Annonce
Holstebro

Måtte ikke aflevere gryderet til varmestue: Badehotel undrer sig over regler

På Vedersø Klit Badehotel undrer Oliver og Nick Mogensen sig over, at regler sætter en stopper for, at de kan give en glimrende gryderet videre. Arkivfoto: Morten Stricker
Nick Mogensen havde brugt dagen i køkkenet og lavet en gryderet med oksehjerte, tunge og hale. Retten skulle dog ikke på menukortet, og de ville derfor aflevere den til Kirkens Korshærs Varmestue, som ikke måtte modtage den.
Annonce

VEDERSØ: Regler stod i vejen for, at forpagterne på Vedersø Klit Badehotel kunne komme af med en gryderet, som de havde lavet som et eksperiment.

- Vores slagter havde givet os noget oksehjerte, tunge og hale, så vi kunne prøve at arbejde med det. Det var dog ikke noget, som vi skulle have på menukortet, men de gæster, som prøvede retten, var glade for den, siger Oliver Mogensen, som sammen med sin bror Nick Mogensen forpagter badehotellet ved den vestjyske kyst.

De havde gennem en anden kontakt fundet ud af, at det måske kunne være noget for Kirkens Korshærs varmestue i Holstebro, og derfor henvendte de sig med gryderetten. En ret som varmestuen dog ikke måtte modtage grundet reglerne.

- Det virkede til, at de var glade for, at der var nogen, som tænkte på dem, og at ville give den mad videre, siger Oliver Mogensen.

Han fortæller, at det alt i alt drejede sig om fem eller seks kilo mad, som endte med at ryge i skraldespanden fremfor at mætte sultne munde.

- Jeg forstår godt, at der er nødt til at være nogle regler, så det ikke er dig og mig, der har stået hjemme i mit køkken og lavet en pasta kødsovs, som vi så gerne vil aflevere. Vi er bare et professionelt køkken, og vi følger selvfølgelig de regler, der er på området. Det irriterer os bare, at vi er nødt til at smide en glimrende gryderet i skraldespanden, siger forpagteren.

Retten havde været i fryseren, og den var blevet tøet ned efter reglerne, forklarer Oliver Mogensen. Som understreger, at de altid overholder de regler, som de skal.

Oliver Mogensen kan dog godt forstå, at det ikke er hvem som helst, der kan komme og aflevere en gryderet på en varmestue. Arkivfoto: Morten Stricker
Annonce

Forstår reglerne

Ved Kirkens Korshærs Varmestue er der forståelse for de regler, som de er underlagt. Det drejer sig blandt andet om, at de skal kunne redegøre for, hvilke allergener som retten indeholder.

- Hvis levnedsmiddelkontrollen kommer forbi, så skal jeg kunne redegøre for, hvad der er i retten, så der ikke er en med allergi, der bliver syg af at spise det, siger Jette Albæk, der er køkkenleder på Kirkens Korshærs Varmestue.

Derudover skal hun kunne redegøre for, hvordan retten er tøet op, og hvordan den er tilberedt. Hun forklarer, at der desuden ikke var særlig meget mad til de gæster, som varmestuen til dagligt prøver at mætte.

- Vi har dagligt omkring 35–40 personer, der kommer for at spise, og så rækker seks liter gryderet altså ikke langt. Det er ikke meget mere en skefuld per snude vil jeg tro, siger Jette Albæk og fortsætter:

- Det kan godt være, at vi kunne have kontaktet dem og hørt, hvordan retten var lavet, og hvad der var i, men det kræver stadigvæk, at jeg stoler på det, de siger.

Carl-Aage Morgen er dyrlæge i afdelingen for foder og fødevarer i Fødevarerstyrelsen. Han fortæller, at detailvirksomheder gerne må aflevere overskudsmad.

Annonce

De må gerne tage imod

Fødevarervirksomheden, der modtager maden, skal dog sikre sig nogle forskellige ting, forklarer dyrlægen.

- En detailvirksomhed må gerne aflevere overskudsmad videre rent principielt. Det er klart, at virksomheden, der modtager, skal sikre sig sporbarhed og den slags, siger Carl-Aage Morgen.

Derudover skal virksomheden blandt andet sikre sig, at fødevarerne er i orden.

- Der er ikke nogle regler, som forbyder at aflevere overskudsmad, siger dyrlægen.

Nick og Oliver Mogensen er nu gået på jagt efter et nyt sted, hvor de kan aflevere overskudsmad.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce