Annonce
Læserbrev

LGBT. Alle sammen sammen

Privatfoto: 3F-Vest

Debat: 3F´erne arbejder hver dag for at holde Danmark sammen. Vi arbejder fra tidlig morgen til sen aften – ja, faktisk arbejder vi døgnet rundt. Vi arbejder for at væksten kan fortsætte. Vi arbejder for at det hele kan hænge sammen. Vi arbejder for uddannelse og efteruddannelse. Vi arbejder for fremtidens Danmark. Vi arbejder for, at alle der gør en indsats, kan gøre det under ordentlige forhold. Vi arbejder for sund konkurrence på lige vilkår. Vi arbejder for et sundt arbejdsmiljø. Vi tror på, at der skal være plads til alle, der vil arbejde, som vi arbejder. Lige meget om man er ung, erfaren eller meget erfaren. Vi arbejder for ordentlige arbejdsforhold, hvor ingen skal stå alene – vi arbejder for os alle sammen. Undersøgelser viser, at knap halvdelen af alle LGBT+ personer ikke er åbne om deres kønsidentitet eller seksualitet på deres arbejdsplads. Knap en fjerdedel af alle LGBT+ personer er ikke engang åbne overfor deres nærmeste kolleger. Derfor skal vi alle være med til at arbejde for LGBT+ personers tryghed, trivsel og reel mulighed for åbenhed. Lad os sammen skabe inkluderende arbejdspladser for alle. Det er det, der kendetegner 3F Vest - Der er plads og rum til alle: Alle sammen sammen!

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig

KD efterlyser en kommunal ombudsmand

Læserbrev

Uddannelse. Er skolerne ens?

Debat: Skolerne bliver rangeret, og det er ikke noget problem, hvis man kigger på forventede karakterer, men hvor brugbar er skolekåringen egentlig? Udregningen foregår efter forhold som forældres indkomst, bolig og uddannelsesniveau, men kigger ikke på antal søskende og biler i husstanden eksempelvis. For ranglisten sprænges hvert år - år efter år. De skoler, som ligger i top 10 et år, ligger ikke i top 10 efterfølgende år. Det er fordi, vi har med børn, unge elever at gøre og ikke en pølsefabrik. Selvfølgelig ligger privatskoler i toppen, for de har ikke arbejdsløses børn eller indvandrerbørn, og selvfølgelig ligger udkantsskoler også i bunden, fordi der kun er få karriereforældre. Og hvor stor betydning har karakteren i 9. klasse, når man ser på et menneskes livsbane? Heldigvis ingen betydning, næsten. Folkeskolen er en slags øvelse i at gå i skole, hvor man udvikler sig til et ungt menneske. Det er ikke kun i skolen, man bliver klar til det voksne liv med uddannelse, sociale evner, udfordringer og det sunde liv eller det liv, man nu selv vælger, når man som voksen gør velovervejede beslutninger. Dybest set er 80 procent af vores skoler identiske. Hvis man ser bort fra privatskoler, som klarer sig generelt godt. Så hvornår kommer Anders Agger på besøg i de bedste privatskoler eller i ghettoskoler? Hvornår fortæller statsministeren om sin skolelærer? Vi har brug for nuancerede skolefortællinger og ikke unuancerede ranglister. I stedet bør vi løfte de ti procent ringeste skoler og låne fra de ti procent bedste skoler. Jeg husker en fortælling om de gladeste skolebørn på en Grundtvig-Koldsk friskole. Drengene kunne ikke læse ordentlig i 5 klasse, men de byggede huse, reparerede motorer, fiskede og legede, og i 7 klasse kunne de læse, og i 9. klasse læste de godt - og de var glade og havde et godt afsæt til voksenlivet. Tænk hvis top 10 skolerne ikke giver det bedste afsæt til voksenlivet.

Danmark For abonnenter

Johns kæbe var blød som bølgepap efter strålebehandlinger: - Den ville smuldre væk uden tandbehandlinger

Annonce