Kultur

Kunstnere indtager Vestergade

Med 17 opstillede pavilloner i Vestergade bliver dette års kunstnermarked det hidtil største. Pressebillede
Lørdag den 15. juni er der for tredje gang kunstnermarked i Vestergade i Struer. Gaden vil være fyldt med kunstnere, der både udstiller og arbejder.

Struer: Der vil være masser af kunst at kigge på, når der lørdag den 15. juni er kunstnermarked i Vestergade i Struer.

- Det er tredje gang, vi holder sådan et kunstnermarked, og med 17 opstillede pavilloner i gaden bliver markedet det hidtil største, fortæller Charlotte Hviid, der er indehaver af Ostemesteren.

Det er Charlotte Hviid, der sammen med butikschef Merethe Heimose fra Kop & Kande - på vegne af de handlende i gågaden Vestergade - har stået for planlægningen af arrangementet.

- Det første år var kunstnermarkedet utrolig godt besøgt, mens der var lidt færre besøgende sidste år. Vi håber, at mange vil kigge forbi i år, siger Charlotte Hviid.

Der er 14 kunstnere på plakaten, og desuden deltager en række elever fra billedskolen i Struer. De vil befinde sig i det tomme butikslokale på hjørnet af Vestergade og Torvegade - dér, hvor Kappel Guld, Sølv & Ure tidligere havde til huse. Her var der både være udstilling og arbejdende elever.

- Det er ligeledes kendetegnende for resten af kunstnermarkedet - der vil både være udstillinger og arbejdende værksteder. Der vil blandt andet være kunstnere, der fremstiller smykker, siger Charlotte Hviid.

Blandt deltagerne finder man også kunstnere fra det forholdsvis nye Galleri Torvegade 1 i Struer, der jo nærmest kun skal rundt om hjørnet for at være midt i kunstnermarkedet.

Der vil være levende musik til at sætte stemningen yderligere i vejret, og de kreative kunstnere opholder sig i gaden i butikkernes åbningstid, hvilket vil sige til kl. 13.

De deltagende kunstnere er: Tina Poulsen (minksjaler), Ulla Andersen (maleri), Struer Billedskole, Jonna Helmin (kort og æsker), Else Støttrup (glas), Marie Hillerup (raku), Kirsten Rysberg (galleri), Karin Toftgaard (akvarel), Britta Jespersgaard (keramik), Glasladen, Peder Christensen (pileflet), Lilli Nielsen (smykker), Pernille Langston (sølvsmykker), Jan Rysgaard (smykker) og By Grud (smykker).

0/0
Annonce
Kultur

Stort eksperiment i Folkets Hus: Så god lyd har du formentlig ikke hørt til en koncert før

Tophistorier

Kultur

Andreas Brantelid gæst ved kammermusikfestival på Nørre Vosborg

Kultur For abonnenter

Rottefælderevyen: Musikalsk grovfil

Nu gør han det igen. Jan Schou bygger om på sit ansigt, så han både skeler og rynker, og med ét sidder landets dronning foran os, mens vi knækker sammen af grin, for jeg ved ikke hvilket år i træk. Det er altid sjovt, når Schou er majestæten. Denne gang er hun i hård kamp med at skrive en fødselsdagssang til sin Joachim, og hendes overvejelser er ikke blot sjove, de er også grove i en grad, så det næsten er skammeligt at grine. Men skraldgrine, det gør vi, mens hun langer fornærmelser ud til højre og venstre. Humor må gerne være grænseoverskridende grov, når den har noget på hjerte, og det har Rottefælden tit. Der er for eksempel også øretæver til Danske Bank, pandadiplomatiet og udenlandske læger (en rumænsk slagter har fået job som læge og mangler ikke noget bortset fra en uddannelse), men desværre er der for få bank til den politiske magt. Jan Schou leverer en af sine bedste præstationer i år, for det hele spyttes ud med stort overskud og en smittende underholdningslyst. Fra dronning til pave i et velskrevet nummer, hvor messedrenge betragtes som en forlystelsespark, til gammel mand med bizarre udbrud på grund af høreproblemer, og til rollen som sig selv, der i små videosekvenser bryder grænseoverskridende ind på toilettet, under bruserne og i dobbeltsengen hos de andre for at plage dem om at medvirke i et nummer, som da det endelig rulles ud på scenen, er gakkende skægt i al sin elendighed. Mikkel Schrøder er også et plus for revyen. Ikke blot har han bidraget med gode ideer og fine numre, han er fremragende til at karikere, synger dejligt og har skabt et visuelt højdepunkt i form af et skyggespil om et almindeligt liv, hvor banken tager sin store del af kagen. Kiki Brandt, som er vendt tilbage til revyscenen efter 19 års pause, er især overbevisende i et nummer som selvcentreret operadiva. Hun har også skrevet et nummer om et ældrekor med stik til både nedskæringer og hævet pensionsalder. Christine Astrid Nielsen forfører særligt som lækker feminist, der går utroligt meget op i sit udseende, men ikke accepterer kommentarer: ”Hvad glor du på?”

Kultur

Lyt til Orkesterefterskolens elever og støt Knæk Cancer

Annonce