Annonce
Lemvig

Lemvig får et af to kontorer i turistsamarbejde

Lemvig er sammen med fire andre kommuner i tæt turist-samarbejde. Arkivfoto
"Destination NordVestjylland" er på vej til at blive en realitet mellem fem kommuner - hovedkvarteret bliver i Åbybro, men også Lemvig får et kontor i samarbejdet

Lemvig: Lemvig bliver en af de to byer, hvor det nye turistsamarbejde "Destination NordVestkysten" vil få et kontor, når samarbejdet mellem fem kommuner rent fysisk bliver en realitet næste år.

Lemvig er sammen med Holstebro, Thisted, Hjørring og Jammerbugt kommuner i det nye samarbejde, og hovedkvarteret skal ligge i Åbybro i Jammerbugt Kommune. Men Lemvig får altså også et kontor. Den samlede organisation får en række centrale funktioner, der skal udvikle turisterhvervet bredt og komme med nye ideer til forbedringer og udvikling. Lige nu søger man en direktør til turistsamarbejdet, som skal tiltræde 1. februar 2020.

Formålet med samarbejdet er at få flere turister til området, og at de skal få bedre oplevelser. De fem kommuner har tilsammen 5,5 millioner årlige overnatninger, 3,2 millioner årlige udenlandske overnatninger og en turismeomsætning på 8,2 milliarder kroner. Og en sammenhængende kyststrækning på knap 250 kilometer med en stribe attraktive oplevelsesmuligheder for turister.

- De fem kommuner kan sammen markedsføre sig meget kraftfulgt over for turister. Både her i landet og i udlandet. NordVestkysten bliver én sammenhængende destination for turister, selv om de besøger attraktioner, der ligger i forskellige kommuner, siger Arne Boelt, borgmester i Hjørring Kommune, i en pressemeddelelse og fortsætter:

- Turister er ligeglade med kommunegrænser. De søger steder med gode oplevelser, så ferien på en gang bliver indholdsrig og afslappende. Gode overnatningsmuligheder, fin mad, natur, vand, strand og attraktioner i de fem kommuner imponerer og giver gæsterne en god oplevelse.

Det er kommunalbestyrelserne i de fem kommuner, der i slutningen af 2019 tager endelig stilling til planerne for det nye fælles destinationsselskab.

- ”Destination NordVestkysten” skal ikke bare udvikles som en af Danmarks absolut førende destinationer. Den skal have international topklasse. Det nye selskabs vigtigste mål er at skabe udvikling og vækst for turismeerhvervet sammen med eksisterende og nye aktører og i tæt samarbejde med kommunerne. Ved at koordinere og samle en række eksperter inden for turismeerhvervet og forbedre samarbejdet mellem eksisterende aktører styrker vi hele turistbranchen i vore områder. Det er en fordel også for andre erhverv og for de involverede kommuner. Vi kommer helt enkelt på landkortet på en langt mere iøjnefaldende og effektiv måde, siger H.C. Østerby, borgmester i Holstebro Kommune.

En vigtig opgave for den nyansatte direktør er at sætte fokus på udviklingen af destinationens særlige feriesteder ved Vestkysten. Det er havnebyerne Thorsminde og Thyborøn, surfercentret Cold Hawaii i Klitmøller/Nørre Vorupør, badebyerne Løkken, Blokhus og Lønstrup, mountainbike-spottet Slettestrand/ Thorupstrand og havne- og feriestedet Hirtshals/Tversted.

Fokus vil være på Vestkysten, men byerne i indlandet som Hjørring, Åbybro, Thisted, Lemvig og Holstebro vil i høj grad også være nøglen til succes, når døgnforbruget og gæsterne skal rundt i hele området.

”Destination NordVestkysten” ventes endeligt godkendt og vedtaget på kommunalbestyrelsesmøder i de fem kommuner i december. Destinationen etableres som en forening 1. april 2020, hvorefter de mange forskellige projekter går i gang.

Destinationsselskabets arbejde tager udgangspunkt i den såkaldte Udviklingsplan for Vestkysten, der er udarbejdet af 11 vestjyske kommuner, Realdania og tre regioner.

Udviklingsplanen har som mål at gøre hele den jyske vestkyst til Nordeuropas mest attraktive kystdestination og dermed øge antallet af turister og overnatninger i et tæt samarbejde mellem turisterhvervet, kommuner, lokale foreninger, erhvervslivet og andre samarbejdspartnere.

I forlængelse af den fælles udviklingsplan for Vestkysten er den fælles brand- og kernefortælling om Vestkysten nu klar. Konceptet, der er udarbejdet i samarbejde mellem 10 vestkystkommuner i Partnerskab for Vestkystturisme, Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark, skal brande vestkysten over for danske og internationale turister med afsæt i den unikke levemåde, der findes ”out west”.

Vestkysten er noget særligt, og sådan skal den også kommunikeres. Derfor har en arbejdsgruppe bestående af Vestkystens destinationer sammen med en række kreative konsulenter udarbejdet en brandfortælling og en visuel identitet, der skal danne ramme om den fremtidige branding af Vestkysten som rejsemål.

- Jeg synes, at vi har ramt plet med denne kernefortælling. Det kan være svært at sætte ord på lige præcis dén følelse, som vestkysten giver, da det jo bliver hverdag for os at færdes langs kysten – men det er det ikke for gæsterne, og derfor skal vi være gode til at vække den følelse, der kendetegner de naturgivne værdier og de oplevelser, der sætter sig på sjælen, som vi er beriget med her i Vestjylland, forklarer Michael Madsen, der er direktør i Jyllandsakvariet i Thyborøn og med i bestyrelsen for turistsamarbejdet langs vestkysten.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce