Erhverv

Madsamling er ikke opgivet på Ausumgaard

Der var stor lokal opbakning, da Ausumgaard åbnede Madsamling sidste år i Struer. Arkivfoto: Morten Stricker.
Ausumgaard pusler stadig med en lokal udgave af Madsamling, der lukkede sidste år. Tiden, og den rette platform, skal bare lige være til det.

Hjerm: I små ti måneder i løbet af 2018 kunne man hente friske forsyninger af lokale fødevarer, da Ausumgaard blev en del af konceptet Madsamling.

En gang om ugen kunne man bestille brød, mejeriprodukter, vin, fisk, kød og grøntsager fra diverse producenter, der maksimalt lå 150 kilometer fra opsamlingsstedet, og så tage hen og afhente sine varer en fast dag ugentligt.

Konceptet blev taget godt imod fra start af struerboerne, og alt i alt var der omkring 600 tilmeldte til madsamlingsstedet på Ausumgaard. Men det sluttede pludseligt, da Madsamling i Danmark, der oprindelig kommer fra Frankrig, lukkede ned på grund af for lav indtjening.

Den nyhed var de ærgerlige over på Ausumgaard, og indehaver Maria Lundgaard-Karlshøj sagde dengang:

- Vi vil gerne arbejde på at udvikle en lokal udgave, hvor producenterne her fra området kan være med. Vi vil jo gerne formidle lokale fødevarer, som vi også selv er en del af, så vi har selv nogle idéer, og så må vi se, hvad der er af muligheder.

Det er ikke opgivet. Tiden skal bare lige være til det.

Maria Lundgaard-Karlshøj om Madsamlingskonceptet

Ikke opgivet

Og det vil de sådan set stadig ude på Ausumgaard. Men projektet har i noget tid, som Maria Lundgaard-Karlshøj beskriver det, ligget i "syltekrukken" af forskellige årsager.

- Men det er ikke opgivet. Tiden skal bare lige være til det, siger hun.

Oprindeligt var det planen at fortsætte med noget meget lig det, som kunderne kendte fra Madsamling.

Her blev alle producenter og deres varer præsenteret på en hjemmeside for medlemmerne, så de selv kunne sidde og klikke sig igennem udvalget og se, hvad de gerne ville have til den kommende uge. Men et sådant online system var lidt for dyrt at give sig i kast med, viste det sig.

- Vi arbejder på et koncept, hvor man selv henter varerne i et aflåst rum, og så låser rummet op med sin telefon, men vi er ikke nået så langt med det endnu, siger Maria Lundgaard-Karlshøj.

0/0
Annonce
Erhverv

Unge virksomheder støtter hinanden i nyt netværk

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Erhverv

Handelslivet mangler p-skilte - og kødben

I Sydkorea

Ingen siger nej til en fest med de kongelige

Pension

Sparekassens bedste pensionsråd: Hellere lidt end ingenting

Annonce