Annonce
Erhverv

Gitte springer ud som iværksætter: Jeg har fokus på at bruge de samme krav til hudpleje som til fødevarer

- Tiden er inde til at satse på bæredygtige, cirkulære produkter med altomfattende gennemsigtighed i udvikling og produktion. Jeg har skabt Dragör Skincare, fordi vi skal passe på klodens ressourcer, siger Gitte Graverholt. Foto: Jørgen Høg
Aarhusiansk iværksætter bag Dragör Circular Skincare er klar med rene, unikke, veganske og bæredygtige hudplejeprodukter.

AARHUS: Gitte Graverholt har med Dragör Circular Skincare skabt Nordens måske mest bæredygtige hudplejeserie fremstillet af naturlige og overvejende økologiske, nordiske ingredienser.

Alt er produceret og emballeret efter cirkulære principper, og virksomheden bruger håndplukkede ingredienser, som er økologiske, veganske og af samme høje kvalitet kendt fra fødevarer.

- Alle ingredienser er nøje selekteret ud fra deres kvalitet og effekt. På sigt regner jeg med, at 75 procent stammer fra sideprodukter af fødevareproduktion, og på den måde er vi også med til at sikre maksimal udnyttelse af råvarer, pointerer Gitte Graverholt.

I en undersøgelse Forbrugerrådet foretog af 24 ansigtscremer på det danske marked, var kun fire produkter fri for stoffer, der potentielt er skadelige for sundhed og miljø.

- Derfor er der mange grunde til at satse på naturlige, bæredygtige produkter, påpeger hun og tilføjer:

- Tiden er inde til at satse på bæredygtige, cirkulære produkter med altomfattende gennemsigtighed i udvikling og produktion. Jeg har skabt Dragör Skincare, fordi vi skal passe på klodens ressourcer, påpeger Gitte Graverholt.

Hudplejebranchen har ifølge Gitte Graverholt ikke for alvor taget bæredygtighed og cirkularitet til sig. Branchen anvender i dag ingredienser fra fossile olier og fra vegetabilske olier, der ikke dyrkes bæredygtigt og som leder til skovfældning med øget CO2-udledning til følge.

Nordisk og økologisk

Tre ud af fire hudplejeprodukter indeholder ingredienser fra palmekerneolie, der dyrkes i plantager, hvor der før var regnskov.

- Vi søger at eliminere brugen af ingredienser med sådanne negative konsekvenser. Derfor tager vi udgangspunkt i bæredygtighed, økologi og nordisk oprindelse, fordi det også reducerer transporten og dermed CO2-aftrykket, fortæller den aarhusianske iværksætter.


Jeg har med min baggrund fra fødevarebranchen og mit engagement i bæredygtige løsninger undret mig over, at jeg ikke kunne finde hudplejeprodukter, som opfyldte de samme krav til gennemskuelighed, sundhed, naturlighed og bæredygtighed, som forbrugeren stiller til fødevarer.

Gitte Graverholt, stifter af Dragör Circular Skincare


Virksomheden InterTech har hjulpet med at udvikle produkterne og finde nordiske, økologiske, naturlige, veganske ingredienser i fødevarekvalitet. Alle produkter er fremstillet uden brug af tropiske olier som palmeolie, sheabutter, mangobutter og avocadobutter, der skal fragtes langt, parfume, æteriske olier, hormonforstyrrende eller potentielt allergifremkaldende stoffer.

Selve produktionen foregår i Danmark hos en underleverandør, der satser på grøn energi.

Emballage af fiskenet

Firmaets filosofi spiller også ind i valget af emballage. Dragör Skincare er den første hudplejeserie på det danske marked, som bruger genanvendt fiskenet til emballage.

Den genbrugte plast erstatter nyt fossilt plast, og målet er at etablere et retursystem for emballage. Her er samarbejdspartneren Plastix i Lemvig.

Gitte Graverholt kommer oprindelig fra Dragør og deraf navnet Dragör Skincare, selv om virksomheden er etableret i Aarhus. Foto: Jørgen Høg

- Jeg har med min baggrund fra fødevarebranchen og mit engagement i bæredygtige løsninger undret mig over, at jeg ikke kunne finde hudplejeprodukter, som opfyldte de samme krav til gennemskuelighed, sundhed, naturlighed og bæredygtighed, som forbrugeren stiller til fødevarer. Jeg ønsker at skabe den mest bæredygtige hudplejeserie uden at gå på kompromis med virkning og kvalitet, fortæller Gitte Graverholt.

Krav fra målgruppen

Forbrugerundersøgelser viser, at 19-39-årige kvinder i dag er optaget af klima, bæredygtighed, global opvarmning, forurening og en sund levevis.

- De og andre aldersgrupper ønsker åben, gennemskuelig information, og det skal være nemt og belejligt. Disse forbrugere finder ikke bæredygtige hudplejeprodukter med håndgribelig information, og de mangler lettilgængelige muligheder for at gøre en forskel gennem deres forbrug, siger Gitte Graverholt.

Konkurrencen til Dragör Skincare kommer fra nogle få producenter, men lige nu mener iværksætteren ikke, at andre tilbyder en kombinationaf 100 procent genanvendt emballage, fuld gennemskuelighed og økologiske, naturlige og veganske råvarer.

Til kræsne kvinder

Gitte Graverholt har gennem en længere periode testet sine produkter på udvalgte målgrupper og har mødt stor interesse.

- På en messe fortalte en ung kvinde, at hun længe havde ledt efter et rent, dansk produkt, for hun ville gerne være sikker på, at alt var transparent, økologisk og uden unødvendige, usunde tilsætningsstoffer, fortæller Gitte Graverholt og tilføjer, at hun ønsker at inddrage sine kunder i sin virksomhed.

De første produkter fra Dragör Skincare er lanceret i efteråret 2020. Foto: Jørgen Høg

- Jeg vil etablere et gennemskueligt og effektivt brand community, hvor kunderne bliver en del af den kreative proces, for jeg tror på, at kunderne gerne vil inddrages og involveres. Jeg ser store fordele i gennemskuelig produktinformation, som gør det nemmere at vælge en bæredygtig løsning.

Et voksende marked

Den danske brancheforening forventer, at segmentet for naturlige, bæredygtige og økologiske hudplejeprodukter vokser med 10 procent om året frem til 2024, hvor det vil udgøre mindst 30 procent af det danske marked. Samme udvikling forventes i andre europæiske lande som Tyskland.

- Jeg regner med, at Dragör Skincare i løbet af de næste fire år vil sikre sig en væsentlig markedsandel af det økologiske hudplejesegment i Danmark og på sigt i udlandet.

Her til sidst: Hvorfor hedder din virksomhed Dragör Circular Skincare, når den hører hjemme i Aarhus?

- Jamen, nogle gange er forklaringen super simpel. Jeg bor i Aarhus, men jeg er vokset op i Dragør, hvor jeg oplevede ærlighed og en natur, havet og landet i balance. Den oplevelse baserer jeg nu mit firmakoncept på, siger hun med et smil.

Dragör Skincare

  • Etableret 2020 i Aarhus.
  • Produkter lanceres i efteråret 2020.
  • Indehaver Gitte Graverholt, som i løbet af fire år forventer at have 10-15 ansatte.
  • Samarbejder med blandt andre Plastix, en virksomhed i Lemvig, der producerer plastgranulat af gamle fiskeredskaber, og InterTech, der udvikler hudplejeprodukterne sammen med Dragör Skincare.
  • Dragör Skincare har fået råd og vejledning fra Erhvervshus Midtjylland og Agro Business Parks startup-program.
Forsiden netop nu