Annonce
Erhverv

Motorsport er en dyr passion: Mikkel er det vigtigste produkt i en forretning med millionomsætning

Den 24-årig racerkører Mikkel O. Pedersen stod langt fremme i køen, da Vor Herre delte ansigter ud. Marketingchefen håber på, at sponsoraftaler med eksempelvis modebranchen kunne blive vejen til racerløb i Le Mans. Foto: Mads Krabbe / PR-foto
Racerkører Mikkel O. Pedersen bruger fire millioner kroner om året på sin sport. Næste år vil han køre Le Mans, så nu skal sponsorforretningen i højeste gear.

STRUER: To Porsche GT-racerbiler står hævet på lifte i værkstedet i en diskret baggård i Struer. De skal ikke ud at køre på vejen, for med flere hundrede hestekræfter ville de kunne præstere ”vanvidskørsel” allerede i første gear.

24-årige Mikkel O. Pedersen ejer den ene af de to racerbiler, og når han ikke kører i sin egen bil, er han en af tre kørere i bil nummer 56 for det italienske Dinamic-team i GT World Challenge-cup.

- 8. oktober skal jeg køre i Barcelona for Dinamic, som jeg kører fast for rundt i hele verden. Og inden da skal jeg køre i min egen bil, for mit eget danske team, på Jyllands-Ringen, siger han og kaster et bedrøvet blik op på sin racerbil, der - mildt sagt - ikke er helt klar til at køre race.

Annonce

Fronten er trykket ind på racerbilen, som var ude for et uheld under et sponsorarrangement.

- Den er vel nærmest totalskadet, så den skal have helt nyt karrosseri. Og nej, det var ikke mig, der kørte galt i den, siger racerkøreren og smiler.

Racerkører Mikkel O. Pedersen får hjælp af sin far i værkstedet hjemme i Struer. Her er de ved at udføre service på en racer-kollegas Porsche GT-racer. Foto: Thomas Maxe

Det nytter ikke at græde over spildt mælk og smadrede racerbiler, heller ikke selv om bilen har en værdi af 200.000 euro.

- Det var en af sponsorerne, som lånte bilen til at køre et racerløb på Jyllands-Ringen, og så gik det galt. Han kom ikke noget til, og faktisk har han købt bilen af mig for at erstatte skaderne, for der er jo ikke ligefrem kaskoforsikring. Det tog han rimelig cool, siger Mikkel O. Pedersen, som glæder sig til at få boxermotoren med 485 heste flyttet over på et nyt karrosseri.

25.000 kr. om dagen

Racerkørslen i den internationale ”GT World Challenge” foregår i endnu dyrere biler, Porsche GT3-klassen, hvor bilerne har et prismærke på omkring 600.000 euro og omkring 550 hestekræfter.

Jeg skal selv dække alle driftsomkostninger, også benzin og dæk, så det koster cirka 25.000 kroner pr. dag på banen, altså omkring 100.000 kroner for en afdeling af cup’en.

Mikkel O. Pedersen, racerkører

Mikkel O. Pedersen kører for et italiensk team, så han skal ikke selv købe bilen, men det er ikke ligefrem et vellønnet job at være professionel racerkører.

- Jeg skal selv dække alle driftsomkostninger, også benzin og dæk, så det koster cirka 25.000 kroner per dag på banen, altså omkring 100.000 kroner for en afdeling af cup’en. Der bliver kørt om en lille smule præmiepenge, men det kommer ikke i nærheden af at kunne dække udgifterne, forklarer han.

En del af lokkemaden for sponsorerne i et racing-team er muligheden for at få pulsen op med en tur på passagersædet, som her på Jyllands-Ringen. Foto: Mads Krabbe / PR-foto

Enorme udgifter og minimale indtægter? Det lyder som verdens dårligste forretningsmodel, men faktisk er Mikkel O. Pedersen Racing A/S en okay forretning med millionomsætning.

https://www.youtube.com/watch?v=e3q3N2zFaxc

- Det seneste år har vi haft indtægter på omkring fire millioner kroner fra sponsorstøtte og events. Der bliver arrangeret ture for sponsorer, hvor de ser mig køre race. Vi har også rigtig mange firma-events herhjemme, hvor en virksomhed for eksempel kommer ned på Jyllands-Ringen, og så får medarbejderne mulighed for at komme med en tur i en bilerne fra vores danske team, fortæller Mikkel O. Pedersen.

Annonce

Events og reklame skaffer penge

Hvis han skal være helt ærlig, så vil han helst bare trække styrthjelmen ned over hovedet, sætte sig ind i bilen og være den, der bruger pengene på sin sport. Men han er samtidig det vigtigste produkt i ”forretningen Mikkel O. Pedersen A/S”, for sponsorerne forærer ham ikke bare penge - nej, de køber sig adgang til markedsføring og events. Så set med forretningsbrillerne er racerteamet altså nærmere et event- og marketingbureau.

- Jeg har været med mange af sponsorerne på messer, hvor vi har en bil med. Det skaber noget opmærksomhed, og mange kommer hen for at se bilen og snakke. Det kan være ret sjovt, siger Mikkel O. Pedersen.

Men han vil gerne nå længere med sin sport. Næste år er ambitionen at få en plads i det prestigefyldte Le Mans-løb, og det betyder altså, at indtægterne skal vokse fra fire til omkring 10 millioner kroner. Derfor har han allieret sig med marketingbureauet JVR Consult.

Jesper V. Rasmussen (tv) skal hjælpe racerkører Mikkel O. Pedersen fra Struer med indfri drømmen om at køre race i Le Mans. Det kræver ekstra millioner i sponsorstøtte. Foto: Thomas Maxe

Indehaveren af JVR Consulent, Jesper V. Rasmussen, der nu også kan kalde sig racing-team-marketingchef, er lokal Struer-mand, så han har kendt til Mikkel O. Pedersen i flere år, og de to har et tæt og uformelt samarbejde.

- Mikkel er jo en rigtig flot fyr, så vi skal da have lavet en undertøjsserie ligesom den Ronaldo har hos JBS Undertøj, ikke også, spørger Jesper V. Rasmussen drillende.

- Arj, hold op, udbryder den unge racerkører grinende, mens han rødmer og ligner én, der helst ville krybe i et musehul, hvis han kunne.

Annonce

Måske en mode-sponsor?

Det er mest værkstedshumor, men der er nu også lidt alvor bag. Mikkel O. Pedersen har ganske rigtigt udseendet med sig, så der bliver undersøgt mange forskellige muligheder for nye sponsorsamarbejder.

- Mikkel er en rigtig go’ og rar fyr. Han er genert som så mange andre unge mennesker, men jeg tror, det ville være en gave for mange virksomheder, hvis han blev et af deres ansigter udadtil, vurderer Jesper V. Rasmussen og nævner, at modebranchen kunne være en af de oplagte samarbejdspartnere.

Ideen er såmænd ikke så tosset. Eksempelvis har den danske Formel 1-kører Kevin Magnussen flere gange optrådt i reklamer for Bestsellers tøjmærke til drenge og mænd, Jack & Jones. Andre motorsports-stjerner reklamerer for alt fra solbriller til ure, smykker og hår- og hudplejeprodukter.

- Et af de delmål, vi har arbejdet med, er at skabe meget mere opmærksomhed om Mikkel på sociale medier, hvor han har 2500 følgere på Instagram. Vi har også bygget en pæn fanskare på LinkedIn, som især er relevant for sponsorerne. Det handler jo ikke kun om at finde racing-fans, men at skabe et netværk, hvor sponsorer får adgang til hinanden – og til virksomheder fra andre teams, som vi møder, når vi tager ud til events sammen med Mikkel, forklarer Jesper V. Rasmussen.

Annonce

VIP-tur i privatfly

Når Mikkel O. Pedersen skal køre race i Barcelona 8. oktober, kommer turen derned til at foregå i privatfly sammen med en gruppe sponsorer. Den type VIP-event er med til at skabe indtægter, og samtidig får sponsorerne en eksklusiv oplevelse, som er svær at få som sponsor for den lokale håndboldklub.

- Mange af sponsorerne tager kunder og forretningsforbindelser med til events. Det skaber en god relation, når man har en fed oplevelse sammen, så sådan en tur har helt klart en værdi for sponsoren, siger Jesper V. Rasmussen.

Racerkøreren selv er en smule overvældet over de mange nye markedsføringstiltag og den ekstra opmærksomhed, som han er centrum for. Men han er glad for resultaterne.

- Indtil videre kan vi se, at de gamle sponsorer bakker op om teamet og bliver ved med at forny deres aftaler fra år til år. Det er utroligt vigtigt for os. Og så vokser det hele tiden, efter at JVR Consult er kommet med i teamet, så det går den rigtige vej, konstaterer Mikkel O. Pedersen.

Annonce

Racer-influencer?

Der er dog stadig et stykke vej, hvis han vil helt op i superligaen af danske kendisser. Linse Kessler har lidt over en halv million følgere på Instagram, mens Mascha Vang og Gustav Salinas har lidt over 200.000 - alle tre med det til fælles, at de primært er kendt for at have optrådt i reality-tv. Og nogle af dem med mange følgere tjener angiveligt kassen på at reklamere på deres sociale medier.

- Kunne man forestille sig dig, Mikkel, sidde på Instagram og gøre reklame for beautyprodukter, vaskepulver og alt muligt andet?

- Haha! Åh, jeg ved ikke nu rigtig … Altså, jeg har da lavet flere sjove reklamevideoer sammen med sponsorer til deres Facebookside og den slags, så det ville nok mere blive i den retning. Nu har jeg heldigvis Jesper til at hjælpe mig med den slags, siger Mikkel O. Pedersen.

Sponsorpleje er en af de vigtige aktiviteter i et racing-team. Her er marketingchef Jesper V. Rasmussen (tv) og racerkører Mikkel O. Pedersen (th) en tur på Jyllands-Ringen. Foto: Mads Krabbe / PR-foto

Mens racerkøreren diplomatisk trækker sig hen i baggrunden for at arbejde videre på bilen, inden de akavede spørgsmål tager overhånd, tager marketingmanden over igen.

- Vi skal i princippet være åben for alle tilbud om samarbejder, men Mikkel O. Pedersen er et godt ”brand”, som vi også skal beskytte. Der er for eksempel også et hensyn til andre sponsorer, så man skal se kritisk på, om det er noget, som Mikkel kan stå inde for både som person og som virksomhed. Der er stort team af professionelle og frivillige på omkring 15 personer rundt om Mikkel, og vi passer alle sammen godt på ham, forsikrer Jesper V. Rasmussen.

Foreløbig gælder det årets sidste runde i GT World Challenge i Barcelona. Forud for løbet ligger Mikkel O. Pedersen på en delt 75. plads. Det placerer ham i den bedste halvdel blandt lidt over 200 kørere.

BLÅ BOG: Mikkel O. Pedersen

  • 24-årige Mikkel O. Pedersen er født og opvokset i Struer.
  • I en alder af blot syv år begyndte han sin karriere i gokart i Thy Motor Sports Klub. Som 15-årig blev han dansk mester i Formel Ford, og allerede som 16-årig kørte han race i en Porsche.
  • Som 19-årig blev han udvalgt til Porsches juniorprogram om at blive fabrikskører. I år kører han med i (Porsche) GT World Challenge.
  • I 2018 blev Mikkel kåret til årets motorsportstalent ved Dansk Motorsport Awards og vandt ved samme lejlighed publikumsprisen.
  • Mikkel er i dag fuldtidsracerkører. Han kæmper nu for at blive fabrikskører for at få en plads til Le Mans.
  • Hjemmeside: www.mikkelopedersen.com
Annonce
Lemvig For abonnenter

Manden var alvorligt syg, og Bitten stod med fire børn og alle de udfordringer, der fulgte med: Bare der havde stået en og banket på for at sige, nu skulle jeg nok få hjælp

Vestjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Lørdagens coronatal: Antal indlagte når højeste niveau i en måned

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Skuffelse i Lemvig-lejren efter pointdeling: - Jeg synes det var tyveri ved højlys dag

Sport For abonnenter

Minut for minut: Lemvig måtte nøjes med det ene point i fredagsgyser i Skive

Kultur

Anbefaling: Fem forrygende serier til sofa og regnvejr

Lemvig

Analyse: Nye Borgerlige skal mere end firedoble antallet af stemmer

Navne

Stort skulderklap til lokal kok: - Tårerne var lige ved at komme, men jeg holdt dem heldigvis tilbage

Erhverv For abonnenter

Det er Nordeuropas største solcellepark, men hvor meget fylder den præcist: Som 888.000 skriveborde? Som en bagatel? Som en forringelse af livskvaliteten?

Erhverv

Det bliver ikke sagt med blomster: Derfor flygter blomsterhandlerne fra Interflora

Kultur

Stem her: Nu kan du være med til at finde det bedste billede i lokal fotokonkurrence

Erhverv

Her skal der helst være grus i maskineriet

Danmark

Aktiviteter for store og små: Gode tips til efterårsferien for hele familien

Leder For abonnenter

Højere afgift på dieselolien er det rene talmagi- det sænker ikke CO2-udledningen

Sport For abonnenter

Karakterbogen: 2 mål på 12 afslutninger gør ikke Thymann til en skurk

Lemvig

Ønske i valgkampen: Det skal være let for den pårørende når det er svært

Annonce