forside

Minister forsikrer at inddrivelse af gæld går efter planen

- Det tager mange år at rydde op i fortidens synder. Fremadrettet er det vigtigste at få et inddrivelsessystem, der fungerer, siger skatteminister Karsten Lauritzen (V).

Der skal først styr på den fremtidige skattegæld, inden der kan rettes op på fortiden, siger skatteministeren.

Efter skattemyndighedernes mange og årelange problemer med at inddrive gæld hos borgene har gælden til staten nu rundet 116 milliarder kroner.

Men skatteminister Karsten Lauritzen (V) forsikrer, at arbejdet med at inddrive skattegæld går efter planen. For ministeren er det førsteprioritet at få styr på at inddrage al fremtid gæld.

- Det tager mange år at rydde op i fortidens synder. Fremadrettet er det vigtigste at få et inddrivelsessystem, der fungerer, siger Karsten Lauritzen.

- Det er ikke nogen hemmelighed, at inddrivelsen ikke er løst. Det kunne man godt have ønsket sig, men det har aldrig været planen, at det skulle være løst nu, siger han.

Ifølge udkastet til en rapport fra Rigsrevisionen, som Berlingske har fået aktindsigt i, lyder det, at milliardtabene efter problemerne med inddrivelsen ser ud til at blive markant større end ventet.

Rapporten kommer, flere år efter at Skat indledte oprydningen efter det skandaleramte inddrivelsessystem EFI.

Jørn Rise, som er forbundsformand for de ansatte i Dansk Told & Skatteforbund, opfordrer til, at der sættes hårdt ind med mere "manuel inddrivelse" i stedet for at vente på, hvordan computersystemerne kommer til at virke.

Men det kan ikke lade sig gøre, siger skatteministeren.

- Med størrelsen af de problemer, som har hobet sig op, skal man ansætte 12.000 medarbejdere, som skal arbejde i et år, siger Karsten Lauritzen.

- Vi har mandet op i Gældsstyrelsen fra 900 til 1500 medarbejdere. Men det er ikke realistisk, at man kan ansætte 10.000 ekstra alene i gældsområdet. Vi er derfor nødt til at få it-mæssig understøttelse for at få løst det her problem, siger han.

Siden 2015 er mange kommuner lykkes godt med at inddrive gæld på ejendomsskat.

En af dem er Roskilde Kommune, der har inddrevet ejendomsskat uden meget ekstra mandskab.

- På bare tre år har vi fuldstændig fået slettet gælden. I 2015 havde borgerne en gæld på samlet 6,2 millioner kroner, og vi mangler nu kun ganske få hundredtusinder, siger borgmester Joy Mogensen (S).

Men den succeshistorie kan man ikke bare overføre til resten af gælden, siger Karsten Lauritzen.

Det skyldes, at gælden til kommunerne kun udgør en brøkdel af den samlede offentlige gæld, siger han.

- Det er de lavthængende frugter, og jeg forstår godt, at kommunerne har høstet dem. Men resten af gælden er det svære, og derfor er der ingen lette løsninger.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
112

Bil kilede sig fast i anden bil

Lemvig For abonnenter

Nu bliver 35 kilometer kabel lagt i jorden: Skal føre strømmen fra Vesterhav Nord frem til forbrugerne

Holstebro

De er fra Grønland, på uddannelse i Holstebro - og takker for Trumps tilnærmelser

Danmark For abonnenter

Ulykkestoget på Storebælt skal destrueres: - I respekt for afdøde, pårørende og personalet skal intet genbruges

Togulykke: Ulykkestoget fra togkatastrofen på Storebæltsbroen 2. januar kommer aldrig ud at køre igen med passagerer, og hele togsættet står til at blive hugget op og destrueret. - Vi har besluttet, at når Havarikommissionens endelige rapport kommer, skal toget destrueres fuldstændigt. Det skal bare ikke ud at køre igen, siger Per Schrøder, der er direktør for drift og medlem af koncernledelsen i DSB. Han henviser til en beslutning taget ikke længe efter togulykken den første arbejdsdag efter nytår. Efter ulykken, som er den største togkatastrofe i Danmark i over 30 år, blev vraget af passagertoget transporteret til et værksted i Aarhus, hvor Havarikommissionen, DSB, politiet og andre myndigheder undersøgte det. Havarikommissionen bekræfter over for avisen Danmark, at man frigav toget 3. april, og siden er det blevet pakket ind i plastic, og overgivet til et forsikringsselskab. Vraget er med andre ord ikke længere DSB's ejendom. - Toget kunne muligvis godt renoveres, men det er totalskadet. Jeg har enorm respekt for, at når der har været dødsfald, skal det ikke ud at køre igen, og der er ikke noget, som skal genbruges, siger driftsdirektøren.

Lemvig

Turist-tallet overgår rekorden

Portræt For abonnenter

Dansemusen der fandt ud af, at hun hellere ville være bag scenen

Lemvig

Foreningen Klimatorium: - Vi skal nok få medspillere

Lemvig

Den gemte og glemte fjord kommer frem i lyset: Naturpark indvies på søndag

Annonce