i hele Europa, er slut. Der er nogle enkelte, som kører til Holland, men langturs-trafikken til Sydeuropa er væk. Vi kan ikke konkurrere med de lave lønninger, som de østeuropæiske chauffører får. Den udvikling tog fart efter murens fald i 1989, og fragtraterne er nærmest ikke steget siden, så det er en hård branche at være i, siger Jan Gehrt.

Man skal kunne lide at være sin egen herre, men så er chaufførjobbet også et rigtig godt liv. Her får Jan Gehrt en lille pause, inden turen går videre ombord på færgen i Helsingør. Foto: Lars Johannesen.

I Danmark og Skandinavien går det bedre med konkurrencedygtigheden. De danske chauffører har en god uddannelse, og de fleste danske vognmænd overholder lovkravene.

- Hvis du overtræder reglerne, kan du måske i bedste fald spare 4000-5000 kroner på en tur til Sverige. Men det er jo kun en brøkdel af bødestørrelsen for at bryde køre- og hviletidsreglerne, så det kan slet ikke betale sig. Det ved vognmænd og speditører også, så selv om vi skal køre effektivt, så er reglerne ikke til diskussion, siger Jan Gehrt.

Hvis ”Job i transport”-kampagnen skal have succes, så skal flere af de positive historier ud – og gerne helt ud på sociale medier, så de unge også får øje på dem.

- Medierne er gode til at fortælle om en lastbil, der blev knaldet i en kontrol, men du hører ikke meget om de 99 andre, som havde orden i sagerne. Dansk Biotransport, som jeg kører for, har et godt ry – også hos politiet. Det har jeg selv oplevet i en storvognskontrol, hvor betjenten kiggede på firmanavnet på døren og sagde til sin kollega, at ”dem behøver du ikke bruge lang tid på. De har styr på det”. Det tog alligevel tre kvarter, men der var selvfølgelig ikke noget at komme efter, lyder det stolt fra chaufføren.

Jobbet som chauffør har haft ry for at være meget usundt. Men det har chaufførerne selv været med til at ændre på. Nogle af dem går ture i pauserne, andre har en cykel med. Og flere og flere spiser sundt, lige som resten af danskerne.

- Alle lastbilchauffører ved præcis, hvor i Danmark, du får den bedste flæskesteg med den gode tykke, brune sovs, der hænger godt fast på kartoflerne. Da jeg kørte eksportkørsel, vejede jeg 120 kilo, men det går jo ikke. I dag vejer jeg under 90, og jeg vælger flere gange om ugen at købe en af de færdigblandede salater i et supermarked. Det er i høj grad op til én selv at leve sundt, siger Jan Gehrt.

Annonce

Bare kom i gang

”Job i transport”-kampagnen har ikke nogen formel start- eller slutdato. Hvis man er interesseret i jobbet, gælder det bare om at kontakte fagforeningen eller nærmeste erhvervsskole og komme i gang, lyder opfordringen fra 3F.

- Uddannelsen har gode hjælpemidler, hvis man for eksempel har svært ved at læse. Og de gør rigtig meget for at tilpasse skole- og praktikforløb, så eleverne trives godt. Det er en god uddannelse, og så får man jo også et løntillæg, hvis man er faglært, så det er en god vej til jobbet, siger Gorm Max Tommerup.

En nyuddannet chauffør har en mindsteløn på cirka 150 kroner i timen (svarende til cirka 24.000 kroner i måneden før skat). Dertil kommer tillæg for overarbejde, arbejde på skæve tidspunkter og lignende.

Læs mere om job- og uddannelsesmuligheder på www.jobitransport.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce