Annonce
Lemvig

Parkeringsplads opsuger regnvandet

Her kan man både se asfalten og drænstabillaget nedenunder, mens NCC er ved at udføre arbejdet. Foto: NCC
Klimatorium har fået ny belægning på parkeringsplads, der sikrer mod oversvømmelse og skal bruges til udstillinger om klimatilpasning
Annonce

Lemvig: Belægningen er nu ved at være  lagt på en ny klimasikret parkeringsplads ved Klimatorium. Belægningen gør, at området er sikret mod oversvømmelse ved kraftig regn, og så skal pladsen også bruges til udendørs udstillinger om klima-tilpasning.

Det er NCC, der anlægger parkeringspladsen, og det er også samme firma, der har udviklet løsningen, som kaldes for PermaVej.

- Vi har efterhånden rigtig god erfaring med at klimasikre p-arealer rundt om i landet. Denne opgave er dog ekstra interessant, fordi pladsen, ud over at fungere som klimasikring og parkering, skal vises frem ved kommende udstillinger. Vi udfører derfor også mindre modeller af løsningen til udstillingsmontre inden i Klimatorium, hvor gæster kan komme helt tæt på og se, hvordan løsningen er bygget op, siger Michael Brask, klimavejsekspert og salgschef i NCC Industry, i en pressemeddelelse.

Annonce

Regnvandet trænger igennem

Parkeringsarealet anlægges som en klimavej baseret på NCC’s PermaVej koncept – en løsning, der kan anvendes til lokal afledning af regnvand på pladser, villaveje og veje i den tætte by. Løsningen består først og fremmest af en permeabel asfaltbelægning, som er en åben asfalt, hvor regnvandet nemt kan trænge igennem.


Vi udfører derfor også mindre modeller af løsningen til udstillingsmontre inden i Klimatorium, hvor gæster kan komme helt tæt på og se, hvordan løsningen er bygget op

Michael Brask, klimavejsekspert og salgschef, NCC


Under belægningen ligger det særlige bærelag – NCC Drænstabil – der har så stor dræneffekt, at det kan optage regnvandet efter samme princip som en faskine. På den måde bliver vandet drænet langsomt ud i jorden eller videre til kloaknettet med forsinkelse, så kloaknettet ikke overbelastes. Det betyder, at vejen eller pladsen altid er fri for vand – selv under skybrud. Og som en ekstra gevinst kræver vejen oftest ingen afløbsriste, render eller brønde, hvilket gør anlægsarbejdet mindre kompliceret og minimerer omkostningerne.

Her er arbejdet i gang uden for Klimatorium. Indenfor kommer nogle små anlæg, så de besøgende kan se, hvordan en klimasikret vej eller parkeringsplads fungerer. Foto: NCC.

NCC skal levere mere end 700 tons drænstabil og udlægge 800 kvadratmeter permeabel asfalt på det nye parkeringsareal ved Klimatorium.

Annonce

Kan det også rense vandet?

Som en ekstra dimension er projektet ved Klimatorium også en del af større Ph.d.-projekt – Fremtidens Klimavej Generation 2 – hvor en projektgruppe tager skridtet videre og undersøger klimavejens evne til også at rense vejvandet for olieforbindelser og mikroplast. Et projekt, som bliver støttet af VIA Horsens, Ålborg Universitet, Lemvig Vand og NCC, og som kan have store fremtidsperspektiver. Der er nemlig store besparelser at hente, hvis næste generation af klimavejen kan rense vejvand decentralt i stedet for, at vandet skal forbi et rensningsanlæg.

- Vores klimaveje er som sådan ikke en ny ting i Danmark. I NCC har vi anlagt mere end 60 klimaveje i landet, og vi ser en stigende efterspørgsel på løsningen, efterhånden som klimaet ændrer sig, og det danske vejr byder på mere regn. Vi er meget spændte på, hvad der kommer ud af Ph.d.-projektet, for hvis vi i fremtiden også kan rense vejvandet via klimavejen, er vi nået et stort skridt videre i udviklingen, siger Michael Brask.

Annonce
Annonce
Danmark

Opdateret onsdag: 558 nye smittede i Danmark

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

Efterårsmarked er også aflyst

Lemvig

Knuste ruden med en ugle

Danmark For abonnenter

Professionel fodboldspiller slipper for karantæne efter konkursdrama: Boligforeninger snydt for millioner

Annonce