Erhverv

Kilder: Fiat Chrysler skal betale 4,5 milliarder for dieselsnyd

Fiat Chrysler skal betale et massivt millionbeløb i dollar for snyd med udstødningsgasser, oplyser kilder til Reuters. (Arkivfoto).

Bilkoncernen er blevet sagsøgt af det amerikanske justitsministerium og bilejere for snyd med udstødningsgas.

Fiat Chrysler Automobiles NV skal betale mere end 700 millioner dollar - omkring 4,5 milliarder kroner - i sag om snyd med udstødningsgasser i dieselbiler.

Det oplyser tre kilder med kendskab til sagen ifølge Reuters.

Bilfabrikanten er blevet sagsøgt af det amerikanske justitsministerium og en lang række ejere af dieselbiler.

De anklager Fiat Chrysler for at have installeret ulovligt software i 104.000 biler, der kan manipulere med mængden af udstødningsgasser, som bilerne udleder.

Ifølge Reuters' kilder skal Fiat Chrysler betale 310 millioner dollar til Justitsministeriet og mindst 75 millioner dollar til delstater, der i øjeblikket undersøger den øgede udledning.

280 millioner dollar skal gå til de mange bilejere, der har sagsøgt koncernen, oplyser kilderne.

Forliget vil ifølge kilderne blive annonceret formelt torsdag fra Justitsministeriet.

Fiat Chrysler har foreløbig afvist at kommentere oplysningerne.

Koncernen har tidligere nægtet alle anklager. Alligevel valgte Fiat Chrysler i oktober at sætte 713 millioner euro til side for at dække omkostningerne i sagen.

Justitsministeriet rejste sagen mod Fiat Chrysler i maj 2017.

Amerikanske myndigheder har skærpet kontrollen med dieselbiler. Det er sket, efter at den tyske bilgigant Volkswagen i 2015 indrømmede, at den havde installeret ulovlig software i tusindvis af biler.

Volkswagen har i den forbindelse indvilget i at betale 25 milliarder dollar til bilejere, miljømyndigheder, delstater og forhandlere i USA.

Amerikanske myndigheder gransker i øjeblikket også bilkoncernen Daimler AG's Mercedes Benz-biler i en tilsvarende sag.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Annonce