Annonce
Erhverv

Lokalbaner ønsker flere penge

Arne Lægaard ser gerne, at de danske lokalbaner får flere penge fra staten. Det bliver der behov for, siger han. Arkivfoto: Morten Stricker
I Lemvig ser man lyst på fremtiden lige nu, men på lang sigt venter tunge investeringer

Lemvig: 13 danske lokalbaner har behov for at få styrket økonomien de kommende år. Derfor har Danske Regioner, der driver banerne, bedt politikerne på Christiansborg om flere penge.

I forvejen bruger staten årligt 100 millioner kroner på banerne. Regionerne beder om at få tilført yderligere 124 millioner kroner ekstra hvert år i perioden 2021-2026.

Lemvigbanen er omfattet af regionernes henvendelse, men ifølge formanden Arne Lægaard (V) er det ikke et udtryk for, at Lemvigbanen står og mangler penge her og nu.

Annonce

- Henvendelsen handler om skinnelegemerne, og her er vores godt vedligeholdt. Men når vi kommer 10 år frem, får vi også behov for nogle rimeligt store investeringer på Lemvigbanen, siger Arne Lægaard.

På nuværende tidspunkt er det især de sjællandske baner, der er hårdt ramt og mangler vedligehold. Derfor er der brug for de ekstra penge til investeringer i skinner, broer og også togsæt for at kunne fortsætte de næste års drift af lokalbanerne. Særligt slemt står det til på Østbanen på Stevns, hvor man har været nødt til at tage sæder ud af toget for at gøre det lettere og derved slide mindre på skinnerne.

Derfor er der behov for store anlægsinvesteringer på Sjælland, og det kan få konsekvenser i Lemvig, hvis statens bidrag ikke forhøjes.

- Skal vi fordele de penge, vi har i dag, så har Sjælland behov for flere, og i så fald vil vi få færre. Derfor skal der flere penge i kassen, for at banerne kan hænge sammen. Så kan det være, at turen kommer til os om 10-15 år, når tingene er ordnet på Sjælland, siger Arne Lægaard.

Regionernes opfordring indgår i de kommende infrastruktur-forhandlinger i Folketinget, hvor også pengene til de nye batteritog til Lemvigbanen skal besluttes.

- Pengene til vore batteritog har derfor ikke fået grønt lys endnu, siger Arne Lægaard.

Alle forventer dog, at det blot er en formsag, da transportministeren tidligere har meldt ud, at banen kan forvente penge til nye batteritog på strækningen Skjern-Holstebro.

- Jeg hører heller ingen sige, at vi ikke skal have det, så derfor kører vi videre med planerne, som om det er vedtaget, siger Arne Lægaard.

Lemvigbanen har allerede sendt en ordre på syv batteritog i udbud.

Rådgivningsvirksomheden Rambøll har på vegne af Danske Regioner analyseret, hvor store investeringer der er brug for på lokalbanerne. Analysen viser, at der frem mod 2035 skal investeret 8,5 milliarder kroner i infrastruktur og nye tog.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
EM For abonnenter

Alle hold har været i kamp – vi kigger på fem højdepunkter og fem lavpunkter under EM indtil nu

Annonce