Annonce
Danmark

Kommunal smitteopsporing: - Det bliver svært, men vi gør, hvad vi får besked på

Kommunerne inddrages nu i smitteopsporingen, inder coronapandemien eksploderer og sender endnu flere i sygesengen eller på hospitalet: Arkivfoto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix
Med kun et par dages varsel er kommunerne blevet inddraget i smitteopsporingen i forbindelse med corona-pandemien. De er klar, men nogle efterlyser præcis beskrivelse af opgaven. Den mangler endnu, erkender patientsikkerhedsstyrelsen.
Annonce

Smitteopsporing: Nogle kommuner modtager med skepsis beskeden om, at kommunerne skal indgå i smitteopsporingsarbejdet for at være med til at inddæmme coronavirus.

Det er lanceret med virkning fra fredag, fordi coronasmittens eksplosive udvikling har gjort hurtig og effektiv smitteopsporing ekstra nødvendigt. Staten og Kommunernes Landsforening har derfor indgået en aftale, der lægger op til - men ikke pålægger - kommunerne at blive en del af denne indsats.

Måske de dér har været lige kvikke nok på aftrækkeren, lyder kritiske røster:

- Vi har fået en opgave lige op til en weekend, hvor der ikke følger nogen opgavebeskrivelse med, men som skaber en masse forventninger blandt borgerne til, at vi nu går i gang. Det kan vi ikke gøre, før vi får mere vished om opgaven, som vi selvfølgelig tager imod. Men jeg ved ikke, ud fra de oplysninger vi har lige nu, hvordan den skal varetages, siger således borgmester i Helsingør Benedikte Kiær (K).

Også Ringkøbing-Skjern Kommune efterlyser mere præcise beskrivelser af forventningerne:

- Vi har brug for klar besked om, hvad der er behov for fra vores side, eksempelvis hvilken målgruppe vi har for smitteopsporingen; er det de otteårige eller de 90-årige eller en helt tredje gruppe? Og hvilke andre opgaver er der forventning til os om? Præcis beskrivelse af opgaven har stor betydning for, hvilke og hvor mange personaleressourcer vi skal sætte af, siger Anja Thoft Bach, der er omsorgs- og sundhedschef i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Annonce

- Vi er i gang

Den beskrivelse har kommunerne ganske rigtigt til gode. Den findes nemlig ikke - men rolig nu, den er på vej, bedyrer patientsikkerhedsstyrelsen over for Avisen Danmark.

- Styrelsen kan oplyse, at vi aktuelt sammen med KL (Kommunernes Landsforning, red.) er i gang med at beskrive opgaven mere specifikt, herunder processer, dataudveksling, jura m.m., oplyser således konstitueret enhedschef i Styrelsen for Patientsikkerhed Torsten Larsen i en mail fredag eftermiddag.

Patientsikkerhedsstyrelsen har det overordnede ansvar for smitteopsporing og har indtil nu været ene om opgaven.

På et overordnet og mere løst plan har sundhedsministeren og KL tilkendegivet, at kommunerne kan bidrage med opringninger til smittede, hjælpe med til at isolere smittede  i eget hjem eller i kommunale beboelser, kontrollere, om isolationer gennemføres, og medvirke til praktisk hjælp i det daglige, indkøb for eksempel.

Formanden for Kommunernes Landsforening, borgmester i Aarhus Jacob Bundsgaard (S), siger i en officiel tilkendegivelse, at de opgaver skal løses efter lokale aftaler mellem de enkelte kommuner og patientsikkerhedsstyrelsen.

- Det her er med til at gøre indsatsen endnu mere effektiv og endnu bedre, siger han i  en pressemeddelelse.

Annonce

- Vi gør, hvad der bliver sagt

Aftalen er kun et par dage gammel, hvilket ikke gør den lettere at overskue ude i kommunerne her og nu. Men overordnet mener de fire kommuner, Avisen Danmark har talt med, at vilkårene for stort set alt for tiden er meget anderledes end ellers.

- Hvad corona angår, er vi blevet vant til korte frister. Med den situation, vi alle er i, er det vigtigere at håndtere krisen bedst muligt for borgerne, end at vi har tre måneder til at forberede os. Der gælder andre vilkår end sædvanligt. Vi gør, hvad der bliver sagt, siger Anne Højmark Jensen, sundhedschef i Svendborg Kommune.

