Annonce
Læserbrev

Landbrug. Hvis landbruget lukker i morgen...

Debat: Forleden kunne man høre og læse i pressen at Miljøstyrelsen ikke havde styr på, hvor meget urenset spildevand, der løb ud i fjorde og vandløb. Endvidere kunne man også læse, at badestrande blev lukket på grund af uhumskheder flød rundt i vandet.

Forleden læste jeg et sted, at Københavns Kommune ugentlig leder 30.000 kubikmeter urenset spildevand ud i øresund.

Jeg fandt forleden i mine gemmer en avisartikel, som Skive Folkeblad bragte den 8. august 2001.

I artiklen oplyser lederen af Skives rensningsanlæg, at der i år 2000 blev ledt 80 tons forurenende stoffer - hovedparten kvælstof og fosfor - ud i Skive Fjord. Mon ikke andre byer har et lignende problem?

Skive rensningsanlæg rensede i år 2000 over 650.000 km³ spildevand, heraf kun 200.000 km³, resten grundvand og regnvand (70 procent) - det vil sige i fugtige perioder virker utætte kloakrør som dræn og i tørre perioder siver urenset spildevand ned i undergrunden. Yderligere oplyses det, at når regnvandsbassinet løber over, løber urenset vand direkte ud i fjorden til yderlig belastning af den.

Jeg er godt klar over, at der i den mellemliggende tid er sket forbedringer på området, men jeg tror stadig, at der er et stykke vej til målet.

Med de store nedbørsmængder, der falder i øjeblikket, må det give problemer visse steder. Guderne må vide, hvor meget spildevand, der løber urenset i fjorden.

Vi hører aldrig den skrivende/talende presse eller politikere/Greenpeace/Danmarks Naturfredningsforening eller andre organisationer omtale ovennævnte.

Det kalder jeg manglende fair play overfor danske bønder.

Vi hører og læser næsten aldrig den skrivende/talende presse eller politikere eller andre grupper omtale landbruget positivt.

Lige nogle tal, som viser landbrugets bidrag til samfundskagen …

Hvis landbruget lukker i morgen:

1. BNP falder 3,3 procent.

2. Staten vil mangle 28 milliarder kroner (svarende til behandling af en milliard gennemsnitlige sygehuspatienter).

3. Vores eksportindtægter vil falde med 113,8 milliarder kroner.

4. 125.000 personer vil stå uden arbejde.

(Kilde: Landbrug & Fødevarer delegeretmøde november 2018).

Hvor skal pengene så komme fra?

Jeg spørger bare.

Annonce
Bjarne Pedersen. Pressefoto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Sundhed. Akutafsnit og patientsikkerhed under pres

Debat: Akutafsnittet i Struer skal spare 2,5 millioner kroner, hvad der svarer til cirka 25 procent af nuværende budget. Det har I som byrådspolitikere i Struer Kommune været med til at vedtage. Vi er som personale på afsnittet dybt bekymrede over udsigten til disse besparelser, som uvilkårligt vil have konsekvenser for den sygeplejefaglige kvalitet. En så stor besparelse kan kun ske ved at reducere i personalet. Besparelserne er generelt i disharmoni med det faktum, at borgerne indlagt på Akutafsnittet oftest er kritisk syge, har komplekse problemstillinger og er afhængige af høj sygeplejefaglig kvalitet. Med en lavere normering kan vi ikke levere den samme faglige kvalitet, hvilket sætter patientsikkerheden under pres. Borgere udskrives hurtigere og hurtigere fra hospitalerne, og derfor forudser vi et stigende arbejdspres og forringelse af vores arbejdsmiljø. Samtidig forventer vi, at behovet for akutpladser vil stige, når hospitalet i Gødstrup er opført. Her vil angiveligt være 68 færre buffersengepladser, end hvad hospitalerne i Holstebro og Herning tilbyder, hvilket vil give et øget pres på kommunernes akutfunktion. Mens budgetforhandlingerne stod på, har vi som sygeplejersker og ansatte på Akutafsnittet sammen med vores kollegaer henvendt os både til det samlede byråd og embedsmænd for at oplyse om de konsekvenser, vi mener besparelserne vil medføre for borgerne i Struer Kommune. Alligevel kan vi konstatere, at besparelserne er vedtaget uden nærmest at flytte et komma, siden spareforslaget blev offentliggjort. I processen har vi undervejs hæftet os ved, at borgmester i Struer Kommune, Niels Viggo Lynghøj, har udtalt til Dagbladet Holstebro Struer den 30. oktober 2019, at besparelsen ikke vil medføre forringelser for borgerne. Formanden for Socialudvalget, John Christoffersen, har tilmed ytret i samme avis den 31. oktober 2019, at Akutafsnittet i Struer skal være det bedste i Danmark. Endelig bemærker vi, at centerchef Tina Holmgaard under et personalemøde på Akutafsnittet den 6. november 2019 har fortalt, at besparelserne ikke vil afstedkomme, at personalet skal løbe stærkere. Men hvordan forventer man at kunne spare så mange penge på Akutafsnittet, uden hverken borgere eller personale mærker en forskel? Vi er en tværfaglig personalegruppe i Akutafsnittet, og vi løfter mange forskelligartede opgaver. Blandt vores kerneopgaver er blandt andet at planlægge, dokumentere, lede, formidle, udvikle og udføre sygepleje og omsorg for det hele menneske. Vi skal som sygeplejersker koordinere og planlægge sygeplejen ved at afholde indlæggelsessamtaler, statussamtaler og udskrivningssamtaler med borgere, pårørende og eventuelt samarbejdspartnere. Dette for hele tiden at arbejde målrettet og effektivt. Vi søger også at fremme sundhed og forebygge yderligere sygdom. Vi har også en vigtig rolle i at samarbejde tæt med blandt andet hospitaler, praktiserende læger, vagtlæger, fysio- og ergoterapeuter. Vi kunne fortsætte, for listen af samarbejdspartnere er lang, og som arbejdsplads forsøger vi, udover alt ovenstående, at være et godt studiemiljø for blandt andet sygeplejestuderende og social og sundhedsassistent elever. Akutafsnittet er blevet sammenlignet med akutafsnit fra andre omkringliggende kommuner og fundet for dyr per sengeplads. Vi undrer os dog over sammenligningsgrundlaget. Blandt andet kan vi ikke undlade at tænke på, om man har været opmærksom på, hvordan borgere visiteres til døgnpladser i de kommuner, vi er blevet sammenlignet med? Er der taget højde for hvor mange genindlæggelser, der er per kommune? Og hvad med lønningerne? Er det kun plejepersonale eller også øvrigt personales lønninger, som er medregnet? Desuden finder vi det væsentligt også at sammenligne med andre kommuners udgifter til visitationen, hjemmeplejen og hjemmesygeplejen – da vi frygter at Struer Kommunes ældreområde kommer til at miste dét på karrusellen, som de forsøger at tjene ind på gyngerne. Hvis I som de ansvarlige politikere fastholder besparelsen, så ser vi som eneste udvej, at antallet af pladser på Akutafsnittet reduceres, så det svarer til de medarbejdere, der budgetteres med. Ellers har vi svært ved at se, hvordan vi kan forblive det bedste Akutafsnit uden serviceforringelser for borgerne.

Annonce