Annonce
Erhverv

Madmarked skal trække folk til dyrskue

Selv om dyrskuet i Horsens har fået ny profil, vil der stadig være masser af dyr at kigge på. For eksempel køer. Pressefoto
Hvis dyrskuet i Horsens skal overleve på lang sigt, skal konceptet opdateres. Derfor åbner dyrskuet i år med nyt navn og en helt ny profil

HORSENS: Køerne ser godt ud, hestene kan klappes og maskinerne står på rad og række, når dyrskuet i Horsens åbner i år.

På den måde er alt, som det plejer. Og så alligevel ikke.

For i en erkendelse af, at der skal mere end flotte dyr og maskiner til, hvis dyrskuet skal overleve i fremtiden, åbner det denne gang med nyt navn og ny profil. “Det Østjyske Dyrskue” har skiftet navn til “Horsens Dyrskue & Madmarked”.

Et navn, der klart understreger det nye koncept, hvor der er øget fokus på mad og råvarer.

- Vi har mange dyre- og standudstillere, som trofast bakker op om dyrskuet, og det er fortsat udgangspunktet for det hele. Dyrskuet vil stadig være stedet, hvor man kan komme og nyde synet af dyrene, se på maskiner og gå på udstilling. Men der skal mere til. Vi har brug for fornyelse, nytænkning og en skarpere profil, hvis vi skal have flere mennesker ud på pladsen, konstaterer formanden for dyrskueforeningen Land & By Østjylland, Peter Søgaard Mortensen.

Han bakkes op af Mette Hein, der er dyrskuets nye udviklingskonsulent.

- Dyrskuet har haft samme format i mange år med få justeringer. Det har haft forskellige navne, og de fleste kræfter er blevet brugt på dyreudstillingen. Men det er ingen hemmelighed, at der har været nedgang i antallet af besøgende, og at dyrskuet har mistet grebet om den almindelige borger, siger Mette Hein, der er blevet ansat med det formål at gøre dyrskuet mere spiseligt for moderne byboere.

Helt bogstaveligt og i overført betydning. Mette Hein har tidligere været projektleder ved Food Festival i Aarhus, og hun ved en hel masse om, hvordan man med fødevarer kan trække nye kunder i butikken.

Annonce
Mette Hein er ansat som udviklingskonsulent i forbindelse med, at Horsens Dyrskue & Madmarked har skiftet navn og fået ny profil. Pressefoto

Bindeled mellem land og by

- Jeg ved noget om, hvordan man får fortalt gæsterne om fødevarer, og min målsætning er, at det skal være en markant anden oplevelse at komme her. Man skal kunne mærke, at vi har skruet op for formidlingsdelen. Horsens Dyrskue & Madmarked har fået et løft hele vejen rundt, som skal få det til at føles, som en mere helstøbt event, siger Mette Hein og tilføjer:

- Dyrskuets opgave er at skabe samfundskontakt. Vi skal være et bindeled mellem land og by, så vi har et ansvar for at henvende os til så mange mennesker som muligt.

Det gør man altså i år ved at give masser af plads til fødevarerne.

- Vi vil for eksempel have forskellige workshops. Blandt andet har vi en, der hedder “Nordisk sommertapas”, hvor man kan lave sin egen tapas. Vi vil gerne gøre gæsterne opmærksomme på de mange små gårdbutikker, der ligger i lokalområdet, hvor man også kan købe sin fødevarer. Så folk får øjnene op for, at det ikke kun er i supermarkederne, at man kan købe fødevarer. For børnene er der mulighed for at få sin egen lille køkkenhave med hjem, siger Mette Hein.

Og aktiviteterne for børnene skal også gerne trække flere gæster til dyrskuet.

- Horsens Dyrskue & Madmarked skal være et sted, hvor der venter spændende, sjove og lærerige oplevelser for børnene. Et sted, hvor man kan hygge sig, slappe af, lære, undres og begejstres. Og de tanker vil vi gerne bygge ind i det planlagte børneområde. På den måde håber vi, at mange børnefamilier får lyst til at besøge os ude på pladsen, siger Peter Søgaard Mortensen.

Kritiske kulturforbrugere

Mette Hein tilføjer:

- Børnefamilierne er vores målgruppe. Ved indgangen til børneområdet vil der være klappedyr på begge sider. Man kan også prøve at tage traktorkørekort, og i det hele taget vil vi gerne give børnene en fornemmelse af, hvad det vil sige at være landmand. Hvor man før kun kunne se nogle dyr og maskiner og prøve tivoliet, har vi fået øget fokus på kvaliteten af aktiviteterne, siger Mette Hein, der selv er fra Horsens og husker dyrskuet fra sin egen barndom:

- Jeg har været der næsten hvert år fra barnsben. Som barn syntes jeg, at det var sjovt at opleve de små, søde dyr, men det er ikke nok for folk længere. Det kan vi se på besøgstallene. Folk er mere kritiske kulturforbrugere, og markedet for aktiviteter for børn i dag er meget bredere, end da vi var børn. Dyrskuet har været en fast del af Horsens og omegn i mange år, men loyaliteten er der ikke helt på samme måde mere. Som familie vil man gerne give sine børn nogle anderledes oplevelser, siger Mette Hein.

Det er fødevarer til den kvalitetsbevidste forbruger, der skal lokke flere gæster til Horsens Dyrskue & Madmarked. Pressefoto

Kageshow og crazybingo

Derfor har Horsens Dyrskue & Madmarked i år flere aktiviteter til de gæster, som måske ikke kommer for dyrenes skyld.

- Micki Cheng fra DR Ultras Sorte Kageshow kommer og afholder crazybanko. Det er for at ramme bredere, så folk, der måske ikke interesserer sig for dyr, kan få noget andet, siger Mette Hein.

Det er dog især fødevarerne til den kvalitetsbevidste forbruger, der skal trække flere folk på årets dyrskue.

- Vi har et samarbejde med Cafe Grans (lokal cafe og restaurant i Horsens red.) søstervirksomhed, Dining on Wheels. De kommer med deres foodtrucks, hvor man kan få virkelig lækker mad og drikke, og der vil være den der streetfoodfeeling, siger Mette Hein.

Horsens Dyrskue & Madmarked kan næste år fejre 150 års jubilæum.

- Så det er også på tide, at vi fornyer os. Det vil jo være ærgerligt, hvis dyrskuet ikke består, da vi jo ønsker, at dyrskuet skal bestå i de næste mange, mange år, siger Mette Hein.

Årets dyrskue og madmarked i Horsens finder sted 14. og 15. juni.

Se mere på dyrskuet-horsens.dk.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce