Erhverv

Mediekoncern får ny formand

Per Westergård er ny bestyrelsesformand for Jysk Fynske Medier. Arkivfoto: Flemming Krogh

Jysk Fynske Mediers tidligere chefredaktør Per Westergård er ny formand for koncernen, der er Danmarks næststørste privatejede medievirksomhed.

Han afløser Vejle-advokaten Gert Eg, der fremover skal dele næstformandskabet med Esbjerg-advokaten Arne Paabøl Andersen.

- Jeg sender en utroligt spændende opgave videre. Det er en virksomhed, som er i god form og som har en række udviklingsinitiativer i gang, siger Gert Eg.

Skiftet er uden overraskelser, for formandsposten i Jysk Fynske Medier går på skift mellem ejerne i koncernen hvert andet år. Det blev aftalt, da virksomhederne Jyske Medier, Fynske Medier og Syddanske Medier fusionerede til Jysk Fynske Medier i 2015.

- Man skal gerne kunne mærke, at der kommer en ny formand til. Ellers giver det ikke mening. I forhold til mine forgængere på posten er jeg en meget rendyrket medieperson, der har haft hele sin erhvervsmæssige karriere i medieverdenen, siger Per Westergård.

Han stoppede som chefredaktør i 2016 og har i dag flere bestyrelsesposter, blandt andet som formand for Constructive Foundation, der arbejder for konstruktiv journalistik. I 2018 udgav Per Westergård og mediesociologen Søren Schultz Jørgensen bogen "Den journalistiske forbindelse" om, hvordan nyhedsmedier genopfinder deres relevans for borgerne.

0/0
Annonce
I Sydkorea

Ingen siger nej til en fest med de kongelige

Erhverv For abonnenter

Analyse: Den smarte vej til elbiler - uden strømafbrydelser

En ny regering er ved tage form, og det er det helt rigtige tidspunkt, hvis man skal påvirke indholdet af et nyt regeringsgrundlag. Men elselskaberne er på en hård opgave, for milliardinvesteringer i kabler nede i jorden lyder ikke ret spændende. Alle vil gerne høre om havvindmøller og lækre elbiler, der kan indfri vores grønne ambitioner, men forbindelsen midt imellem - elnettet - hører man sjældent om. De kedelige kabler er bare svære at komme uden om, og straffen for at gøre det falder som en hammer. I Tyskland er der bred politisk opbakning til den grønne omstilling, ”Energiewende”, der skal udfase atomkraft og kulkraftværker. Men landet har forsømt at opgradere sit elsystem, og derfor er det svært at få grøn energi fra vindmøllerne i nord sendt ned til den tunge bayerske industri i syd. Problemet er, at når man har erkendt efterslæbet, er det for sent. Det tager hurtigt 10 år at planlægge og grave sig igennem tusindvis af kilometer jord for at fremtidssikre kablerne. Dansk Energi foreslår det, man kalder ”den smarte vej”. Det er ikke den dyreste løsning, men koster dog 32 milliarder kroner frem mod 2030. Det smarte består i, at man ikke behøver at levere elkapacitet efter, at vi alle sammen skal oplade elbiler og samtidig stege frikadeller på komfuret, tørre tøj i tumbleren og have fuldt blus på varmepumpen. Hvis vi forbrugere kan leve med, at elbilen først bliver ladet op om natten, når der er ledig kapacitet, bliver det langt nemmere og billigere at indfri klimadrømmene. Det kræver noget intelligens i systemerne, som ikke helt er opfundet nu. Men det kræver først og fremmest, at forbrugerne accepterer nogle begrænsninger, som vi ikke er vant til. Vi kan godt insistere på, at bilen skal lades maksimalt op her og nu, når vi parkerer den i carporten. Men så risikerer vi, at strømmen ryger på hele villavejen, når vi sætter stikket i.

Pension

Sparekassens bedste pensionsråd: Hellere lidt end ingenting

Erhverv

Tre bud på, hvordan virksomheder får ansatte til at tage større ansvar?

Erhverv

Christiansminde Dambrug vil øge produktionen med 30 procent

Annonce