Annonce
Debat

Kvælstof. Gavner planter - truer ikke drikkevand

Debat: Igen forsøges det at mistænkeliggøre dansk landbrug - denne gang med historier om nitrat (kvælstof).

At der findes nitrat i marken er ikke en overraskelse - landmanden gøder jo sine planter. Men der findes ikke nitrat i det dybe iltfrie grundvand overhovedet. Nitrat nedbrydes igennem jordlagene. Brønde - private som offentlige - med nitrat over grænseværdien lukkes simpelthen. 83 % af alle vandværksboringer indeholder slet ikke nitrat, og 99,5 % er langt under grænseværdien. Drikkevandet er ikke på nogen måde truet af nitrat.

Det vil derimod været relevant at sætte fokus på andre stoffer, eksempelvis det på ingen måde landbrugs-relaterede Arsen, der findes i rigtig mange vandværksboringer.

Det er useriøst at skabe frygt overfor landbrugets næringsstoffer. De foreløbige resultater fra årets Novana-rapport fra Aarhus Universitet viser da også igen et fald i nitratindholdet i de såkaldte overvågningsboringer fra det øverlige iltede grundvand (GRUMO). Igennem 30 år har den danske kvælstofudvaskning været faldende - det bliver den ved med. Der er ingen grund til at gå bekymringsindustriens ærinde.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

24-årig lemviger kørte galt ved Skive

Læserbrev

Transport. Fremtidens tog kan køre på batteri

Debat: ”Hvor kommer man batterierne i?” Det spørger Grunk om, da han i de populære film om ’Krummerne’ fra 1990’erne får en træfigur i gave. Børn var allerede dengang vant til, at legetøjet var elektrisk, og at der ofte skulle strøm til, før man kunne slippe fantasien løs. Den teknologiske udvikling har sat sit præg på vores køkkener, arbejdspladser og adfærd, og det giver stof til eftertanke for mig som transportminister. For hvordan kan vi bedst muligt bruge teknologien til at optimere vores transportsektor – og måske endda samtidig gøre den mere klimavenlig? Det giver god mening, når vi ser på passagertal og samfundsøkonomi at elektrificere de store jernbaneårer. Det er vi allerede i fuld gang med. Det er dog ikke nødvendigvis ud fra et økonomisk perspektiv en tilsvarende god idé også at elektrificere alle de små og mellemstore vener, som forgrener sig ud i resten af landet. Det er togtrafikken i de områder ikke stor nok til. Lokalbanerne er dog fortsat vigtige, og derfor er det væsentligt, at de ikke halter bagefter, når vi moderniserer hovednettet – men hvis det ikke er økonomisk forsvarligt at elektrificere de lokale jernbanestrækninger, kan vi så gøre togene grønnere? Det kan vi. Vi skal have fat i batteriet fra barndommen, der puster nyt liv i legetøjet. Batteritoget er en transportform, der er i rivende udvikling, og som er meget interessant at følge. Dels fordi det giver os nogle nye muligheder for at modernisere selv de mindre jernbanestrækninger, og dels fordi det bidrager til at forbedre vores miljø og klima. Derfor har jeg aftalt med regionrådsformændene fra Region Midtjylland, Hovedstaden og Sjælland, at vi afprøver batteritog; blandt andet på Lemvigbanen. Leverandørerne får mulighed for på skift at prøvekøre strækningen i sidste halvdel af 2020 og første halvdel af 2021. Min forhåbning er, at vi fra midten af 2020’erne har batteritog i vores daglige togtrafik i Danmark. Det ville nemlig være optimalt, hvis vi kunne udnytte den teknologiske udvikling til at styrke jernbanen endnu mere, så den ikke alene blev et attraktivt og driftssikkert tilbud, men også en grønnere mulighed for at rejse mellem byer og landsdele – for ligesom med alt andet i Grunks verden, så er det muligt at komme batterier i det meste i dag. Også i tog.

Lemvig

Indbrud hos Bay Art under opklaring

Annonce