Jesper Kaas Schmidt, der er kommunaldirektør i Randers Kommune, sender på samme frekvens:

- Det er ikke udsædvanligt, at vi får informationerne fra pressemøderne.  Det hele foregår under enorme hastigheder, hvilket giver meget korte planlægningshoroisonter. Det er ikke det normale, men her er det i orden, for vi står med en  stor samfundsopgave, hvor vi skal handle hurtigt  for borgernes ve og vel, siger han.

Udover disse reaktioner fra de fire kommuner, vi har talt med, får du her her et uddrag af de reaktioner, vi fik:

1 Helsingør Kommune

Borgmester Benedikte Kiær (K):

- Vi har fået en opgave, som for mig virker uklar. Hvad skal vi gøre? Hvordan skal vi gøre det? Vi mangler en konkret beskrivelse af opgaven.

- Udmeldingen skaber nogle forventninger. Ikke mindst fra borgerne, der ligesom os er interesserede i at bremse smitten. Jeg havde foretrukket, at regeringen og Kommunernes Landsforening havde sat os bedre ind i forholdene og lavet en mere udførlig plan, så der ikke blev skabt nogle forventninger, som vi endnu ikke ved, om vi kan leve op til.

- Jeg har svært ved at se, hvordan det skal finansieres. Vi har ikke ressourcer i overskud eller medarbejdere, der ikke laver noget. Vi må gøre, hvad vi kan, men nye opgaver koster penge, og jeg mangler svar på, hvor de skal komme fra.

- Når man får en ny opgave, synes jeg, det er rimeligt, at der følger finansiering med. Ellers bliver vi nødt til at lade det gå ud over andre områder.

2 Ringkøbing-Skjern Kommune

Omsorgs- og sundhedschef Anja Thoft Bach:

- Vi har i forvejen arbejdet rigtig meget med smitteopsporing, hvad angår borgere i hjemmeplejen eller på ældrecentre. Vi har den nødvendige drejebog, vi skal bare have bedre beskrevet, hvad det er, vi skal bruge den til udover det, vi allerede gør.

-  Vi har ikke folk, der sidder ikke og laver noget. Afhængigt af omfanget af den ekstra opgave, skal vi have rekrutteret nogen. I forbindelse med testopgaven fik  fik vi ansat nogen inden for egne række, for eksempel nogle, der var på nedsat tid, andre har vi rekrutteret blandt ledige via jobcenteret.

- Visse kvalifikationer kan være nødvendige. Er der tale om smitteopsporing blandt mennesker, som  i forvejen er syge, skal personalet have en sundhedsfaglig baggrund. I andre tilfælde er det måske ikke helt så påkrævet. Det er derfor vi skal have defineret opgaven først. Vi  kan ikke bare ansætte løs og sætte holdet, før vi kender opgaven.

3 Svendborg Kommune

Sundhedschef Anne Højmark Jensen:

-  En del af tingene gør vi i forvejen. Vi har isolationsfaciliteterne, og vi hjælper borgere, når vi får oplysninger om, at de har besvær. Vi er også meget aktive, når vi har smitteudbrud på de kommunale institutioner. Så en del af opgaven kender vi i forvejen.

- Men vi har ikke folk, der sidder og venter på at lave smitteopsporing. Vi har ikke nogen til at ringe rundt til smittede. Derfor er det også vigtigt, at det er en kan-opgave, ikke en skal-opgave, og det er vigtigt at få at vide, hvad de præcise rammer er.

- Sådan en opgave kræver om ikke sundhedsfaglig baggrund så i hvert fald forståelse for og indsigt i smittespredning hos dem, der skal udføre den - foruden gode kommunikative evner.

4 Randers Kommune

Kommunaldirektør Jesper Kaas Schmidt, Randers Kommune:

- Staten beder os udføre en opgave, vi ikke har haft før. Det er ikke første gang, men det skal vi kunne leve med, for der er er tale om, at vi er i en kriseorganisering. Så gør man tingene på andre måder, end man normalt gør.

- Omfanget af opgaven har selvsagt betydning for ressourceforbruget, altså skal vi løse én opgave om ugen eller hundrede, det er  ikke ligegyldigt. Vi kan ikke gøre så meget andet end at se, hvordan det udvikler sig. Vi tager udgangspunkt i den sundhedasfaglige viden, vi har i forvejen, og så vil vi skalere op alt efter smittetallet.

- Vi kan tage eksisterende medarbejdere fra andre områder. Eksploderer smitten skal vi allokere flere ressourcer, eventuelt i form af ansættelser. Vi skal i så fald være sikre på, at de nødvendige kvalifikationer er til stede eller sikre dem med oplæring

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Live: Første tilfælde af brasiliansk variant fundet i Danmark

Annonce