Erhverv

Mølleparken Thor kan påvirkes

De virksomheder, der vil give tilbud på at opføre den nye havmøllepark Thor kan selv få indflydelse på parkens størrelse og udformning

Vestkysten: Når den kommende havmøllepark, Thor, sendes i udbud, får tilbudsgiverne mulighed for at påvirke parkens størrelse og udseende.

Thor skal nemlig sende i et såkaldt "udbud med forhandling". Det vil sige, at deltagerne kan forhandle om de betingelser, som de vil opføre parken på. Deltagerne kan for eksempel afgive tilbud, hvor risikoen bliver delt eller minimeret. Parken skal have en effekt på minimum 800 MW, men vinderen vil også få mulighed for at regne på en park, hvor der etableres 1000 MW. Det ventes alt sammen at gøre den kommende havmøllepark billigere.

Som noget nyt skal deltagerne også give tilbud på det kabel, der skal føre el i land. Tidligere har Energinet.dk stået for at etablere en transformer på en platform, hvorfra strømmen bliver ført i land med søkabler. Denne opgave bliver nu lagt over på vinderen af det kommende udbud som som en del af det samlede projekt. Energinet skal fortsat stå for etablering og drift at nettilslutningen på land fra den kystnære station til transmissionsnettet, men vinderen af udbuddet skal betale Energinets omkostninger til etablering af nettilslutningen.

Betingelserne skal dog først godkendes af Europa-Kommissionen, så derfor ventes betingelserne for at deltage i udbuddet først klar midt på året.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Lemvig For abonnenter

Ulv eller sjakal? Noget er på færde på Tangen

Lemvig

Ungdommen går sammen på Tangen

Lemvig For abonnenter

Tre huller i bybilledet fyldes ud

Lemvig

FCM-spillere skal træne i Harboøre

Livsstil For abonnenter

Lisbeth Østergaard: Du skal kunne finde lykken i leverpostejslivet

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Sport For abonnenter

- Nu er det mig, de andre holder øje med og måler sig op imod

Lemvig For abonnenter

Skal der spares eller ej: Vi aner ingenting

112

Ville undvige dyr - endte på taget

Annonce